Inženieri konstruē milzīgu lidmašīnu, kas no 9 km augstuma nogādās kosmosā pilotējamus moduļus un satelītus. Projekts "Stratolauncher"" nākotnē ļaus lētāk un drošāk palaist kosmiskajā lidojumā gan cilvēkus, gan ierīces.
Pasaules lielākā lidmašīna uznesīs mūs kosmosā10
Divus aviolainerus upurēja, lai nodrošinātu rezerves daļas līdz šim lielākajai lidmašīnai, ko patlaban būvē ASV. Milzīgais lidaparāts pacelsies 9 km augstumā atmosfērā un no turienes palaidīs raķeti, kas varēs uzlidot un palikt orbītā ap zemeslodi vai traukties kosmosā.
Tradicionāli kosmosā raķešu palaišana ir dārga lielā degvielas patēriņa dēļ, turklāt Zemes virsmas valdošie vēji un citas klimata parādības var raķeti viegli novirzīt no kursa. Tāpēc jau vairākus gadus pasaules lietprātīgākie lidmašīnu konstruktori un kosmonautikas eksperti pilnīgā slepenībā slepenībā izstrādā "Stratolauncher". Palaižot raķeti augstu atmosfērā no šīs lidmašīnas, viņi cer izvairīties no pirmajiem kritiskajiem ceļa kilometriem. Maikls Grifins, kurš 2005. - 2009. gadā bija NASA direktora amatā, ir viens no ievērojamākajiem milzīgās lidmašīnas izstrādē iesaistītajiem darbiniekiem. Viņaprāt, pirmie testa lidojumi varētu būt jau 2016. gada sākumā. Vispirms ''Stratolauncher'' palaidīs orbītā ap zemi satelītus, bet vēlāk nogādās kosmosā arī privātpersonas.
Jau tagad Maikls Grifins prāto par to, kā kosmosa tūristi dosies ceļojumā ar "Stratolauncher''. Katru reizi orbītā ap Zemi varēs nogādāt 6 cilvēkus. Pirms lidmašīnas pacelšanās pasažieriem būs jāiekārtojas raķetē, kas novietota pie fizelāžas lidmašīnas apakšā. Raķetes priekšgalā būs neliels lidaparāts, kur kosmosa tūristi apsēdīsies katrs savā krēslā un piesprādzēsies. Tad sāksies ceļš uz atmosfēru. Lidmašīnai atrodoties apmēram 9 km virs zemes, raķeti atvienos, pasažieri aizlidos kosmosā un nonāks orbītā ap Zemi. Pa lidaparāta logiem viņš redzēs, kā zemeslode peld izplatijumā, un jau pēc pāris diennaktīm ''Stratolauncher'' atkal pavērsīs priekšgalu uz mūsu planētas pusi.
Pēc Maika Grifina domām, jaunā lidaparāta potenciāls ir vē lielāks. Viņš uzskata, ka nākotnē pasažieri varēs doties īstos ārpuszemes ceļojumos, vai nu ''Stratolauncher'' pievienojoties kādai no esošajām kosmosa stacijām, vai arī uzduroties speciāli uzbūvētai kosmosa viesnīcai.
''Stratolauncher'' autori uzskata, ka būs iespējams piedāvāt privātpersonām kosmosa ceļojumus daudz lētāk, nekā to dara ''Space Adventures'', kas reiķinot latos, par tūristu nogādāšanu kosmosā prasa vairāk kā 15 milijonu! Uzņēmums izmanto tradicionālās raķetes, kuru starts notiek uz zemes, un tas ir krietni dārgāk, nekā palaist raķeti gaisā no mizīgas lidmašīnas.
Startējot no zemes,raķete lielu daļu degvielas izmanto, lai pasceltos 10 km augstumā un pārvarētu gravitātes spēku, Jo stāvākā lenķī notiek raķetes starts, jo lielāks cēlējspēka zudums gravitācijas pārvarēšanas dēļ. Ja raķeti palaiž no lidmašīnas 9 km augstumā, tā patērē daudz mazāk degvielas, lai pārvarētu gravitācijas spēku un nonāktu orbītā.
