1912. gada 15. aprīlis bija pēdējā diena "Titānika" ceļojumā. Tas nogrima savā pirmajā ceļojuma Atlantijas okeānā tā arī nekad nesasniedzot savu galamērķi.
Kā tas viss notika? Šeit būs aptuvena pēdējo notikumu laika skala.
1912. gada 15. aprīlis bija pēdējā diena "Titānika" ceļojumā. Tas nogrima savā pirmajā ceļojuma Atlantijas okeānā tā arī nekad nesasniedzot savu galamērķi.
Kā tas viss notika? Šeit būs aptuvena pēdējo notikumu laika skala.
1912. gada. 14. aprīlis
Rīts Kapteinis Edvards Dž. Smits atceļ paredzētās glābšanas laivu mācības.
17:50 Pēc saņemtajamiem brīdinājumiem par aisbergiem visas dienas garumā, kapteinis Smits maina Titānika kursu, novirzoties nedaudz uz dienvidiem. Tomēr kuģa ātrums netiek samazināts.
21:40 Mesaba nosūta Titānikam brīdinājumu par ledus lauku, kurā ir "smags ledus un ļoti liels aisbergu skaits". Operators Džeks Filipss, kurš strādā uzņēmumā "Marconi Company", apstrādā pasažieru ziņas un nekad nenodod brīdinājumu uz Titānika tiltiņu
22:00 Uz tiltiņa notiek maiņa, pirmajam virsniekam Viljamam Mērdokam atbrīvojot otro virsnieku Čārlzu Laitoleru kā sardzes virsnieku. Novērotāji Frederiks Flīts un Redžinalds Lī sāk vērot no Titānika skatu platformas. Nakts ir neparasti mierīga, padarot aisbergus grūtāk pamanāmus, jo pie aisbergiem nelūst viļņi. Grūtības pastiprina fakts, ka skatu platformas binokļi ir bijuši nevietā.
22:55 Netālu esošie Kalifornijas radio pārraida Titānikam: "Sakiet, vecais, mūs apstādināja un ieskauj ledus." Nokaitināts Filipss atbild: “Klusē! Aizveries! ES esmu aizņemts. Es strādāju "Cape Race". (Bezvadu stacija atrodas Cape Race, Ņūfaundlendā, Kanādā.)
23:00 Titānika pasažieru lielākā daļa vakarā jau ir devušies uz savām kajītēm.
23:35 Kalifornijas bezvadu operators izslēdz radio. Flote ierauga aisbergu Titānika ceļā un trīs reizes nospiež zvanu, lai norādītu, ka kaut kas ir priekšā. Pēc tam viņš zvana tiltiņam. Mērdoks pavēl Titānikam “smagais labajā pusē” (pa kreisi) un dzinējus pagriež atpakaļgaitā. Viņš arī aizver durvis uz it kā ūdensnecaurlaidīgajiem nodalījumiem.
23:40 Titānika borta labā puse noskrāpjējas gar aisbergu. Uz klāja ierodas kapteinis Smits, un viņam paziņo, ka kuģis ietriecās aisbergā. Drīz pēc tam viņš tiek informēts, ka pasta telpa piepildās ar ūdeni. Citi drīzumā pienākošie ziņojumu atklāt, ka ūdens ir vismaz piecos kuģa nodalījumos. Dizaineris Tomass Endrjūss apseko bojājumus. Titāniks tika uzbūvēts tā, lai paliktu virs ūdens, ja ir applūduši tikai četri nodalījumi. Endrjūss prognozē, ka kuģim līdz nogrimšanai ir tikai aptuveni viena līdz divas stundas.
1912. gada 15. aprīlis
0:00 Glābšanas laivas sāk sagatavot nolaišanai. 20 laivās vieta ir tikai 1178 no vairāk nekā 2200 cilvēkiem uz klāja. Vēlāk tiek dota pavēle sievietēm un bērniem vispirms uzkāpt uz klāja, lai apkalpes locekļi airētu un vadītu laivas.
0:15 Kapteinis Smits pavēl Filipsam un Haroldam Brīdam nosūtīt briesmu signālu. Lai gan SOS kļuva par oficiālo briesmu signālu vairākus gadus agrāk, daudzi joprojām izmanto CQD. (CQ apzīmē vispārīgu zvanu, un D nozīmē briesmas.) Nākamo dažu stundu laikā Filipss izsūtīs abus. "Frankfurte" ir viens no pirmajiem, kas reaģē, bet laineris atrodas aptuveni 170 jūras jūdžu (315 km) attālumā uz dienvidiem. Palīdzību piedāvā arī citi kuģi, tostarp Titānika māsas kuģis "Olympic", taču tie atrodas pārāk tālu.
