SkyWay intelektuālā sistēma: mašīnu sacelšanās nebūs
Šajās dienās SkyWay informācijas dienests sarunājās ar SkyWay projektēšanas organizācijas speciālistu mākslīgā intelekta un automatizēto vadības sistēmu jomā, ar tehnisko zinātņu kandidātu Juriju Sorokinu.
Jurijs pastāstīja par stīgu transporta sistēmu drošību, mākslīgā intelekta, kas tiek izmantots SkyWay un bezpilota automobiļos, īpatnībām, kā arī par to, kādu filmu ir vērts noskatīties, ja vēlaties uzzināt par mākslīgā intelekta(MI) attīstību.
Kāpēc ir vajadzīgas intelektuālās sistēmas?
MI attīstība mūsdienās ir tikai sākumstadijā. Kad cilvēks nolēma apmācīt mašīnu analizēt informāciju un pieņemt lēmumus, viņš sāka ar to, ka ievietoja tanī noteiktus algoritmus. Rezultāts bija atkarīgs no spējas visu paredzēt. Bija acīmredzams, ka tas nav iespējams. Tāpēc radās nepieciešamība iemācīt datoru domāt, spriest un spēt pielāgoties. To tagad arī mēģina realizēt visā pasaulē. Bet, līdz šim dators nevar iztikt bez cilvēka.
Ar ko mākslīgais intelekts līdzinās bērnam?
Kaut kur ideālā visumā bērni spēj mācīties visu no savām kļūdām. Viņi paši izzina pasauli, un viņu kļūdu maksa ir nesamērīgi zema. Bet tas ir ideālā pasaulē. Bet reālajā pasaulē jūs diez vai gribētu, lai jūsu dēls ieliek pirkstus kontaktligzdā un uzzina, cik sāpīgi «sit» elektrība.
Situācija ar mākslīgo intelektu ir tāda pati. Piemēram, ir mašīna, ir labirints. Iedarbinājāt automašīnu, lai tā meklētu izeju. Mašīna iebrauca strupceļā, iegaumēja, ka izejas nav, un atgriezās atpakaļ. Šādas kļūdas cena ir maza – risks ir attaisnots.
Bet, pieņemsim, ka pārvietojoties mašīnas priekšā rodas šķērslis. Piemēram, uz brauktuves stāvoša kravas automašīna, un bremzēšanas ceļš nav pietiekams. Mašīna, kas konfigurēta, stingri ievērot satiksmes noteikumus, būs izvēles priekšā: šķērsot nepārtraukto līniju un iebraukt pretī braucošajā joslā, vai tomēr bremzēt un pieļaut sadursmi ar iespējamu kaitējumu pasažieru veselībai. Pašmācības mašīna var izdarīt izvēli: nepārkāpt satiksmes noteikumus, bet pēc tam, pamatojoties uz seku novērtēšanas rezultātiem, tā uzskatīs, ka lēmums bija nepareizs. Diez vai jūs gribētu kļūt par izmēģinājumu trusīti un apmācīt automašīnu uz jūsu veselības rēķina. Tāpēc MI pašmācība ir iespējama tikai tad, ja nepareiza lēmuma pieņemšanas sekas ir niecīgas.
Attiecīgi, nenoliedzami liela ir cilvēka loma MI būvniecībā. Sākotnēji tieši viņam ir jāapmāca šī sistēma. Un apmācības kvalitāte būs tieši atkarīga no izstrādātāju, programmētāju, no visu, kas to apmāca, prasmes. Mašīna visu laiku ir jākontrolē .
Kā mēs apmācām SkyWay transportu?
Ņemsim, piemēram, sejas atpazīšanas sistēmu, kas uzstādīta SkyWay transporta kompleksā. Lai tā iemācītos atklāt veselības pasliktināšanās, vandālisma vai vardarbības gadījumus, nevēlamus pasažierus, tai principā bija jāiemācās atpazīt sejas. Tai deva milzīgu skaitu cilvēku attēlu, kā arī situāciju, ieskaitot prettiesiskas. Tā sistēma izcēla noteiktas likumsakarības, lai rezultātā identificētu cilvēkus, lai nodrošinātu piekļuves kontroli transporta kompleksa pakalpojumiem un identificētu situācijas ar aizmirstām lietām vai kautiņiem.
Stīgu transporta apmācība notiek pastāvīgi. Informācija analīzei tiek rakstīta visu izbraucienu laikā, neatkarīgi no tā, vai notiek MI vai ritošās sistēmas testi. Tāpēc datu kopa tiek pastāvīgi atjaunināta.
