Mazliet paskrienot pa priekšu savai iesāktajai tēmai par 3. reiha kara floti, mazliet iepazīstināšu ar visu laiku otro visveiksmīgāko zemūdenes kapteini Volfgangu Lutzu, kurs starpcitu 1913. gada 15. oktobrī dzimis Rīgā. (uzreiz saku, ka man ar NS ideoloģiju nav nekā kopēja un iespēju robežās apskatīšu arī citu valstu flotes 2. PK laikā)
Volfgangs Lutzs4
53
2
Wolfgangs Lutzs sāka savu militāro karjeru 1933. aprīlī pēc studijām tiesību zinātnēs. 1933. gada vasarā viņš absolvēja burāšanas skolu uz kuģa Gorch Foka un pēc tam devās uz 9 mēnešu jūras apmācību ceļojumā apkārt pasaulei (Indija, Indonēzija, Austrālija, Ziemeļamerika un Dienvidamerika) uz kreisera Karlsruhe. Pēc gada Volfgangssāk savu apmācību uz zemūdenām.
1937.gadā jūlijā viņš kļuva par otro kapteiņa palīgu uz zemūdenes U-27 un gūst savu pirmo kaujas pieredzi Spānijas Pilsoņu kara laikā. Kad 1939 septembrī sākās karš, Lutzs ir jau pirmais kapteiņa palīgs ar pirmo konvoju pārtveršanas patruļu 1939. gada septembrī.
Pēc neilgām zemūdenes kapteiņa apmācībām, Lutzs jau ir IIB tipa zemūdenes komandieris. Pirmās komandētās sešu mēnešu patruļas laikā Volfgangs gūst pirmos panākumus, pirmo reizi pasaules vēsturē tiek dokumentēts arī trāpījums no zemūdenes zemūdenē nogremdējot franču zemūdeni Doris. (attēlā IIB tipa zemūdene)
Reklāma
1940. gada oktobrī atgriežoties no savas otrās kaujas patruļas (nogremdējot 5us apgādes kuģus) Lutzs tiek apbalvots ar Dzelzs Krustu un ir pirmais zemūdens kapteinis, kas ar to tiek apbalvots. (attēlā Hitleronkulis pasniedz abalvojumu Volfgangam)
1942. gadā Lutzs pārņem kontroli pār IXD tipa zemūdeni, kas piemērota lielu distanču operācijām, 42. gada otrajā pusē Lutza zemūdenes operācijas sniedzas tik tālu kā Indijas okeāns un DienvidĀfrikas krasti, septembrī viņš saņem telegrammu par to, ka ticis apbalvots ar Dzelzs Krustu ar ozollapām. Kopumā Dienvidatlantijā un Indijas okeānā nogremdēti 12 kuģi. (attēlā IXD tipa zemūdene)
Nākošo divu gadu laikā Volgangs Lutzs vada vēl vairākas liela attāluma misijas un tiek apbalvots ar Dzelzs Krustu ar zobeniem un dimantiem (zinu 2 ar nav labi kopā, bet citādi nemāku formulēt Dzelzs Krusta tipus), šajā laikā tiek sasniegts otrs visu laiku visilgākais zemūdens misijas laiks-205 dienas. Lai uzturētu augstu apkalpes morāli tik ilgu laiku, Lutzs ievieš dažādus jaunievedumus-izdod zemūdenes avīzi, rīko dažādus konkursus utt. Vēlāk par psiholoģiskās un fiziskās izturības jautājumiem, kas rodas tik ekstrēmās situācijās, viņš plaši diskutēja flotes konferenču laikā. (attēlā nav Fidels, bet Lutzs)
Reklāma
Pēc 5 gadu kaujas operācijām Volfgangs Lutzs tiek paaugstināts par 22. flotiles komandieri un atlikušo kara gaitu pavada zemūdeņu komandštābos, kur apmāca jaunos virsniekus. 1944. gada beigās viņš kļūst par visu laiku visjaunāko Vācijas jūrasskolas komandieri.
Volfgangs Lutzs mira nelaimīga pārpratuma rezultātā - īsi pēc kara (13. maijā) viņu ar šāvienu galvā nošāva 18 gadus vecais matrozis, kas tobrīd stāvēja sargpostenī, Matiass Gotlobs, jo tumsā Kapteinis Lutzs nespēja sevi identificēt atrodoties jūrasskolas teritorijā. Pēc Lutza nāves radās spekulācijas kāpēc Lutzs neatbildēja sargam, citi saka, ka viņš apzināti sevi iedzina pašnāvībā, citi, ka Lutzs bija sašutis par Reiha bojāeju un bija uzkāpis uz korķa.
Volfgangs Lutzs, lai arī bija viens no izcilākajiem komandieriem, bet reizē arī viens no vispretrunīgāk vērtetajiem, viņš atbalstīja nacisma ideoloģiju un daudzi vēsturnieki ir izteikušies, ka Lutzs ir pārvērtēts, jo visvairāk kuģus viņa zemūdene nogremdēja Indijas okeānā un Āfrikas krastos, kur konvoji netika tik stipri apsargāti kā ZiemeļAtlantijā.
Lutzs militārajā vēsturē ir palicis nevien kā izcils komandieris, bet arī kā lielisks cilvēks, daudzi apkalpes locekļi viņu vēl tagad augstu vērtē par izteiktajām tevisķajām rūpēpēm pār zemūdenes apkalpes vīriem garajos un grūtajos pārbraucienos. Kopumā savas karjeras laikā Lutza komandētās zemūdenes nogremdēja 46 apgādes kuģus un 1 kaujas kuģi.
Piedošanu par kļūdām, ja tādas ir, rakstīju ātri laika trūkuma dēļ.