0:20 "Carpahatia" saņem trauksmes signālu no Titānika: “Nāc tūlīt. Mēs esam ietriekušies kalnā. Tas ir CQD, vecīt." "Cunard" laineris nekavējoties maina kursu, lai palīdzētu cietušajam kuģim aptuveni 58 jūras jūdžu (107 km) attālumā. Lai "Carphatia" nokļuvu līdz mērķim, būs nepieciešamas vairāk nekā trīs stundas. Ceturtais virsnieks Džozefs G. Bokshols, kura uzdevums ir noteikt Titānika atrašanās vietu, pārskata koordinātas. Atrašanās vieta tagad briesmu signālos ir norādīta kā 41°46' Z 50°14' R. Pasažierus, kas gaida iekāpšanu glābšanas laivās, izklaidē Titānika mūziķi, kuri sākotnēji spēlē pirmās klases atpūtas telpā, bet galu galā pārceļas uz kuģa klāju. Dažādos avotos atšķirsies, cik ilgi viņi spēlēja — līdz kuģa nogrimšanai, daži uzskata. Spekulācijas skars arī pēdējo dziesmu, ko viņi izpildīs — iespējams, “Autumn” vai “Nearer My God to Thee”. Neviens no mūziķiem nogrimšanu nepārdzīvos.
0:45 Labajā pusē ir pirmā nolaista glābšanas laiva Nr. 7. Tajā ir aptuveni 27 cilvēki, lai gan tajā ir vieta 65 cilvekiem. Daudzas no pirmajām glābšanas laivām tiks nolaistas krietni zem ietilpības, daļēji tāpēc, ka apkalpes locekļi bažījas, ka nolaišanas krāni nespēs noturēt pilnībā piekrautu glābšanas laivu. Turklāt daudzi pasažieri sākotnēji baidās pamest kuģi, uzskatot, ka Titāniks ir nenogremdējams. Titāniks izšauj pirmo no astoņām avārijas raķetēm. Kuģis ir pamanīts mazāk nekā 10 jūras jūdžu (18,5 km) attālumā, taču apkalpe nevar ar to sazināties pa telegrāfu vai Morzes lampu. Arī raķetes izrādās neveiksmīgas. Apkalpes locekļi uz Kalifornijas klāja redz raķetes, bet nespēj noteikt to avotu. Kādu laiku tika uzskatīts, ka tas ir tuvējais kuģis, ko redzējis Titāniks, vēlāk tiks uzskatīts, ka Kalifornijas kuģis atradās aptuveni 20 jūras jūdžu (37 km) attālumā. (Tiks uzskatīts, ka noslēpumainais kuģis ir Norvēģijas zvejas kuģis, kas nelikumīgi medījis roņus.)
0:55 Otrā glābšanas laiva Nr. 5 atstāj Titāniku. Tās nolaišanas laikā laivā ielec divi pasažieri vīrieši, ievainojot vienu no pasažierēm. Tiek nolaista 6. glābšanas laiva, kurā ir pasažiere Mollija Brauna un novērošanas flote. Glābšanas laivu komandē ceturkšņa kapteinis Roberts Hihenss, kurš bija pie stūres, kad Titāniks ietriecās aisbergā. Viņa turpmākās darbības, īpaši atteikšanās meklēt izdzīvojušos, jo viņi atradīs tikai “stīvus”, izraisa citu iemītnieku dusmas, jo īpaši Braunu, kura draud viņu izmest aiz borta.
1:00 Tiek nolaista glābšanas laiva Nr. 3. Tajā ir aptuveni 39 cilvēki, no kuriem 12 ir daļa no kuģa apkalpes. Ūdens ir redzams Lielo kāpņu pamatnē (E klājs). Nr. 1 tiek palaists tikai ar 12 cilvēkiem; tajā var ietilpt 40. (Avārijas kuteris, tas ir mazāks par standarta glābšanas laivu un bija paredzēts ātrai nolaišanai, tāpat kā gadījumos, kad cilvēks ir aiz borta.) Tajā iemītnieki ir pirmās klases pasažieri sers Kosmo Edmunds Dafs-Gordons un viņa sieva , Lūsija. Septiņi no pasažieriem ir apkalpes locekļi, un Dafs-Gordons katram no viņiem maksā 5 £, lai aizstātu pazaudēto apģērbu un aprīkojumu, bet, iespējams, saskaņā ar turpmākajām apsūdzībām kā kukuli, lai apkalpe neielaistu laivā nevienu citu.
