Jūties tā, ka skolā Tu vairāk zaudēji, nekā ieguvi? Neesi apmierināts ar skolas dzīvi?
Arī man ir ko teikt par šo tematu
Jūties tā, ka skolā Tu vairāk zaudēji, nekā ieguvi? Neesi apmierināts ar skolas dzīvi?
Arī man ir ko teikt par šo tematu
Pirms sāku stāstīt par savu pieredzi.... Ja Tev skolā ir problēmas ar skolotājiem vai direktoriem... Ja kāds tevi aizskar, vai neliek mieru, es zinu kā ar to cīnīties. Sazinies ar mani, es tev palīdzēšu .
.Ir pagājis labs laiks, kopš esmu absolvējis skolu. Šobrīd mācos universitātē un drīz pabeigšu studijas. Universitātes dzīve ir citādāka, nekā biju iedomājies. Mācības skolā, salīdzinājumā ar mācībām universitātē ir kā diena un nakts. Puse manu skolas atmiņu..... nē, tās nevar saukt par atmiņām.... tie ir murgi. Jā, puse, no skolas atmiņām ir murgi. Universitātes dzīve ir pavisam pretēja – ļoti pozitīva.
Sāksim, tad.
Mana skolas dzīve noteikti nav sliktākais piemērs. Mani ir mācījuši ļoti prasmīgi un talantīgi skolotāji. Viņi ir iemācījuši man ļoti daudz. Gan skolas vielu, gan dzīvei vajadzīgās lietas. Diemžēl, tos skolotājus var saskaitīt uz vienas rokas pirkstiem. Man šos skolotājus ir no sirds žēl, jo viņi nav pelnījuši tādas algas, nav pelnījuši apspiešanu no skaudīgo un neprofesionālo skolotāju puses. Pirms tu lasi vai komentē šo rakstu, ir svarīgi saprast, ka ne visi skolotāji ir slikti. Noteikti, pastāv talantīgi un motivējoši skolotāji. Mēs nevaram un nedrīkstam teikt, ka visi viņi ir vienādi.
Sākšu ar manām sākumskolas atmiņām. Mācījos sāk.skolā brīvās Latvijas laikā – 2000.-to gadu sākumā un vidū. Man bija pavisam jauna, universitāti absolvējusi klases audzinātāja. Sākumskolā sistēma strādā ( vai strādāja) tā, ka kl.audzinātājs mācītu Tev 80-90% paredzēto priekšmetu, neiekļaujot sportu, ārzemju valodas un mākslas priekšmetus. Mana skolotāja, kuras vārds bija Dace, nīdēja vairumu klases, it īpaši puišus. Viņai bija tikai 4-5 mīļākās skolnieces, kurām nekad nebija izteikta kritika.
Pirmajā klasē, lai motivētu mūs strādāt, viņa bieži mums uzdeva jautājumus. Būšot bērniem, klase bija ieinteresēta atbildēt. Mēs bijām bērni, nezinājām tik daudz.... tāpēc, kad atbildējām nepareizi (tas notika bieži), mūs sagaidīja kritika (piem., “Tu nesaproti vienkāršas lietas? Tevi būtu labāk atpakaļ uz bērnudārzu aizsūtīt!”; “Tu kurls? Tu nedzirdēji iepriekš stāstīto?" ) Padziļināti, viņa nīdēja mani, jo esmu no jauktas ģimenes. Vēl vairāk, manu mammu, jo viņa bija krieviete (kas, starp citu, latviski runāja, bet ar akcentu). Pirmajā klasē, man bija problēma ar burtu “o”. Es nebiju pārliecināts, kad burtu “o” bija jālasa īsi, un kad gari. Līdz ar to, viņa visus 5 gadus vienmēr sauca uzvārdā “Ozoliņ”, īsi izrunājot abus “o”. Jūs taču varat iedomāties, kā tas kretinē.
