Čau.. šoreiz raksts būs par vētru jūrā.. Varbūt iznāks diezgan īss raksts, bet pēc manām domām, interesants. Ceru, ka patiks.
Lai labi lasās. :)
Čau.. šoreiz raksts būs par vētru jūrā.. Varbūt iznāks diezgan īss raksts, bet pēc manām domām, interesants. Ceru, ka patiks.
Lai labi lasās. :)
Daudzi zema atmosfēras spiediena veidojumi rodas, mijiedarbojoties aukstām sausā kontinentālā gaisa masām un siltām mitrā okeāniskā gaisa masām. Kad šīs gaisa masas sastopas, veidojas aukstā atmosfēras vai siltā atsmofēras fronte un var izcelties vētra. Vidējos platuma un lielajos platuma grādos šādas izcelsmes vētras spēj strauji pieņemties spēkā - bieži tās ir vairākas reizes plašākas par tropiskajām vētrām un sasniedz pat 1. kategorijas viesuļvētras stiprumu. Dažkārt valdošie vēji un ūdens virsas temperatūra rada tādus apstākļus, ka negantais vējš saceļ postošus viļņus.
Ir gandrīz neiespējami kuģot milzīgajos, arvien stiprākajos viļņos. Lai izdzīvotu, kapteinim kuģa priekšgals jācenšas pagriezt tieši pretī nākamajam vilnim. Ja tas neizdodas un kuģa borts atrodas paralēli vilnim, ir liela iespēja, ka vilnis kuģi apgāzīs.
Vēja saceltajiem viļņiem okeānā ir raksturīga īpašība, ka tie spēj pastiprināt cits citu kā spēkā, tā augstumā. Taču ir arī tādi viļņi, kuri kavē cits citu, un tāpēc samazinās. Ja vējš pūš gana spēcīgi, tad arī atklātā jūrā spēs augstu pacelt viļņu muguru un pat apgāzt kori.
Milzīgajam vilnim tuvojoties, zvejas tralera komanda cenšas noturēt kuģi virs ūdens. Viesuļvētra okeāna ūdeņus var saviļņot tā, ka viļņu augstums sasniedz 30 m. Salīdzinājumam: augstākie cunami viļņi, kuru cēlonis ir zemestrīce, noslīdenis vai vulkāna izvirdums, bijuši 524 m augsti.
Daudzu okeāna straumju cēlonis ir pastāvīgie vēji. Straumes lielos attālumos pārvieto silto ūdeni (sarkanās bultas) un auksto ūdeni (zilās bultas), būtiski ietekmējot laikapstākļus. Piemēram, Golfa straume, kura pārvieto Karību jūras siltos ūdeņus līdz pat Atlantijas okeāna ziemeļiem, padara Eiropas ziemeļrietumu daļas klimatu maigāku.
Nu tu pateici muļķības par kuģošanu lielos viļņos un vētrās. Kuģi ir uzbūvēti tā, lai tie izturētu viļņus un spētu kuģot. Pats esmu kuģojis pāri Atlantijas okeānam uz ASV lielā vētrā, kad kuģi šūpo visu pārgājienu t.i aptuveni 2 nedēļas. Nekas traks tur nav.