1:10 Nr. 8 ir viena no pirmajām glābšanas laivām, kas nolaistas no otras puses. Tajā ir tikai 28 cilvēki, tostarp pirmās klases pasažiere Lusija Noela Marta, Rotes grāfiene, kura vēlāk uzņemsies vadību. Izidoram un Idai Štrausam tiek piedāvātas sēdvietas laivā. Tomēr Isidors atsakās nepakļauties pavēlei "vispirms sievietes un bērni". Savukārt Ida negrib atstāt viru, kā ziņots, sakot: "Kur tu ej, tur es eju." Ne viens, ne otrs neizdzīvos.
1:20 Tiek palaista laiva Nr. 10. Pasažieru vidū ir deviņas nedēļas vecā Milvina Dīna, kura kļūs par pēdējo, kas izdzīvoja katastrofā; viņa mirs 2009. gadā 97 gadu vecumā. Nr. 9 labā borta aizmugures pusē ir nolaista ar aptuveni 56 cilvēkiem uz klāja, kas ir gandrīz pilna. Viena no pasžierēm ir amerikāņu uzņēmēja Bendžamina Gugenheima iespējamā saimniece. Gugenheims un viņa sulainis vēlāk pārģērbjas parādes tērpos, un viņš, kā ziņots, saka: "Mēs esam apģērbušies vislabākajā veidā un esam gatavi iet uz leju kā džentlmeņi." Viņa ķermenis nekad netiks atgūts.
1:25 Iespējams, nesaprotot situācijas nopietnību, "Olympic" jautā pa radio: "Vai jūs stūrējat uz dienvidiem, lai mūs satiktu?" Titāniks atbild: "Mēs laižam sievietes laivās." Kamēr vēl daudz stundu attālumā, "Carphatia" informēs "Olympic" par Titānika nogrimšanu. Nr. 12 ir nolaista, apmēram puse no tā sēdvietām ir tukšas. Tomēr galu galā tas pārvadās vairāk nekā 70 cilvēkus.
1:30 Pieaugošās panikas laikā vairāki pasažieri vīrieši mēģina iekāpt Nr. 14, kā rezultātā piektais virsnieks Harolds Lovs trīs reizes izšāva ar ieroci. Vēlāk viņu iecēla par laivas komandieri. Pēc Titānika nogrimšanas Lovs cilvēkus pārvietos glābšanas laivās 4, 10, 12, lai viņš varētu atgriezties un meklēt izdzīvojušos ūdenī. Viņš ievilks drošībā vairākus vīriešus un izglābs tos, kas atrodas daļēji applūdušajā saliekamajā glābšanas laivā A. (Saliekamajām glābšanas laivām ir audekla malas, kuras var salocīt ērtai uzglabāšanai. To ietilpība ir 47.) Filipss turpina sūtīt trauksmes zvanus ar pieaugošu izmisumu: “Sievietes un bērni laivās. Ilgi nevar izturēt. ” Tiek palaists Nr. 13, un drīz tam seko Nr. 15, kurā ir daudz trešās klases pasažieru. Kad tā tiek nolaista, Nr. 15 gandrīz piezemējas uz Nr. 13, kas ir dreifējusi zem tā. Tomēr Nr. 13 apkalpes locekļi spēj pārgriezt nolaišanas virves un aizairēt drošībā.
1:35 Tiek nolaista glābšanas laiava Nr. 16
1:40 Saliekamā glābšanas laiva C ir nolaista. Starp tās iemītniekiem ir "White Star" priekšsēdētājs Dž. Brūss Ismajs. Lai gan viņš vēlāk apgalvos, ka tad, kad viņš iekāpa glābšanas laivā, nebija nevienas sievietes vai bērni, citi atspēkos šo apgalvojumu. Viņa lēmums nenogrimt ar kuģi novedīs pie tā, ka daudzi viņu nodēvēs par gļēvuli.
1:45 Nr. 2, avārijas kuteris, tiek palaists ceturtā virsnieka Bokshola vadībā. Uz klāja ir kādi 20 cilvēki. Nr. 11 ir nolaists ar aptuveni 50 cilvēkiem uz klāja. Nr. 4 ir gatava nolaišanai. Madlēnai Astorei, kura ir apmēram piektā grūtniecības mēnesī, laivā palīdz iekāpt viņas vīrs Džons Džeikobs Astors. Kad Astors jautā, vai viņš drīkst viņai pievienoties, otrais virsnieks Laitolers, kurš ir stingri ievērojis sieviešu un bērnu pavēli, vispirms atsakās. Astors neuzstāj un atkāpjas. Viņa ķermenis vēlāk tiks atgūts.
