Tuvojas tas laiks, kad 11. klašu skolēniem jāķeras pie zinātniskās pētniecības darbu izstrādes! Pati esmu izgājusi tam cauri, piedzīvojusi negulētās naktis un mokpilnos rītus. Beigu beigās tomēr ieguvu labākā darba titulu savā skolā un arī tiku aizsūtīta uz zpd valsts konferenci LU, pēcāk nokļuvu arī skolas avīzes pirmajā lapā, bet tas jau bija sen, nesēdēšu uz veciem lauriem, bet dalīšos ar savu pieredzi un ieteikumiem. Nebīstieties, jo pastāstīšu, kā iegūt ne mazāk kā 5 balles ZPD!
ZPD free tutorial4
TĒMA.
Šķiet jau viegli izdomāt jebkādu tēmu un par to arī rakstīt, bet tā nebūt nav. Pirms tēmas izvēles uzdod sev sekojošos jautājumus:
1. Kas man patīk un interesē?
2. Vai ir kas tāds, par ko jau daudz zinu un ko varētu pastāstīt citiem un pats arī procesā no tā daudz iegūt?
3. Vai izvēlētā tēma ir pietiekami dziļa, lai to varētu pētīt vēl dziļāk?
4. Vai tēmas ietvaros varēšu veidot zinātnisko pētniecību- Veikt aptaujas, eksperimentēt, kaut ko veidot?
5. Vai tēma ir APŠAUBĀMA? t.i. vai to ir iespējams pētīt un pamatot
6. Vai šī tēma ir pietiekami oriģināla un neizpētīta?
Te būs daudz jāstrādā un daudz jāraksta, kā arī daudz jālasa. Sagatavojies uz negulētām naktīm, ja darbu raksti pēdējā brīdī (Ko es dziļi neiesaku, bet pati pieļāvu šo kļūdu) un sagatavojies uz daudziem labojumiem no darba vadītāja puses ( Ja vien darba vadītāja nebūs flegma un iesaistīsies darbā minimāli- tad būs pašam sevi jāstumj uz priekšu). Soļi kā visefektīvāk veikt teorētiskās daļas izpildi:
1. Pirms vēl sāc rakstīt- kaut mēnešus pirms rakstīšanas, sāc meklēt literatūras avotus! Izrakā kaut visu māju meklējot grāmatas un krāj tās čupiņā pie savas istabas- noderēs! Ja esi bibliotēkā un ieraugi noderīgu avotu, nototogrāfē grāmatas vāku, bet, ja zini, ka tur neatgriezīsises, tad atrodi vajadzīgo lappusi un nofotogrāfē arī to! (tikai neaizmirsti nofotogrāfēt izdošanas gadu un visu pārējo informāciju). Ar interneta avotiem iesaku neaizrauties, jo ar tiem ir lielāka čakarēšanās un recenzentiem īsti nepatīk interneta avoti- tos tikai ārkārtas gadījumā. Tagad meklē literatūru jebkādā valodā! tas ir ļoti svarīgi, jo uz literatūras tu balstīsi visu savu tekstu.
2. Sāc rakstīt! Sīkāk nodaļās un dalījumos neieslīgšu, bet pastāstīšu kā vislabāk rakstīt.
Visu laiku būs vēlme iet uz riņķi un atkārtot vienu un to pašu, tikai citādākiem vārdiem. NEVAJAG! Kad tas notiek, izmanto literatūru! Es darīju tā, ka paņēmu literatūras avotu, atradu vajadzīgo citātu, to uzrakstīju, kādu rindkopu diskutēju par autora citātu, tādā veidā pamatojot mana zpd patiesumu. Tad atkal ņēmu jaunu citātu un darīju to pašu (neaizmirsti par atsaucēm!) Ievietošu piemēru no kāda cita mana darba, lai radītu jums preikšstatu par to, kā tas darāms:
Alfreds Ādlers, 20. g.s. klasiķis, ļoti daudz ir analizējis rakstura veidošanos ģimenē, taču viņš vairāk uzmanības veltīja tiem faktoriem, kas var nelabvēlīgi ietekmēt rakstura iezīmju veidošanos. Liela daļa pieejamās informācijas par dzimšanas secību kā raksturu veidojošu faktoru ir pieejama no Ādlera darbiem, jo viņš ir daudz pētījis tieši bērnu psihi un to ietekmējošos faktorus. Viņš arī ir uzskatāms par vienu no cilvēkiem, kas pierādījuši un aizsākuši tēmu par bērna dzimšanas secības ietekmi uz nākotnes pieauguša cilvēka dzīvi un attieksmi pret dažādām situācijām un cilvēkiem, jo vieta, kuru ieņemam sociālajā vidē bērnībā nosaka vietu, kurā būs ērtāk atrasties arī pieauguša cilvēka dzīvē, piemēram, ja bērns ir audzis kā vienīgais bērns, viņš bērnību ir pavadījis pārsvarā vecāku, ne vienaudžu, vai citu bērnu sabiedrībā un tas ietekmēs arī attieksmi pret citiem cilvēkiem un vietu sabiedrībā arī pieauguša cilvēka dzīvē. A. Adlers it īpaši uzsver, ka svarīga ir bērna vieta un nozīme ģimenes struktūrā.
//Pļaviniece, M. Saskarsme audzēkņiem. Rīga: Jumava, 1999. 291.lpp. ISBN 9984-05-235-4///
3. Kad ir vēlme padoties, vienkārši uztaisi vēl vienu kafiju, piesēdies pie datora un paskaties video par tēmu (ja tādi ir) un varbūt gūsi no tā iedvesmu un varēsi turpināt rakstīt.
