local-stats-pixel fb-conv-api

Dzelzceļa stacijas un pieturas punkti līnijā Gulbene-Alūksne (-Ape)16

60 0

Gulbenes-Alūksnes bānītis... Mazais vilcieniņš, kurš jau vairāk kā 100 gadus nesteidzīgi vizina ļaudis pa šobrīd vienīgo palikušo šaursliežu dzelzceļu, kurā notiek regulāri pasažieru pārvadājumi.

33km garais un 750mm platais (vai šaurais) Gulbenes-Alūksnes dzelzceļš ne vienmēr ir bijis tāds, kādu mēs to zinām šobrīd. Tā pirmsākumos tā bija 212km gara šaursliežu līnija, kura savienoja Stukmaņus (tagad - Pļaviņas) caur Gulbeni, Alūksni un Api ar Valku. Vēstures griežos šī līnija ir gan saīsināta, gan pārbūvēta par platsliežu līniju.

Pirmā informācija par būvējamo šaursliežu līniju Pļaviņas-Valka vēstures avotos atrodama jau 1890.gada dokomentos. 1902.gadā atklāj pagaidu preču-pasažieru vilcienu satiksmi posmā Alūksne-Valka.

Vispārējai lietošanai līniju atklāj 1903.gada 15.augustā. 1916.gadā posmu Pļaviņas-Gulbene armijas vajadzībām pārbūvē par platsiežu līniju.

Pirrmais Pasaules karš atnes posījumus arī dzelzceļam un vilcienu kustību posmā Gulbene-Alūksne atjauno 1920.gadā. Gadu vēlāk vilcienu kustība tiek atjaunota arī atlikušajā posmā līdz Valkai.

Arī Otrais Pasaules karš nes sev līdzi postījumus, dzelzceļš ir bojāts, bet jau 1945.gadā atjauno vilcienu kustību posmā Gulbene-Ape. Tā kā Valkas dzelzceļa mezglu pēc kara neatjauno, tad līnija tiek pievilkta pie Valgas stacijas un 1958.gadā vilcieni sāk kursēt arī posmā Ape-Valga.

60.-70.gadi Latvijā pienāk ar šaursliežu dzelzceļu slēgšanas bumu. Tas nepaiet secen arī Gulbenes-Valgas līnijai. 1970.gadā tiek slēgts posms Ape-Valga, bet kopš1973.gada 1.janvāra vilciens vairs nekursē arī no Alūksnes līdz Apei. Loks ir noslēdzies - no 212km garās dzelzceļa līnijas ir atlikuši 33km, kurus izmanto arī mūsdienās.

1984.gadā vilcieniņu atzīst par vietējas nozīmes kultūras pieminekli. 1987.gadā uz laiku pārtrauc pasažieru pārvadājumus, bet, saņemot trīs jaunus Krievijā būvētus pasažieru vagonus, pasažieru pārvadājumus atjauno.

1998.gadā dzelzceļam piešķir valsts nozīmes vēstures pieminekļa statusu.

2000.gadā notiek pirmie Bānīša svētki. Kopš tā laika katru gadu septembra pirmajā sestdienā gan Gulbenes, gan Stāmerienas un Alūksnes stacijās notiek Bānīša svētki, kurus ļaudis ir iemīļojuši un bānīša sveicēji brauc no plašas apkaimes.

60 0 16 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv

Komentāri 16

0/2000

Ir būts tur! emotion

3 0 atbildēt

Umernieku pieturvieta izskatās pēc dikti jaukas lauku pieturas! emotion

Jauks raksts emotion

0 0 atbildēt
Pirms 2 nedēlām braucu ar to bānīti emotion
0 0 atbildēt

Pati esmu no Gulbenes, patieshaam jauks raksts emotion

0 0 atbildēt

Ja kas vēl ar Alūksnes mezglu ja nemaldos krustojās arī vēlviens bānīša ceļš uz Liepnas pusi. Tagad ap liepnu ir saglabājies sliežu ceļš un daža laba pietura. Pagaišmēnes biju izbraukājs to pusi, tāpē atcerējios

0 0 atbildēt

Visai interesanti un izglītojoši +

0 0 atbildēt

Viņš jau gāja arī tālāk par Api. Vilciens gāja līdz  Valgai/Valkai un tālāk līdz Rūjienai un Pērnavai.

 
0 0 atbildēt

Cik nopratu, līnija ir celta vācu laikos?! emotion

0 0 atbildēt
Izcils raksts!
0 0 atbildēt

Es dzīvoju starp Papardes st. un Umerniekiem.

0 0 atbildēt