Vēlāk, 1959. gadā šķiet Tito saprata, ka Albāniju savā kontorlē viņš neiegūs, bet tajā pat laikā Dienvidslāvijas sastāvā paliks viņa radītā Kosovas autonomija, kurā lielākā daļa no iedzīvotajiem ir albāņi un tie nākotnē varētu radīt problēmas. Tad arī tika nolemts pievienot Kosovas autonomijai četrus Ziemeļkosovas rajonus: Mitrovicas, Zvečānu, Zubin Potok un Leposaviču, kuros lielāko daļu iedzīvotāju skaita sastādīja serbi un tajā pat laikā no Kosovas autonomijas tika atdalīti jau pieminētie trīs rajoni (Preševas, Bujanovacas un Medvedžas) Preševas ielejā. Kāpēc tā? Acīmredzot ar mērķi nedaudz atšķaidīt Kosovas autonomijas etnisko sastāvu par labu serbiem. Dienvidslāvijā gan tas tika skaidrots, kā teritoriju apmaiņu balstoties uz ekonomiski-saimnieciskiem apsvērumiem, jo redziet Preševas ieleju no pārējās Kosovas atdala kalnu grēda un pareizak būtu, ja šie rajoni pakļautos Serbijas republikas vadībai. Savukārt līdzīgi, Mitrovicu un trīs rajonus pie tās no pārējās Serbijas arī atdala kalnu grēdas un ekonomiski šie rajoni vairāk saistīti ar Kosovas autonomiju. Lai kā tur arī būtu vai nebūtu droši var teikt; tika uzstādīta „Bumba ar laika degli”, kura uzsprāga tieši pēc 40 gadiem. Starpcitu! Mūsdienās no dažādu politiķu puses ir pat pavīdējusi ideja, ka Kosovas republikai vajadzētu problemātisko Ziemeļkosovu samainīt pret šodien Serbijā esošās Preševas ielejas rajoniem.
Labi! Par vēsturi atkal esam parunājuši un nu mums laiks doties lejup, kur mūs gaida Zlatko. Lejup protams nokļūstam daudz raitāk un pēc kādām 10 minūtēm esam jau Zlatko automobīlī un varam atgriezties Mitrovicā no kuras turpinasim ceļu ar mūsu pašu īrēto auto. Sākotnēji gan šaubījos vai ar savu auto varēsim droši braukt pa Ziemeļkosovas serbu kontrolētajiem rajoniem, bet pēc Zlatko teiktā saprotam, ka nav pamata bažām. Vēl jo vairāk, mūsu auto taču nav ar Kosovas nummura zīmēm aprīkots. Mums taču ir auto ar Maķedonijas nummuriem un diezvai slāvi-serbi bojās slāvu-maķedoniešu auto nummura zīmes!
Ziemeļkosovas kalnu rajoni un klosteri.
Zlatko aizved mūs līdz Jaunajam tiltam pāri Ibaras upei. Te nu atvadāmies no Zlatko un dodamies uz albāņu krastu. Pa ceļam vēl pāris foto uz šī tilta un pirms došanās uz auto seko neliela alus pauze kafejnīcā Ibaras upes krastā, tilta pakājē. Pasūtam pāris kausu alus un vērojot, kas notiek pretējā, serbu apdzīvotajā krastā, varam parunāt par jau pavisam nesenajiem notikumiem Kosovā. Tādējādi arī noslēgsim mūsu šīs dienas palašo vēstures izklāstu.