Grimstošu kuģi pirmie pamet sievietes un bērni-šis likums ir tik svēts, ka tā pārkāpēji sevi apziemogo ar nenomazgājamu kauna traipu...
Asinis uz klāja3
PIE ''KUĢU KAPSĒTAS''
Agrā 1898, gada 2 jūlija rītā Francijas piederošais laineris ''La Bourgogne'' izbrauca no ņujorkas un devās uz Havru. Uz kuģa klāja atradās 725 cilvēki, no tiem 128 apkalpes locekļi.
Kuģa komandieris bija kapteinis Delonkls.
Tātad ''La Bourgogne'' devās uz Eiropu tik tālu novirzījies no pamata kursa, ka bija spiests braukt gar bēdīgi slaveno ''kuģu kapsētu''-Seiblas salu.
4. jūlija rītausmā kuģi sedza bieza migla, tik blīva, ka, lai kā arī vērotāji nesasprindzinātu redzi, tālāk par 30 metriem viņi neko nesaredzēja. Nepārtraukti paziņojot par savu klātbūtni ar sirēnu, tvaikonis ar ieslēgtām gaitas ugunīm pilnā gaitā devās uz priekšu, nenojaušot, ka pretīm virzās britu tērauda barka'' Kromantishir''.
TĒRAUDA BURINIEKS
Piecos no rīta ''La Bourgogne'' vērotājs ziņoja uz tiltiņu, ka dzīrd pretīmnākoša kuģa sirēnu. Barkas parādīšanās pēkšņums bija galvenais sadursmes iemesls, kaut gan uz lainera nekavējoties tika veikti pasākumi, lai to nepieļautu. Viss turpmākais norisinājās tik ātri, ka nebija nekādu iespēju veikt kaut kādus manevrus. Sardzes stūrmaņa veiktie piesardzības pasākumi skaidri licināja par ekipāžas pienācīgo uzmanību situācijai, bet diemžēl no sadursmes nebija iespējams izvairīties.
''Kromantishira'' jaudīgais tērauda bugspirts kā konservu kārbu atveramais nazis pāršķēla lainera stūres māju. Sardzes stūrmanis, vērotājs un ''La Bourgogne'' stūrmanis tika nogalināti uz vietas, pa caurumu ieplūda ūdens, apludinot mašīntelpu, un kuģis sāka lēnām liekties pa labi. Uz britu burinieka neviens nebija cietis, tas palika uz vietas, bet bojājumu dēļ pārstāja darboties stūre.
Kad kapteinis uzzināja par viņam uzticētā lainera bojājumu, viņš saprata, ka kuģi saglābāt neizdosies. vienīgā iespēja-aizvilkties līdz Seiblas salai, tad vismaz cilvēkiem būtu izredzes izglābties. Viņiem palīdzēt varēja tikai brīnums, bet brīnums nenotika: desmit minūtes pēc avārijas uzsprāga tvaika caurules, mašīnas apstājās un uz grimstošā lainera nodzisa gaisma.
SLAKTIŅŠ LAIVĀS
ilgi pirms tvaikoņa apstāšanās uuz klājiem sākas panika. Galvas zaudējušie pasažieri skraidīja no vienas ;aivas uz otru, neklausīja norādijumiem un ignorēja virsnieku pavēles. Cilvēki nesen bija pārdzīvojuši nāves bailes un atkal atradās līdzīgā situācijā. Daudziem rokās pazibēja naži, pie laivām ierībējās šāvieni. vispārējais neprāts pārņēma arī ''La bourgogne'' matrožus. Lainera virsnieki visiem spēkiem atvairīja neprātīgos, centās iesēdināt laivās sievietes, nodeva viņu rokās bērnus. Satrakotais pūlis nogalināja virsniekus, austrieši un itāļi izmeta no laivām sievietes un ieņēma viņu vietas. Pārpilditās laivas apgāzās un nogrima. Vēlāk tiesā kāds pašazieris pastāstija, ka viņa acu priekšā itāļi nodūruši 3 vai 4 sievietes, kuras mēģināja iekļūt laivās un ar kājām iegrūduši viņu ķermeņus ūdenī.
Saprātu saglabājušie matroži uz klāja dalīja glābšanas jostas. Bars asprātīgu, spēcīgu vīru, draudot ar ieročiem, aizmēza matrožus malā. Neprāta pārņemtie cilvēki rāva jostas cits citam no rokām, uzvilka sev un lēca ūdenī. Vēlāk ''La Bourgogne'' bojāejas vietā atrada desmitiem līķu, kas peldēja ar kājām gaisā...
SLEPKAVĪBAS TURPINĀJĀS
Cīņa par dzīvību turpinājās līdz pēdējai minūtei un visbiežāk beidzās ar nāvi. Līdzās komandtiltiņam matroži centās nolaist pēdējo saglabājušos laivu, kas jau līdz malām bija pilna ar cilvēkiem. Iestrēga laivas troses trice un, lai to salabotu, visiem vajadzēja izskāpt uz klāja. Līdzās stāvēja pūlis, katru sekundi gatavs ieņemt viņu vietas. Neviens no laivas tā arī neizskāpa un tā kopā ar tvaikoni nogāja dibenā...
Cīņa par vietu laivās un uz plostiem turpinājās vēl vairākas stundas pēc ''La Bourgogne'' nogrimšanas. Ūdenī atradošies cilvēki piepeldēja pie laivām, ķērā pie bortiem, bet viņiem nežēlīgi sita pa galvu ar airiem, atdauzīja pirkstus. Kādam pasažierim, tomēr izdevās ierausties pārpildītajā laivā. Laivā atrodošies cilvēki viņam zvērīgi uzbruka. Viņš saņēma vairākus smagus sitienu un burtiski noplūda ar asnīm. Tomēr viņš pacēla airu atlūzu un sāka saviem pārdarītājiem pretoties. Lieta beidzās ar to ka viņš ar šo aira atlūzu nogalināja piecus cilvēkus...
FRANCIJAS NEGODS
Divas dienas pēc lainera bojājas Ņujorkas laikrakstā ''Times'' tika publicēts ar virsrakstu ''Tas bija Francijas kuģis, un no tā izglābās tikai viena sieviete. No 200 sievietēm, 50 zīdaiņiem un 30 vecākiem bērniem izdevās izdzīvot tikai vienai sievietei. Pavisam izglābās 59 pasažieri un 105 apkalpes locekļi.