Mājās es runāju abās valodās, tāpēc sākumā dažreiz man bija garumzīmju problēmas. Tādas problēmas bija arī bērniem no tīri latviskām ģimenēm. Toties tikai man bija jādzird komentāri, piemēram, ka mani vajadzētu pārvest uz krievu skolu. Manai mammai bija jādzird komentāri kā viņai pašai vajadzētu mācīties latviešu valodu. Viņa jau tā mācījās to un runāja latviski. Ar akcentu... nu un tad?
Un līdzīgu gadījumu bija kaudzēm. Līdzīgi bija ar citiem klasesbiedriem, it īpaši, puišiem.
Daži bērni sāka ņemt piemērus no skolotājas un saukāt mani par krievu. Skolotājai nebija pretenziju pret to, jo tā tak ir “patiesība”. Lai gan nekad nebiju sevi par tādu uzskatījis. Esmu gājis latviešu bērnudārzā, man ir bijuši latviešu un krievu draugi, vasaru biju pavadījis laukos, kur no krievu valodas ne smakas. Un pat ja es būtu no krievu ģimenes?? Nu un tad? Tas būtu labi, ka krievu bērns mācās latviešu skolā, ne?
Līdzīgu gadījumu bija simtiem, nav ko par tiem stāstīt. Turpināsim ar vecākām klasēm.
Pamatskolā es iepazinu angļu valodas, vizuālās mākslas un latv.val. skolotājas, ar kurām varēju brīvi aprunāties. Viņas man jautāja par interesēm. Viņas mani uzskatīja par pilnvērtīgu cilvēku. Es priekš sevis atklāju, ka skolotāji var būt normāli cilvēki.
Diemžēl, labo skolotāju bija ļoti maz, kontrastā ar citiem skolotājiem. Gandrīz katrā priekšmetā mums nācās dzirdēt šāda veida kritiku: “Jūs nekad neko nesasniegsiet”, “Jūs neko nemākat”, “Jums nav smadzeņu”, “Jūs esat sliktākā klase manā mūžā”. Dažreiz, uz mums brutāli bļāva.
Es atzīstu, ka mēs nebijām paklausīgi, bet mūsu klase nenodarbojās ar teroru. Kāds bija pļāpājis, kāds nesekoja līdzi, kāds nemācēja atbildēt uz jautājumiem. Mēs, kā bērni, nevarējām nosēdēt vienā vietā. Viela nešķita interesanta. Vai tik tiešām nevar atrast citu pieeju? Var taču tikt galā bez apvainojumiem.
Un ziniet, šie komentāri tika dzirdēti līdz pat manai absolvēšanai. Jau tajos laikos, kad mēs varējām klusi nosēdēt.
Runājot par laikiem, kad bijām +/- pieauguši. 10.-12.klase.
Tie bija laiki, kad daudzi no mums apvienoja darbu un skolu. Un daudzi “uzbraucieni” aizsākās tieši šī iemesle dēļ. Vairums no mums dzīvoja ar vecākiem (daži nebija no Rīgas, tāpēc dzīvoja ar attālajiem radiniekiem). Jā, vecāki mūs baroja, maksāja par apģērbu. Bet mēs mācējām nopelnīt naudu priekš savām vajadzībām. Tā, daudziem parādījās dārgi telefoni, bija nauda ēst “dārgās maltītes” skolas ēdnīcā (nevis kompleksās pusdienas), 11.-12.klasēs katram trešajam klasesbiedram bija mašīna, daži atļāvās ceļot ārzemēs.
Vienmēr, kad mēs saņēmām neapmierinošas atzīmes, neieradāmies stundās vai saņēmām jebkāda veida aizrādījumu, mums tika tiešajā vai netiešajā veidā pateikts sekojošais: “Jūsu vecāki nesponsorēs jūs visu dzīvi ar dārglietām. Varbūt ir laiks sākt mācīties, lai pēc skolas pabeigšanas jūs nepaliktu uz ielas?” Gandrīz vienmēr tika norādīts uz materiālo stāvokli.