2:00 Vienīgās glābšanas laivas, kas palikušas uz Titānika, ir trīs saliekamās laivas. Titānika priekšgals ir nolaidies pietiekami zemu, tāpēc tagad virs ūdens ir skaidri redzami pakaļgala dzenskrūves. Apkalpes locekļi nolaiž saliekamo glābšanas laivu D no virsnieku telpas jumta. Laivā ir vairāk nekā 20 cilvēki. Kad Titānika priekšgals nolūzt, no klāja tiek noskalota saliekamā glābšanas laiva A. Daļēji ar ūdeni piepildītajā laivā izdodas iekāpt kādiem 20 cilvēkiem. Līdz brīdim, kad Lovs no Nr. 14 nāks viņiem palīgā, tikai 12 ir dzīvi. Laivā ir atstāti trīs ķermeņi, kurus mēnesi vēlāk atklās "Oceanic". Kad apkalpes locekļi mēģina atbrīvot saliekamo glābšanas laivu B, tā nokrīt, un, pirms to var salabot, tas tiek noskalota no Titānika. Aptuveni 30 vīrieši atrod drošību uz joprojām apgāztās glābšanas laivas, tostarp bezvadu operators Braids un otrais virsnieks Laitolers. Vīrieši vēlāk tiks uzņemti ar Nr. 4. un 12. Kapteinis Smits atbrīvo apkalpi, sakot, ka "katrs ir par sevi." Tiek ziņots, ka Smits pēdējo reizi redzēts uz tiltiņa. Viņa ķermenis nekad netiks atgūts.
2:17 Filips sūta pēdējo signālu. Tiek ziņots, ka viņš tiek līdz apgāztai saliekamajai glābšanas laivai B, taču padodas nosalšanai. Viņa ķermenis netiks atrasts.
2:18 Titānika gaismas nodziest, iegremdējot kuģi tumsā. Titānika priekšgalam turpinot grimt, pakaļgals paceļas augstāk virs ūdens, radot lielu slodzi vidusdaļai, un kuģis sadalās divās daļās starp trešo un ceturto nodalījumu. Ziņojumos vēlāk tika spriests, ka bija nepieciešamas apmēram sešas minūtes, lai priekšgala daļa, iespējams, pārvietojoties ar ātrumu aptuveni 30 jūdzes (48 km) stundā, sasniegtu okeāna dibenu. Pakaļgals uz brīdi nosēžas atpakaļ ūdenī, pirms atkal paceļas, nonākot vertikālā stāvoklī. Tas īsu brīdi paliek šajā pozīcijā, pirms sāk grimt.
2:20 Pakaļgals nozūd okeānā, un Titāniks ir pazudis. Tiek apgalvots, ka ūdens spiediens liek pakaļgalam, kurā joprojām ir gaiss, uzsprāgt, kad tas grimst. Pakaļgals piezemējas aptuveni 2000 pēdu (610 metru) attālumā no priekšgala. Simtiem cilvēku atrodas aukstajā ūdenī. Lai gan lielākajā daļā glābšanas laivu ir vietas, apkalpes locekļi baidās, ka laivas tiks pārpildītas. Vairākas laivas beidzot atgriežas, bet par vēlu. Daži cilvēki tiek aizvesti drošībā, bet lielākā daļa mirst no nosalšanas. Nākamo stundu laikā daudzi kuģi veltīgi cenšas sazināties ar Titāniku. Kādā brīdī "Birma" bezvadu operators, uzskatot, ka ir dzirdējis laineri, atsūta ziņu: “Traucos pilnā ātrumā pie jums; ieradīšos 6 no rīta. Ceru, ka esat drošībā. ”
3:30 "Carphatia" ierodas apgabalā, izšaujot raķetes.
4:10 Nr. 2 ir pirmā glābšanas laiva, kas sasniegusi "Carphatia". Paies vairākas stundas, līdz kuģis savāks visus izdzīvojušos. Ismay uzraksta ziņu, kas jānosūta "White Star Line" birojiem: “Dziļi nožēloju, ka Titāniks nogrima šorīt piecpadsmitajā pēc sadursmes ar aisbergu, kā rezultātā tika pamatīgi zaudētas dzīvības; sīkāka informācija vēlāk."
8:30 ierodas "Californian" , kurš aptuveni pulksten 5:30 uzzināja par Titānika nogrimšanu. Tā pārmeklē apgabalu vairākas stundas, bet nespēj atrast nevienu izdzīvojušo.
8:50 "Caphatia", kurā ir 705 Titānika izdzīvojušie, dodas uz Ņujorku, kur 18. aprīlī tam ierodoties to sagaidīs milzīgi pūļi.