4. Iemācies rakstīt tā, it kā tu zinātu par ko raksti (Pat ja tev nav ne mazākās jausmas un darbs izskatās pēc s*da). Iztēlojies, ka esi skolotājs un māci skolēniem kaut ko, par ko viņi neko nezina. Raksti gudri, izmanto intelektuālus terminus, lai darbs izklausītos saprātīgāks.
5. Prasi padomu darba vadītājam! Domāju, ka darba vadītājs neatteiksies no palīdzēšanas, jo tava veiksme zpd nozīmē arī viņa veiksmi un apbrīnu no citu skolotāju puses.
Šeit būs čakarēšanās, bet domāju, ka darba vadītājs šeit palīdzēs vairāk nekā teorētiskajā daļā. Ja veic aptauju- ĻOTI LABI! Ja ir kāds pētnieciskāks darbs, kur jāveic eksperiments vai kas jāveido- ES TEVI APBRĪNOJU!
Savā zpd izmantoju anketēšanas metodi, jo darbu rakstīju psiholoģijas jomā.
Ko es iemācījos veidojot aptauju;
1. Silti iesaku veidot elektronisku aptauju, nevis papīra veida. Pati izvēlējos anketu rakstīt uz papīra, printēt 100 lapas, dalīt tās pa skolu un pēc tam visas arī analizēt un iet visām cauri. Ja veido aptauju elektroniski, programma visu izdara tavā vietā, datu savākšana ir daudz vieglāka, aptauju var ātrā laikā izdalīt daudz cilvēkiem.
2. Aptaujā iesaisti ne mazāk kā 100 cilvēkus (200 būtu perfekti). Es izdalīju tikai 84 aptaujas, tas vērtēšanas komisijai šķita nepietiekami.
3. Jautājumus veido ļoti vienkāršus, lai visu inteliģences līmeņu cilvēkiem tavi jautājumi būtu saprotami un viņi aptauju neaizmestu pa gaisu jau pēc pirmā jautājuma
4. Ja tomēr aptauju veido papīra formātā- Taupi papīru! Tas bija tas, par ko saņēmu negācijas no dažiem skolotājiem.
Par eksperimentiem daudz pateikt nevaru, bet ņem vērā, ka visam jābūt korekti - tā, lai nav kur piesieties, jo pētījums būs tas, kuru tu izklāstīsi prezentājot komisijai. Ja viņi pamanīs kādu "dead end" vai kļūdu, tev par to paziņos jau pirmajā recenzenta uzdotajā jautājumā un būs jāskaidrojas.
Šeit nav daudz ko teikt, bet man ir daži ieteikumi kā padarīt prezentēšanas pieredzi kautlīdz patīkamu gan tev, gan klausītājiem.
1. Prezentācijas noformējums ir svarīgs! Salasāms burtu lielums, saprātīgs teksta daudzums slaidā, fona krāsa, burtu krāsa
2. Praktiskās daļas prezentēšanā iesaisti vizuālos materiālus! Ja veici aptauju- Tabulas un grafiki būs tavi draugi, jo tie ne tikai palīdz klausītājiem labāk uztvert statistikas datus, bet palīdz tev pierādīt, ka māki izskaidrot veikto pētījumu bez teksta lapiņas palīdzības. Jo vairāk grafiku, jo labāk!
ja veici eksperimentu- attēli, attēli, attēli- tevis fotogrāfēti no darba procesa- tas vērtēšanas komisijai patīk
3. Runā pārliecinoši- iedomājies, ka pats esi skolotājs un stāsti skolēniem kādu tēmu- tas palīdz!
4.Palīglapiņu izmanto tikai tad, ja tas TIEŠĀM ir nepieciešams, jo ja runāsi no galvas, tad izskatīsies pārliecinātāks par sevis veikto pētījumu
5. Vakarā pirms prezentēšanas apmēram izplānosi kā runāsi- uzliec prezentāciju uz datora ekrānu un izliecies, ka prezentē zpd un pats sapratīsi kā labāk runāt- atkārto prezentēšanu vismaz 5 reizes.
6. Ieskaties prezentācijā tikai dēļ vadlīnijām- prezentācijas teksts sastāv no tēzēm, kuras apmēram jau zināsi no galvas, tāpēc prezentējot ne tikai norunā tēzē iekļautos faktus, bet pievieno arī kādus vārdus no savas puses, kas palīdzētu citiem labāk izprast tavu tēmu.
7. Neuztraucies! Noprezentēsi, pēc labākās sirdsapziņas atbildēsi uz jautājumiem un varēsi doties mājās priecīgs, ka tas ir beidzies (ja vien tevi neaizsūtīs tālāk uz reģionālo zpd konferenci)!
Tu tiksi galā! Man bija klasesbiedrs, kurš, ar neizmērojamu skaitu red bull un milzīgu centību, zinātniskās pētniecības darbu uzrakstīja naktī pirms ZPD prezentēšanas un kaut kādā veidā dabūja 5, kaut arī viņa recenzents bija skolas direktors. Ja viņš to varēja, tad arī tu to vari!
Bet lai vai kāda leģenda viņš ir, es neiesaku darbu rakstīt pēdējā naktī, jo ne visiem tas ir pa spēkam.
Novēlu visiem veiksmi ZPD izstrādē!
Ja ir kādi jautājumi vai ir vēlme, lai par katru daļu pastāstu sīkāk, tad rakstiet komentāros, un centīšos jums palīdzēt!