Īpaši “slima” bija fizikas skolotāja. Neviens nekad nesaprata tematu. Skolotāja visas definīcijas un piemērus lasīja no grāmatas. Piemērs: Vienu dienu mums tika mācīta interference. Kad izskanēja jautājums: “Kas tas ir?”, skolotāja atvēra fizika grāmatu un izlasīja no tās: “Tas ir process, kad jūs redzat varavīksnu peļķē.” Ja kāds teica, ka nesaprot, tad no skolotājas lūpām skanēja šis: “Tu klausīties nemāki? Tev jau paskaidroja! Ļauj man turpināt stāstīt par citām lietām!” Cits piemērs: viņa stāstīja par skaņas pastiprinātājiem....par to pielietojumu un vēsturi. Es pajautāju šai “ekspertei” elementāru jautājumu: “Kā strādā pastiprinātājs? Pēc kāda principa?” Viņa apklusa uz pāris sekundēm. Tad pateica, lai es mājās arī izlasu. Viņa nekad nezināja vairāk par grāmatā rakstīto.
. Viss, ko viņa lika darīt ir mācīties formulas un grāmatās rakstīto. Sanāca tā, ka mēs zinājām formulas un tekstu no galvas, bet nesapratām kas, kāpēc un kā strādā.
Šādu gadījumu bijam simtiem.
Šī pati skolotāja man teica, ka es nekad nenolikšu fizikas eksāmenu. Lai pat nemēģinu. Nepaklausījos, un kopā ar 5 citiem klasesbiedriem ieradāmies uz eksāmenu. Uzrakstījām to. Aizgājām prom paši pirmie. Iznāca tā, ka no eksāmena klases kabineta varēja redzēt skolas stāvvietu. Tur mums stāvēja mašīnas. Tur pēc eksāmena mēs kopā ar šiem klasesbiedriem parunājām un klusām aizbraucām. Nākamajā dienā man zvanīja kl.audzinātāja un paziņoja, ka redz, uz mums uzrakstīta pilna A4 lapa ar sūdzību par izrādīšanos un neatbilstošu uzvedību. Mēs neko pilnībā neizdarījām. Es iesēdos savā Eclipsē, draugs savā Pasātā un pārējie – kl.biedra KIĀ. Viss.
Tādu gadījumu ar šo skolotāju bija jūra. Galvenais, ka visi veiksmīgi nolika eksāmenus. Ceru, ka skolotājai mūsu rezultāti bija kā lode pierē. Nav jēgas runāt par katru slikto skolotāju un to, ko viņi ir teikuši manai klasei. Viņi nav pieminēšanas vērti.
Katrs otrais skolotājs man ir teicis, ka es nekad netikšu nevienā universitātē, mani nevienā darba vietā nepieņems, ka es neko nemāku. Ziniet, un līdz 12.klasei es ticēju. Es pat necerēju, ka mani pieņems jebkādā universitātē. Es ticēju skolotāju teiktajam. Līdz brīdim, kad es vienkārši pamēģināju pieteikties universitātei. ..... un mani pieņēma uzreiz vairākās!
Tagad man ir labs darbs, es bieži ceļoju, daru to, kas patīk.... Ko dara šīs skolotājas? Joprojām bojā bērnu dzīvi!
Diemžēl es apjēdzu skolotāju nekompetenci un neprofesionālismu tikai tagad. Kad man ir ar ko salīdzināt.
Es mācos universitātē Lielbritānijā. Drīz pabeigšu studijas. Lektori šeit ļoti ciena savus studentus. Jau kopš pirmās dienas, es biju retais, kam angļu valoda nav dzimtā valoda. Par attieksmi pret manu izcelsmi pat nav jārunā, nevienam nav pretenziju, ka esi ārzemnieks. Drīzāk, visi būs ieinteresēti.
