Iedomājieties tās šausmas, kad lidojuma laikā tiekat izrauts no lidmašīnas. Šis šokējošais incidents notika ar British Airways 5390 reisa kapteini Timotiju Lankasteru. 1990. gada 10. jūnijā kārtējā lidojuma laikā no Birmingemas, Anglijā, uz Malagu, Spānijā, lidmašīna piedzīvoja sprādzienbīstamu dekompresiju. & kilometru augstumā gaisā kapteinis tika daļēji izrauts no lidmašīnas un palika tādā stāvoklī biedējošas 20 minūtes, līdz apkalpei izdevās droši nolaisties. Stāsts par to, kā apkalpe viņu izglāba, nav nekas cits kā brīnumains.
Pilots uz 20 minūtēm tika izrauts no lidmašīnas 7 kilometru augstumā!6
Kapteiņa rumpis karājās ārā!
British Airways reiss 5390, ko veica BAC One-Eleven 528FL lidmašīna, pacēlās no Birmingemas lidostas uz Malagu. Lidojums bija paredzēts bez starpgadījumiem, tipisks ikdienas lidojums. Tomēr, lidmašīnai lidojot virs Didkotas Oksfordšīrā, nepareizi uzstādīts vējstikla panelis pēkšņi atdalījās no tā rāmja. Tas izraisīja katastrofālu sprādzienbīstamu dekompresiju, kuras spēks izvilka kapteini Lankasteru pa kabīnes logu. Viņa rumpis karājās ārpus lidmašīnas, bet kājas palika iekšā.
Apkalpe turēja kapteini!
Pirmais, kas reaģēja, bija stjuarts Naidžels Ogdens. Viņš metās uz kabīni un satvēra Lankastera kājas. Viņš izmisīgi centās atturēt pilotu no pilnīgas izraušanas. Situācija kabīnē bija briesmīga, jo strauji vēji un migla padarīja to neticami sarežģītu. Neraugoties uz saviem pūliņiem, Lankasters intensīvā vēja spiediena dēļ turpināja slīdēt tālāk.
Vēl viens apkalpes loceklis drīz pievienojās Ogdenam, lai palīdzētu glābt kapteini. Kopā viņi cieši turējās pie Lankastera. Tikmēr lidmašīnas vadību pārņēma otrais pilots Alisters Atčisons. Viņš kliedza: “Mayday! Mayday!” radio, pieprasot avārijas nosēšanos, taču stiprā vēja trokšņa dēļ nespēja dzirdēt vadības torņa komandas. Neskatoties uz šiem izaicinājumiem, Ačisons prasmīgi spēja vadīt lidmašīnu un veiksmīgi nolaidās Sauthemptonas lidostā.
Sekas un atveseļošanās
Pēc nolaišanās gan kapteinis Lankasters, gan Naidžels Ogdens saņēma tūlītēju medicīnisko palīdzību. Lankasters guvis apsaldējumus, rokas un plaukstas lūzumus, kā arī īkšķa lūzumu. Viņa pirmie vārdi pēc pārbaudījuma bija: "Es gribu ēst", kas apkalpei sniedza milzīgu atvieglojumu.
Ogdens, kurš bija izmežģījis plecu un guvis apsaldējumus, pameta aviācijas nozari PTSD (pēctraumatiskā traucējuma) dēļ, bet atrada jaunu lomu Pestīšanas armijas slimnīcā. Kapteinis Lankasters pēc piecu mēnešu atveseļošanās lieliski atgriezās pie dienesta pienākumu pildīšanas.
Pirmais virsnieks Alastairs Ačisons kopā ar apkalpes locekļiem Sjūzenu Gibinsu un Naidželu Ogdenu saņēma Karalienes atzinību par vērtīgu dienestu gaisā par viņu varonīgo rīcību.
Izmeklēšana un secinājumi
Izmeklēšanā noskaidrots, ka vējstikls uzstādīts ar pārāk mazām un nepareiza garuma skrūvēm. Tehniskās apkopes vadītājs bija uzstādījis 84 skrūves, kuru diametrs bija 0,026 collas par mazu, un sešas skrūves, kuru diametrs bija pareizais, bet 0,1 collu par īsu. Skrūves nevarēja izturēt spiediena starpību starp salonu un ārējo atmosfēru.
Šī izšķirošā kļūda radās tāpēc, ka apkopes vadītājs nomainīja skrūves uz līdzīgām, nepārbaudot apkopes dokumentāciju. Vietējā vadība arī nespēja pienācīgi uzraudzīt apkopes darbus.
Izmeklētāji ieteica apkopes personālam vajadzības gadījumā valkāt brilles un kritiskos uzdevumus pārbaudīt citai personai. Rezultāti uzsvēra nepieciešamību stingri ievērot apkopes protokolus, lai novērstu šādus incidentus nākotnē.
Noslēgumam
Negadījums ar British Airways lidojumu 5390 ir stingrs atgādinājums par stingru tehniskās apkopes protokolu nozīmi aviācijā. Apkalpes varonīgā rīcība, īpaši Naidžela Ogdena ātrā reakcija un apņēmība, kā arī Alastaira Atčisona prasmīgā pilotēšana, izglāba kapteiņa Lankastera dzīvību un nodrošināja visu uz kuģa esošo drošību. Šis neparastais notikums uzsver komandas darba un stingru drošības pasākumu būtisko lomu katastrofu novēršanā debesīs.