Ceturtā diena. Spēks caur lepnumu.
Ceturtdien skolotājs sāka izjust grūtības. Viņš bija pārguris no pastāvīgas suģestēšanas un noraizējies. Daudzi skolnieki bija pārkāpuši strīpu. Trešais vilnis bija kļuvis viņiem par esības centru. Skolotājs sāka uzvesties instinktīvi, kā diktators. Viņš izjuta savādu valdzinājumu atrasties savā lomā. Viņš pavadīja vairāk laika spēlējot savu lomu, un viņam neatlika laika atcerēties reacionālos iemeslus un mērķus, kādēļ tas tiek darīts. Viņš sevi pieķēra iekrītam lomā pat tad, kad tas nebija nepieciešams. Skolnieki viņu redzēja gaitenī, miessargu ielenkumā, un viņu gājiens izraisīja sveicienu vilni. Daudzi skolēni, kuri uzvedās kā labi cilvēki, tagad centās kļūt priekšzīmīgi kustības dalībnieki, un viņu rīcība kļuva neracionāla. Skolā mēdza izcelties kautiņi starp piekritējiem un tiem, kas nebija gatavi iesaistīties kustībā.
Trešais Vilnis sāka graut normālu mācību procesu. Skolēni sāka bastot stundas lai piedalītos kustībā, un tika izprašņāts katrs skolnieks klasē. Sāka darboties īsts gestapo. Šajā brīdī skolotājs nolēma izdarīt kaut ko negaidītu.
Klasi jau bija piepildījuši vairāk par deviņdesmit skolniekiem. Vienīgais, kas ļāva viņiem visiem tur ietilpt bija piespiedu disciplīna sēžot klusumā uzmanības pozā. Savdabīgs miers ir telpā, kad tā ir pilna ar cilvēkiem sēžot klusās gaidās. Tas ļāva skolotājam uzsākt stundu vieglāk. Viņš sāka runāt par lepnumu: “Lepnums ir vairāk kā plakāti un sveicieni. Lepnums ir kaut kas ko neviens nevar jums atņemt. Lepnums ir apzināties, ka jūs esat labākie... Tas nevar tikt sagrauts...”
Uzrunas vidū viņš pēkšņi pazemināja savu balss toni, lai paziņotu Trešā Viļņa patieso iemeslu. Lēnā sistemātiskā tonī viņš paskaidroja, kas stāvēja aiz Trešā Viļņa. “Trešais Vilnis nav tikai eksperiments vai klases nodarbība. Tas ir daudz nopietnāk par to. Trešais Vilnis ir nacionālas nozīmes programma, lai atrastu studentus, kuri vēlās cīnīties par politiskām pārmaiņām šajā valstī. Tieši tā. Šī kustība, kurā mēs esam iesaistījušies, notiek pa īstam. Visā valstī tādi skolotāji kā es, ir rekrutējuši un sagatavojuši jauniešu brigādes, kas spēj padarīt šo nāciju par labāku sabiedrību caur disciplīnu, kopību, lepnumu un rīcību. Ja mēs varam izmainīt veidu, kā tiek vadīta skola, mēs varam izmainīt veidu, kā tiek vadītas rūpnīcas, veikali, universitātes un visas citas iestādes. Jūs esat izredzēto grupa, kam jāpalīdz šīs lietas vārdā. Ja jūs vēlaties iestāties un pārstāvēt to, ko esat iemācījušies pāris pēdējās dienās... mēs varam izmainīt šīs nācijas likteni. Mēs varam ieviest jaunu kārtības izpratni, kopību, lepnumu un rīcību. Jaunu mērķi. Viss ir atkarīgs no jums un jūsu gribas iestāties par to.”
Tad, dramatiskā tonī viņš informēja klasi par īpašo vakara mītiņu, kas notiks piektdien. Šis būs tikai Trešā Viļņa biedru mītiņš. Viņš paskaidroja, ka piekdienas vakarā nacionālais kandidāts uz prezidenta posteni paziņos par Trešā Viļņa Jauniešu programu. Paralēli šim paziņojumam vairāk kā 1000 jauniešu grupas visā valstī iznāks un izteiks atbalstu šai kustībai. Tāpat viņš pieteica, lai skolnieki uzvestos atbilstoši, jo būs uzaicināta prese un mēdiji, lai piefiksētu notikumu. Drudžaini izsaucieni noskanēja telpā: “Mēs to varam!” “Vai mums uzvilkt baltus kreklus?” “Vai mums uzaicināt draugus?” “Mr. Džonss, vai jūs esat redzejis šo reklāmu žurnālā Time?”
Izšķirošais pierādījums tam, ka viss ir pa īstam nāca negaidīti. Tā bija reklāma pa visu lapu pēdējā Time izdevumā, kādiem pārstrādes produktiem. Reklāma bija ar lieliem sarkaniem, baltiem un ziliem burtiem: “Nāk Trešais Vilnis.”
- “Vai tā ir daļa no kampaņas, Mr. Džonss?” “Vai tas ir kāds signāls?”
- “Jā! Tagad klausieties uzmanīgi. Tas viss ir sagatavots rītdienai. Nāciet uz auditoriju desmit minūtes pirms 24:00. Apsēdieties. Esiet gatavi parādīt disciplīnu, kopību, un lepnumu, ko esat apguvuši. Nestāstiet par to nevienam. Šis mītiņš ir tikai priekš biedriem.”
Tā kā šajā laikā bija nesen notikusi Kenedija slepkavība, kas sagrāva ticību pastāvošajai iekārtai, un plosījās Vjetnamas karš, sējot protestu sabiedrībā, un it īpaši jauniešu vidū, kuri varēja tikt iesaukti, skolotāja aicinājums tika uzņemts nopietni.
Tikai viena meitene piecēlās kājās un aicināja nepakļauties, bet viņa apsēdās, kad ieraudzīja, ka viņas vārds tiek pierakstīts uz lapiņas. Kopā ar viņu klasē palika tikai vēl viena meitene. Visi pārējie ignorējot meitenes izgāja no klases.