Lektori vienmēr atbild uz taviem jautājumiem, cik stulbi tie nebūtu. Ja tev ir vēl vairāk jautājumu, viņi paši tev piedāvās satikties pēc lekcijas. Ja tev kaut kas nepatīk, lektors staigšus paņems rokā papīru un pildspalvu, lai visu pierakstītu. Šeit, tevi vienmēr slavēs par spēju strādāt un atbildēt uz jautājumiem. Ja tev ir grūtības, tevi NEKAD nekritizēs, jo tas ir cilvēcīgi. Nesaprast ir cilvēcīgi! Ja neierodies lekcijās darba dēļ – sīkums. Lektori ar tevi tiksies privāti, lai izskaidrotu tevis palaistos tematus un neapmeklētās lekcijas attaisnos.
Nav nekā slikta tajā, ja tu atbildēsi uz kādu jautājumu nepareizi. Lektors vairāk tevi cienīs par mēģināšanu atbildēt. Lūk, tas ir svarīgi! Skolā es nebiju atbildējis, jo uz mani vienmēr brēktu.
Pusdienas tu vari ēst kopā ar lektoriem, viņi tevi uzskata par normālu cilvēku. Nav tā kā skolā, ka skolotāji sēdēs pie “VIP” galdiņa.
Mācību izbraucienā, es kopā ar lektoriem dzēru barā un runājos par dzīvi. Mēs visi sekojam viens otram instagramā. Mēs esam kā draugi. Es nekad nebiju tā juties skolā.
Katrs pārbaudītais kursa darbs tiek nodots atpakaļ skolēniem ar lektoru komentāriem. Tev būs detalizēti paskaidrots uz 1-2 lapām, kas un kāpēc tev trūkst kursa darbā. Tiek minētas tavas stiprās īpašības. Tavu darbu nenovērtēs ar 20% bez jebkāda komentāra vai iemesla, kā tas notiek LV skolās.
Katra semestra beigās tu saņem anketu, kur piemini trūkumus un labās lietas par katru priekšmetu (un katru lektoru).
Kamēr, skolās, ja tev kaut kas nepatīk, tev liks aizvērt muti.
Secinājums: Mēs visi esam dažādi. Katrs ir kreatīvs noteiktajās lietās. Viens no mums saprot mācību vielu ātrāk, cits – lēnāk. Tas nav nekāds noziegums, par ko cilvēks ir jāsoda. Tā tam ir jābūt. Taču diemžēl, mūsu skolu sistēma, kas nav krasi mainījusies kopš padomjlaikiem, mēģina mūs padarīt vienādus. Kas notiek, ja mēs negribam būt vienādi? Tā mūs sāk baidīt vai sodīt.
Bērni ir mūsu nākotne. Valstij nav nākotnes, ja izglītības sistēma atbilst indrustriālajam laikmetam.
Man vienmēr ir bijušas foršas klase un kolektīvi. Pat 80 gados skolotāji apbrīnoja mūsu vienotību, neviens netika nonivilēts, neviens netika pamests, skolotāji bija mūsu elki. Ar jebkuru jebkad satikos ar smaidu uz lūpām, tas bija fantastiski. Un arī studijas gadi bijs superīgi, kojas...studentu vienības, to man neviens nekad neatņems. Man laikam dzīvē šajā ziņā paveicies.
Ļoti labs raksts. Jau vairākus gadus, ir tāda lieta ka nevaru ciest skolu. Patiesībā, tam nav nekāda iemesla. Ja neskaita to, ka matemātikā esmu nulle un stabili nepabeigšu 9.klasi ar savām matemātikas zināšanām.
Šis raksts ir ne tik profesionāls, kā pārējie. Mani skolas laiki sen ir sēdējuši galvā, tāpēc nolēmu padalīties. Šis ir mans personīgais viedoklis, kas var atšķirties no jūsējā. Varat padalīties ar jūsu viedokļiem.
Man jau shkiet ka tik garus tekstus lasiit ir pagruuti, Es kkur pusi izlasiju un piekusu... domaaju labaaks efekts buutu ja raksta autors, sho savu domu klastijumu uztaisiitu interesantaa video formaataa... esmu paarliecinaats ka tas buutu efektiivaak un interesantaak, jo tur vareetu ieklaut visas emocijas, zhestus, miimikas... protams viegli taa runaat un maaciit pats esmu domaajis uzcept kaadu rakstu vai video uztaisiit, bet rokas liidz tam neaizsniedzas, brivdienaas galiig neko negribas dariit kad darbadienas ir norautas taa ka maajaas bezspeekaa gulta iekriitu...
