PSRS laiku reklāmu radīja slavenākie mākslinieki un literāti un to var uzskatīt par mākslas darbiem. Ja kāds uzskata, ka reklāmas PSRS nebija, tad dziļi maldās. Neskatoties uz plānveida ekonomiku un visiem piecgades plāniem, reklāma bija vajadzīga - lai palīdzētu pildīt piecgades plānu, vai arī propogandēt piecgades plānu. Robežas starp diviem šiem jēdzieniem zuda. Tā bija kopš PSRS rašanās! Reklāmas definīcija Lielajā Padomju enciklopēdijā ir šāda - reklāma, tas ir līdzeklis patērētāju apmuļķošanai un nevajadzīgas, apšaubāmas kvalitātes preces uzspiešana lietotājiem. Savukārt Anatas Mikojans, vadošs padomju politiķis, uzskata, ka "padomju reklāmas mērķis ir informēt patērētājus par produktiem, kas atrodas pārdošanā, palīdzēt veidot jaunas prasības un paskaidrot preču izmantošanas veidus. Pats reklāmas idejas tēvs - D. Ogilvi savā grāmatā runā, ka to nevarētu nodefinēt labāk. Jeb citiem vārdiem sakot sapratne par to, kas ir reklāma bija izredzētajiem, turklāt diezgan precīza. Masām propagandēja reklāmu kā ļaunuma sakni kopā ar citām kapitālistiskajām idejām. Vai arī nē?
Reklāma PSRS18
Labāku knupīšu nebija un nav. Gatavs sūkāt līdz vecumdienām. Pārdodas visur
Uz šo man ir grūti atbildēt, bet apskatot PSRS reklāmas paraugus var izdarīt sekojošus secinājumus:
- tiek lielākoties reklamētas preču kategorijas
- saukļi ir vienveidīgi
- bieži tiek izmantoti imperatīvi: pērciet, dzeriet, lietojiet, pīpējiet utt.
- bieži lieto vārdu labākais
- izceļas V.V Majakovskis (saukli) un A.M. Rodcenko (grafika un foto): "Labāku knupīšu nav un nebija", "Pats lietišķākais, kārtīgākais pats (GUM reklāma)".
Tu pierakstījies par brīvprātīgo?
Padomju savienības reklāmas vēsture sakas ar 1917. gada dekrētu "Par valsts monopolijas ieviešanu uz sludinājumiem", tapāt tiek ieviesta monopolija uz "sludinājumu drukāšanu par samaksu drukātos izdevumos, ka ari pieņemšanu kioskos, kantoros u.c iestādes". Ar to tiek konfiscēts visu reklāmas biroju īpašums. Par cik valsti notiek pilsoņu karš, tad reklāma no 1918-1922 neeksistē, izņemot politisko reklāmu. Par iemeslu politiskas reklāmas aktīvai attīstībai ir dažādu politisko spēku cīņa par valsts nākotni. Uz šo periodu attiecas slavena reklāma "Tu pieteicies par brīvprātīgo?"
Pats lietišķākais, precīzākais pats. Iegūsti Gumā Mozarevska pulksteni
1922.g sakas pāreja uz Jauno ekonomisko politiku. Īslaicīgi tiek atļauts privātīpašums. valsts uzņēmumiem vajag konkurēt ar privāto sektoru un tiek izveidoti daudzi valsts lielākie sindikāti. Sekas ir patēriņa reklāmas atdzimšana. Tiek izveidotas reklāmas aģentūras, tādas kā "Reklamtrans", "Vikreklama" un "Mostorgreklama". Pēdējās reklāmas bija tik veiksmīgas, ka 1925.g. Parīzes Starptautiskajā mākslinieciski - rūpnieciskajā izstādē par darbu ciklu tika piešķirta sudraba medaļa. Kopumā vajag atzīmēt, ka reklāma attīstījās apstākļos, kad bija aktuāls "kur dabūt" nevis "ko dabūt". Tāpēc tā kopumā atgādina aģitācijas saukļus.
Tajā laika ir raksturīga skeptiska attieksme pret reklāmu. To ignorēja gan lauksaimniecības vadītāji, gan iedzīvotāji. Obligāta prasība speciālajā literatūrā bija sociālistiskās un kapitālistiskas reklāmas pretnostatīšana un kapitālistiskas kritika.
Mēs esam priecīgi Jūs sveicināt uz padomju laineru borta. Ar Aeroflota lidmašīnām un Kaukāza un Krimas kurortiem
1960-tajos PSRS ir ekonomiskais pacēlums un patērētāji varēja atļauties vairāk kvalitatīvus produktus. Uzrodas specializētas "Aeroflot", kultūras ministrijas u.c. reklāmas aģentūras. Reklāmas darbības koordinēšanai tiek radīta PSRS Mintorga Starpiestāžu reklāmas padome. Ārvalstu kompānijām ir atļauts reklamēt savus produktus, izņemot to, PSRS reklāma ir tikai alkoholisma apkarošanai.
1970-tajos sakas reklāmas izdošana žurnālos. Tiek izdoti vairāk nekā 70 specializēti reklāmas žurnāli kā "Reklama", "Komercialais vestnesis", "Panorama", "Jaunas preces" u.c
1991.g. 8. decembrī Padomju reklāma beidz savu pastāvēšanu.
Esi uzmanīgs, tādās dienās klausās sienas. Nav tālu no pļāpām un tenkām līdz nodevībai. Nepļāpā!
Atgriezīsimies pie jautājuma vai bija sekss vai bija reklāma Padomju Savienībā? Riskēšu apgalvojot "jā":
- bija reklāmas aģentūras un žurnāli, eksistēja organizāciju koordinējoša darbība
- bija drukāta reklāma, TV un radio reklāma, reklāma transportā
- bija PSRS reklāma ārzemēs, importa precu reklāma
- ir saņemta godalga 1925.g.
Protams, reklāmu kontrolēja valsts un tā bija primitīvā. Bet vai mūsdienās reklāma ir attīstījusies tālāk par to? Protams, tā bija daudz vājāka par rietumos sastopamo reklāmu. Tas ir pašsaprotami, jo nebija konkurences un privātā sektora. Tiklīdz tirgus ekonomikai dot brīvību atdzimst arī reklāma.
Šei ir vēl nepārspējamā reklāma PSRS reklāma bildēs