Bezpilota automobiļu ražotāji MI apmācībai arī regulāri vāc informāciju no savām mašīnām, kad kursē pa ielām. Tomēr, viņu gadījumā ir jāmāca automašīnai reaģēt uz visām briesmām, kas rodas ceļā, un aizsargāt no ārējiem draudiem. SkyWay transporta gadījumā MI ir humānāki mērķi. Paceļot trasi otrajā līmenī, mēs jau esam atbrīvojušies no ārējiem draudiem. Tāpēc MI mācās uzraudzīt drošību transporta iekšienē un aprēķināt ātrākos un ērtākos maršruta uzdevumus. Kad junibusi nonāks sērijveida ražošanā un parādīsies pilsētu ielās, arī tad MI turpinās apmācīt, taču tas nekad nekļūs par draudu cilvēku drošībai.
Salīdziniet stīgu transportu un bezpilota automobiļus
Gan bezpilotnieki, gan SkyWay transporta sistēmas izmanto vairāku veidu sensorus: optiskās (kameras) un radarus. Kādas ir to priekšrocības un trūkumi?
Optiskie sensori ar labi apmācītu MI var viegli atpazīt objektus. Tomēr tie joprojām ir tālu no cilvēka līmeņa. Jo kamera neredz neko vairāk kā pikseļu kopu. Lai arī pūlī var ātrāk atpazīt noteiktu objektu no dotā saraksta. Bet kamera slikti mēra attālumu un ātrumu. Vēl viens trūkums – ir tāds, ka tā ir ļoti kritiska pret ārējiem apstākļiem (gaisma, lietus, migla). Jā, ir dažādi veidi, kā ar tiem cīnīties, taču tas ievērojami palielina uzraudzības sistēmas izmaksas.
Otrais sensors, ko plaši izmanto objektu noteikšanai gan stīgu transportā, gan lielākajā daļā bezpilotnieku – radars. Tas ir piemērots visiem laika apstākļiem, lieliski mēra attālumu līdz objektam, tā kustības parametrus. Bet nelielā klasifikācijas pazīmju apjoma dēļ tas gandrīz neatpazīst atklātos objektus. Un visu uztver kā šķērsli. Pārbaužu laikā nogabalā mēs redzam atspoguļojumu visam: zālei, balstiem, infrastruktūrai. Un, ja transportlīdzeklis uzskatītu, ka tas ir šķērslis satiksmei, mēs paliktu nekustīgi uz vietas.
Lai uzlabotu no kamerām un radariem saņemto informāciju, mēs esam izveidojuši programmas, kas apvieno datus no optiskajiem un lokālajem sensoriem. Redzēt tos darbībā varētu demonstrēšanas laikā Anatolija Junicka «sunīši». Mēs iemācījām MI papildināt vienu informāciju ar citu. Lai, pamatojoties uz šiem datiem, pieņemtu optimālākos lēmumus un nodrošinātu drošu transportlīdzekļu kustību.
Trešais sensoru tips, ko izmanto daži bezpilotnieki, bet ne SkyWay Technologies Co. – tie ir lidari. Plāns lāzera stars skenē zonu un saņem lielisku optisko reproducēšanu. Tajā pašā laikā tas labi definē kustības parametrus. Šķiet, ka viss ir kārtībā, izņemot dažus «Bet». Kuru dēļ mēs stīgu transportā neizmantojam lidarus. Pirmkārt, tā ir cena. Otrkārt, lidars – mehāniska ierīce, kurai ir tendence salūzt. Treškārt, tā ir optiska ierīce. Tāpēc lietū vai miglā, kad lāzera stars izklīst, tas redz sienu. Lidaru, mūsuprāt, vislabāk būtu izmantot Kalifornijā. Ņemot vērā, ka mēs orientējamies uz daudzveidīgu tirgu, bet testējam transportu Baltkrievijā, kur parasti lietus un migla – lidaru izmantošana mums nav praktiska.
Jau gandrīz Skynet
Parasti katru bezpilota transportlīdzekli uzskata par neatkarīgu vienību. Tas ir pašpietiekams, ar noteiktiem parametriem un iepriekš noteiktu informāciju, piemēram, apgabala karti. Un šādu vienību kustība ir haotiska, kas, savukārt, noved pie zemas caurlaides spējas.
SkyWay arī katrs infrastruktūras elements ir apveltīts &laguo;ar prātu un apķērību»,, vēl ir arī centrālā intelektuālā vadības sistēma (CIVS). Tā kontrolē visu transporta kompleksu, saskaņā ar izvirzītajiem uzdevumiem Seko kustības ātrumam un drošībai, apvieno plūsmas un reaģē uz katra konkrēta klienta vēlmēm, lai nodrošinātu viņam maksimālu komfortu. CIVS aprēķina ērtākos un optimālākos maršruta uzdevumus, pastāvīgi atjauninot ienākošos datus.