Šo tendenci vēl vairāk pastiprina tas, ka raķešdzinēja celtspēja palielinās par 5 - 10%, tiklīdz raķete atstāj atmosfēru. Savukārt lidmašīnas motori nodrošina vislabāko celtspēju pirmajos kosmosa ceļojuma kilometros, savukārt raķešdzinēji ar optimālu celtspēju darbojas atlikušo ceā daļu. Turklāt, raķeti izšaujot no lidojumā esošā lidaparāta, tā tērē mazāk enerģijas, lai sasniegtu vēlamo ātrumu. Tāpēc no jaunās lidmašīnas palaistām raķetēm nepavisam nav jābūt tik lielam kā no Zemes startējošām, jo tām nav jāved līdzi tik milzīgs laudzums degvielas. Mazais izmērs ne vien ļauj ekonomēt degvielu, bet arī samazina raķetes ražošanas izmaksas. Projekta ''Stratolauncher'' autori cer, ka zemā cena un augstā drošība šķitīs pievilcīga gan privātpersonām, gan uzņēmumiem dažādās valstīs.
Turklāt šķiet, ka šis risinājums nāk pašā laikā. 2011. gadā NASA aizlaida pensijā visu ASV kosmoplānu floti, un tagad šī lielvalsts vairs nespēj no Amerikas teritorijas nogādāt kosmosā cilvēkus. Tāpēc tie, kuri īsteno privātus kosmosa projektus, piemēram, ''Stratolauncher'' var cerēt uz dāsni apmaksātiem līgumiem.
Arī zinātniekiem ''Stratolauncher'' pavērs vieglāku iespēju veikt dažādus mērijumus un testus kosmosā. Savukārt privātiem uzņēmumiem būs ērtāk nogādāt kosmosā komerciālus satelītus.
Ideja raidīt raķeti kosmosā no lidmašīnas nav jauna un jau agrāk ir sekmīgi izmēģināta ar raķeti "Pegasus''. Tomēr vēl nekad tas nav noticis tik vērienīgā mērogā, kāds ir ''Stratolauncher'' projekts.
Milzīgās lidmašīnas tehniskās konstrukcijas autors ir avioinženieris Bērts Ratans, un šo projektu finansē IT milijardietis un viens no uzņēmuma "Microsoft'' dibinātājiem Pols Allens. 2004. gadā viņiem abiem izdevās ar īpašu būvētu lidmašīnu nogādāt kosmosā nelielo pilotējamo kosmosa kuģi "SpeceShipOne". Piestiprināts pie lidmašīnas ''Wihte knighte" fizelāžas, "SpaceShipOne" ar tajā esošo astronautu Maiku Melvinu tika uznests aptuveni 14 km augstu atmosfēras un palaists retinātajā gaisā. No turienes SpaceShipOne" turpināja ceļojumu pats, līdz uzlidoja 100km virs zemes. Tādējādi kosmosa kuģia tik tikko spēja šķērsot kosmosa robežu, ko dēvē par Karmāna līniju. Tomēr lidmašīnai ''White Knight" nebija paredzēts aizgādāt "SpeceShipOne'' tik tālu, lai tas nonāktu orbītā ap zemi.
Ar milzīgo lidmašīnu ''Stratolauncher'' 'Bērts Ratans un Pols Allens grasās nogādāt raķetes vēl tālāk kosmosā. Līdz šim nevienam nav izdevies uzbūvēt ''Stratolauncher'' lielumu lidmašīnu, jo izgatavot gigantisku lidaparātu ar minimālu masu un vienlaikus maksimāku kravnesību ir ārkārtīgi grūts uzdevums.
"White Knighte" spārna vēziens bija 25 metri, un tā spēja nest 3,2 tonnas smagu raķeti. Turpretī ''Stratolauncher" ar 117m lielo spārna vēzienu spēc pacelt krietni leilāku raķeti - līdz pat 6 tonnām smagu. Tātad tai līdzi būs daudz vairāk degvielas. Tāpēc milzīgās lidmašīnas nestā raķete nogādās satelītus un pilotējamus kosmosa moduļus orbītā ap Zemi un tālāk izplatījumā.
Projekta "Stratolauncher'' lidmašīnai ir dots pievārds ''Roc'' par godu leģendāram milzu putnam, kas aiznesot prom cilvēkus. Lidmašīnas oficiālais nosaukums ir ''Model 351''. Tajā ir izmantoti motori un piezemēšanās šasijas no 2 aviolaineriem "Boeing 747 - 400''.