Vai zinājāt, ka 1886. gadā Latvijā tapis pirmais velosipēds, bet vēlāk arī pirmais motocikls un auto?
Latvijas velosipēdu un automobiļu rūpnīca37
Tātad, kā jau visi noprot, esmu aizsācis rakstu sēriju par ražošanu Latvijā, kas pēdējos gados praktiski nepastāv. Jau no Hanzas laikiem Latvija ir pazīstama ar saviem kvalitatīvajiem izstrādājumiem, ražojumiem, rūpnīcām un idejām, visā plašajā pasaulē. Tie daudzreiz novērtēti ar visaugstāko atdzinību un bijuši vienmēr pieprasīti. Tikai daudzi cilvēki to ir aizmirsuši vai arī nezina vispār. Tad nu šoreiz es rakstīšu par pirmo rūpnīcu Latvijas vēsturē, kura aizsāka velosipēdu, motociklu, automašīnu un citu izstrādājumu ražošanu. Neņemos apgalvot, ka visi gadskaitļi ir precīzi, jo atrodamā informācija bieži vien nesakrīt ar citiem avotiem, piemēram ja analizē 4 rakstus, kur 2 rakstos nesakrīt, bet pārējos 2 sakrīt gadskaitļi, tad pēdējos es ņēmu par atskaites punktu. Diemžēl arī ar bildēm bija problēmas, jo rūpnīca eksistēja vairāk, kā pirms 100gadiem, tākā nāksies vien aprobežoties ar to, kas ir. Un jā, es zinu, ka zem, jeb uz bildēm ir svešvalodu ķeburi, bet citas es neatradu.
Aleksandrs Leitners (1864-1923)
A. Leitners dzima 1864. gadā Kurzemē, baltvācu ģimenē, jau no bērnības viņš aizrāvās ar tehniku. Savu izglītību viņš ieguva Jelgavā, Mītavā, kur apguva inženierzinātni un tehnikas pamatus. Kad viņš pabeidza mācības, 80. gadu sākumā, viņš pārcēlās uz Rīgu, un sāka strādāt Raše darbnīcā. 1883. gadā viņš brauc uz ārzemēm, lai papildinātu savas zināšanas un uzkrātu pieredzi. Gada laikā viņš apceļo eiropu. Ženēvā viņš atrod darbu precīzo instrumentu fabrikā, kas specializējas fizikas un elektronikas instrumentu izveidē, bet vēlāk viņš dodas uz Koventri(Anglijā) un uz Leonu(Francijā), kur atrodas pazīstamas velosipēdu un mašīnbūves rūpnīcas.Papildinājis savas zināšanas un iepazinis velosipēdu izgatavošanas tehnoloģiju, viņš atgriežas Rīgā, lai uzsāktu savu biznesu.
(Augstāk redzamais velosipēds nav Leitnera ražots, tas ir tolaiku "zirnekļa" paraugs, ražotājs nezināms)
1886. gadā tika dibināta A. Leitnera darbnīca Rīgā, Ģertrūdes ielā 27. Par ārvalstīs nopelnīto naudu Leitners, 21 gada vecumā, iegādājās pirmos darba galdus un algoja tikai 4 darbiniekus. Sākumā tur izgatavoja tikai 19 velosipēdus gadā, kuri tika diezgan ātri pārdoti. Tie nebija tādi velosipēdi, kādus mēs tos redzam šodien. Tie bija tā sauktie "zirnekļi" - priekšā bija liels, bet aizmugurē mazs ritenis. Neskatoties uz to, ka ar viņu varēja sasniegt lielu ātrumu, tam bija arī savi trūkumi - pagriezienos viņš bija nestabils un bieži vien gadījās apgāsties.
(Leitnera velosipēdu emblēmas)
Tā aizsākās veloražošana Latvijā, tā laika cariskajā Krievijā. Tā kā velosipēdu pieprasījums kļuva aizvien lielāks un lielāks, Leitneram nācās paplašināt ražošanas jaudas, pieņemt jaunus darbiniekus, pirkt jaunus darba galdus un pāriet no kakta darbības statusa uz sērijveida ražošanu.Ģertrūdes ielā sāka palikt pa "šautu" un viņs pārcēlās uz jaunu divstāvu ēku Kr. Barona ielā 21. Tagad rūpnīca ražo velosipēdus ar firmas zīmi "Russia". Jaunajā rūpnīcā tiek nodarbināti vairāk, kā 80 strādnieku un gadā tiek saražoti aptuveni 500 velosipēdi.
(Riteņus, mopēdus un auto, kuriem bija šī emblēma eksportēja uz ārzemēm)
Motocikls "Russia" - salīdzinot ar mūsdienām vairāk atgādina mopēdu, jeb velosipēdu ar motoru.
Tā vai tā, tas ir uzskatāms par motociklu priekšteci.
Motocikls "Russia" no cita rakursa
Motocikls "Russia". Ja pievērsīsiet uzmanību pakaļējam ratam un motoram, tad pamanīsiet, ka abi ir savienoti ar siksnu.
Pakaļējam ratam nāca papildus loks, drusciņ mazāks par riteņa loku, uz kura atradās siksna. Tas tika griests ar motora palīdzību.
un atkal tas pats modelis