Atceros kā dabūju pa galvu gala eksāmenā (gāju profskolā), kad pasniedzēja rādīja ar mani uz pirkstu un čukstēja ko ausī žūrijai, jau tad zināju, ka nebūs labi, jo 4 gadu laikā bija pastāvīgi kritizējusi gan viņas mācību ētiku, gan bezjēdzīgo vielu, kas bija galīgi nenoderīga dzīvē. Protams rezultāts acīm redzams, no 30 skolniekiem profesijā palika pilnīgi neviens.
Bet redz ka Uni nevar salīdzināt ar skolu, vina, pavisam vienkārša iemesla dēļ: cita motivācija. Skola grib vienkārši izsviest visus skolēnus pa taisno cauri savai programmai ar motivāciju, ka viņi vienkārši pabeigs standartizētos eksāmenus ar labu atzīmi. Bez tam iedomājies - skolotāji sēž un maļ vienu un to pašu gadiem, notiek degredācija. No otras puses profesori raksta darbus paralēli, publicē rakstus zem uni vārda un nepārtraukti attīstās. Bez tam, Universitāte ir ieinteresēta, lai studenti vēlāk tiktu labos darbos, kas celtu uni prestižu un par attiecībām starp pasniedzējiem un studentiem: jāņem vērā arī vecuma starpību. Gribu redzēt pamatskolnieku ejot runāt ar pasniedzēju par dzīvi, iedzerot dažus aliņus. See the point?
Tā, ka tā pati vecā tēma vien ir par standartizēto mācību vielu, nav jau sakne pasniedzējos, bet nāk no biki augstāka plauktiņa.
Pa lielam aprakstīji tieši to pašu ikdienu, kāda man bija un arī tajā pašā laika periodā... nez, man tas kaut kā nelikās briesmīgi. Protams, kretinē daļa no priekšmetiem tīri dēļ pasniedzējiem, kaut kas bļauj, kaut kas nejēdz par ko runā, kaut kas uz tevi uzēdies un dari ko gribi, bet viss slikti... tālāk tehnikums, koledža utt likās kā pilnīgi jauna dzīve Un tajā pat laikā, jā, algas ir briesmīgas... nav brīnums, ka labākie kadri gluži vienkārši neiet mācīt... ja man būtu jāmaksā par auto stāvvietu Rīgā (paldies Ušakov, bet veiksmīgi tevi appisu), tad tur uzreiz 2 lekciju atalgojums dienā aiziet (no 4 lekcijām, kas ir max uz dienu)... izmests laiks un nauda
Pašai man bija savādāk mazliet. Es varētu pastāstīt tikai par 6em skolā pavadītiem gadiem. ;D
Pirmos trīs gadus es mācījos pie skolotājas, kurai arī bija mīlulītes un arī viņa neieredzēja zēnus tik ļoti cik meitenes. Skolotāja itkā labi mācīja, tikai protams man nepatika tikai tas ka mīlulītēm vienmēr bija labākas atzīmes nekā man.
Ceturtajā gadā man nomainījās skolotāja, jo iepriekšējā aizgāja pensijā. Šī skolotāja man pagalam nepatika. Pirmkārt tapēc ka viņai arī bija mīlulītes. (Tās pašas kuras iepriekšējai skolotājai.) Otrkārt tapēc ka viņa reāli neko nemacīja. Matemātikā kaululātorā sēdēja( ceturtās klases tēmu nesaprata!!!) , u.t.t. Treškārt viņa vienkārši mani ienīda.
Piektajā gadā es vispār mainīju skolu. Es pat varētu teikt ka šeit ir gandrīz ideāli. Vienīgais kas man skolā nepatīk ir tas ka solotāji vienmēr paceļ atzīmes.