Estakāde
Gandrīz vienmēr monosliedei tiek izmantota dzelzsbetona vai metāla estakāde. Tās būvniecības izmaksas svārstās no 17 līdz 100 miljoniem USD vai vairāk par ceļa kilometru.
Monosliedes ceļa estakāde “Wuppertaler Schwebebahn” (pa kreisi) un SkyWay elastīgā ceļā struktūra (pa labi)
Pateicoties iepriekš nospriegtām tērauda konstrukcijām, stīgu transporta kompleksos estakāde var izturēt lielas slodzes ar nelielu materiālu ietilpību. Tas ne tikai ievērojami samazina SkyWay līniju būvniecības izmaksas, bet arī dod priekšrocības stīgu transportam estētiskā ziņā: masīvo monosliežu estakāžu vietā var būvēt vieglas, ažūras un vienlaikus izturīgas konstrukcijas, kas neizskatīsies drausmīgi gan uz pilsētas panorāmas fona, gan ārpus tās.
Ritošā daļa
Vairums monosliežu sistēmu (izņemot magnētisko spilvenu vilcienus) izmanto sastāvu ar ritošo daļu, kas aprīkota ar pneimatiskajām riepām. Šim lēmumam ir gan priekšrocības, gan trūkumi.
Pneimatisko riepu lietošana braucot rada ievērojamas enerģijas izmaksas. Piemēram, salīdzinot ar dzelzceļa transportu, enerģijas zudumi var atšķirties 5-7 reizes, jo pneimatiskajiem riteņiem ir lielāka rites pretestība un rotācijas inerce, atšķirībā no sistēmām «tērauda ritenis — sliede».
Teorētiski, atšķirībā no sliežu sistēmām, vilcieni ar pneimatiskajām riepām var pārvarēt stāvākus slīpumus (vairāk nekā 15%). Tomēr praksē šī priekšrocība ir nenozīmīga, jo tai nepieciešama efektīvāka elektrostacija, papildu enerģijas patēriņš un galu galā tas noved pie pasažieru komforta līmeņa samazināšanās.
Turklāt, pneimatiskās riepas ir vairāk uzņēmīgas pret laika apstākļiem, it īpaši ceļa struktūras apledojumu ziemā. Ir nepieciešama estakādes papildu tīrīšana no sniega vai ledus, vai šasijas novietošana izolētā kārbā, kas aizsargāta no nokrišņiem (Safege sistēma), kas sarežģī tās uzturēšanu.
Maskavas monoreila ritošā daļa ar pneimatiskajām riepām (pa kreisi) un SkyWay ritošā daļa (pa labi)
SkyWay ritošā sastāva ritošās daļas konstrukcijā ir īstenota shēma, kurā tērauda ritenis balstās uz sliedes virsmas. Atšķirībā no pneimatiskās riepas, pateicoties šaurajam (rites virzienā) kontakta punktam, kas nodrošina zemu ritošā sastāva enerģijas patēriņu, SkyWay ritenim ir zema rites pretestība.
Turklat, izkārtojums «tērauda ritenis – sliede» atrisina apledojuma problēmu, jo šādai sistēmai nav nepieciešama sliežu ceļa struktūras papildu tīrīšana. SkyWay ritošā sastāva gaitas izmēģinājumi EkoTehnoParkā pierādīja to praksē.
Caurlaidspēja
No visām tradicionālajām viensliežu sistēmām var izcelt komerciālā ziņā veiksmīgākos — Japānas kompānijas Hitachi un Kanādas Bombardier ražotos monoreilu ceļus. To rentabilitātes atslēga ir ALWEG sistēmas izmantošana ritošās daļas konstrukcijā: divi balsta riteņi atrodas virs sliedes + četri atbalsta sānos. Tieši šī shēma novērš parastā monoreila zemā ātruma trūkumu un palīdz tikt galā ar lielām pasažieru plūsmām — līdz 137 tūkstošiem pasažieru dienā.
Salīdzinājumam - pilsētas SkyWay kompleksos ātrums var sasniegt 150 km/h un, pateicoties viedo ritošā sastāva vadības sistēmu izmantošanai, šādas sistēmas 20 stundu darbā teorētiskā maksimālā caurlaidspēja ir 360 tūkstoši cilvēku dienā vienā virzienā (ņemot vērā divu sekunžu pieļaujamo intervālu, kā arī viena moduļa 10-vietīgo bāzes ietilpību). Turklāt, SkyWay transporta kompleksu darbību var vēl papildus uzlabot, palielinot moduļu ietilpību un apvienojot tos sastāvos.
Secinājumi