Vēstījums nākotnei? Neizdevies agrīnās daiļrades šedevrs? Nepitiekami līdzekļi jaunu kanvu iegādei? Šie un citi jautājumi pagaidām paliek neatbildēti... Atliek tikai minēt.
Apslēptais Pikaso gleznā8
Pablo Pikaso ir pazīstams kā spāņu gleznotājs, grafiķis, tēlnieks, keramiķis un dizaineris. Viņš izmēģināja dažādus gleznošanas stilus, viens no tiem bija tā sauktais "zilais periods", kura laikā viņš uzgleznoja arī vienu no savām slavenākajām gleznām, kurā ir redzama sieviete, kas mazgājas zilajā istabā. Augsto tehnoloģijas skanēšanas rezultātā tika atklāts, ka minētā glezna tika uzgleznota uz kādam vīrieša portreta.
Kā pirmā norāde tam, ka glezna satur vairāk nekā ir pamanāms skatoties ar aci, bija neparastie otas triepieni, kas īsti neatbilda šķietami redzamajai ainai. Par triepienu pretrunu pirmās ziņas bija atrodamas jau tālajā 1954. gadā, bet 2008. gadā šī glezna tika nofotogrāfēta ar kameru, kas ir jūtīga pret infrasarkanajiem stariem (ar tā saukto indija-gallija-arsenīda sensoru).
Tā kā glezna bija krāsota ar tā saukto „Prūsijas zilo” pigmentu, kamera ļāva ieskatīties tajā, kas atrodas zem zināmās gleznas.
Infrasarkanajās bildēs bija redzams skaidrs attēls ar garlaikotu, drūmu vīrieti, kas galvu atspiedis pret savu roku, kaklu tam bija apsiets tauriņš. Vēl joprojām šī vīrieša identitāte nevienam nav zināma. Daudzi uzskata, ka tas ir paša Pikaso pašportrets vai kāda mākslas tirgotāja portrets, kas ir redzams arī citās Pikaso gleznās. Bet galvenais jautājums ir tas: Kāpēc Pikaso izlēma noslēpt šo portretu?
Arī zem citām Pikaso gleznām ir atrasti attēli. Piemēram, Klīvlendas mākslas muzejs atklāja, ka glezna „La Vie” ir būtiski pārveidota, bet zem gleznas „Woman Ironing” tika atklāts vīrieša (ar ūsām) portrets.