Lidaparātu ražotāji sakrustojuši helikopterus ar lidmašīnām, lai iegūtu labāko rezultātu – lielu ātrumu un spēju pacelties un nolaisties jebkurā vietā. Sikorsky 2x 2010. Gada 14. Septembrī pārspēja ātrumu rekordu helikpteriem, bet Eurocopter X3, to lēnām panāk.
Super ātrākie helikopteri8
Sikorskyx2. Dizains: divkārša gaisa skrūve un turopropelleris astē. Ražotājs : Sikorsky. Progress : izmēģinājumi beigušies. Maksimālais ātrums 468km/h.
Eurocopter x3. Dizains : viena gaisa skrūve, divi propelleri, neliels spārns. Ražotājs : Eurocopter. Progress : izmēģinājumu posmā. Maksimālais ātrums 430km/h.
Ātrākā lidojumā grūtāk saglabāt cēlējspēku. Kad helikopters ātri lido uz priekšu, gaisa skrūvju lāpstas griežoties pretējis lidošanas virzienam zaudē celtspēju, jo krītas to ātrums attiecība pret gaisu. Tas var izraisīt ātruma zaudēšanas stāvokli (stall) un lidaparāt var nokrist.
Helikopteriem cēlējspēku nodrošina nesošā gaisa skrūve, kas būtība ir rotējošs spārns. Taču, ātri lidojot uz priekšu, skrūves lāpstām, kas tobrīd pārvietojas lidošanas virzienā, ir daudz lielāks ātrums attiecībā, pret gaisu nekā lāpstām, kas kustas pretēji. Tāpēc kustībā uz aizmuguri lāpstas nodrošina mazāku cēlējspēku.
To koriģē katrā skrūves rotācijas ciklā automātiski mainot lāpstas uzplūdes lenķī – to palielinot, pieaug cēlējspēks. Tomēr šai korekcijai ir ierobežojumi. Helikopteram lidojot pārāk lielā ātrumā uzplūdes lenķīs lāpstām, kas pārvietojas uz aizmuguri, var palielināties tik ļoti, ka cēlējspēks kritiski samazinās. Lielā ātrumā rodas vēl viena problēma – nesošās skrūves lāpstu gali, kas tobrīd pārvietojas uz priekšu tuvojas skaņas ātrumam. Var teikt, ka tiem jāpārvar lokālas skaņas barjeas un tas būtiski palielina gaisa pretestību.
Gaisa skrūvi paslēpj apaļā spārnā. Helikopteram ar papildu propelleri vilcējspēka radīšanai ir kāda problēma. Ātri lidojot, gaisa skrūve kļūst par kavēkli – tā nevis palielina ātrumu, bet gan gaisa pretestības dēļ bremzē lidaparātu. Ja gaisa skrūi varētu aizvākt, kamēr helikopterlidmašīna atrodas gaisā, ātrums iespējams, varētu sasniegt pat 750km/h.
Tādēļ DiskRotor būs aprīkos ar teleskopiskām gaisa skrūves lāpstām, kuras varētu ievilkt, lidojot pilnā ātrumā. Tas piešķirtu helikoptream lidmašīnas plūdlīnijas ar vienu apļu spārnu. DiskRotor vēl ir tikai projekts, kuru izstrādi finansē Aizsardzības ministrijas pētniecības nodaļa DARPA. Projektā piedalās kompānija Boenig. Modeļu izmēģinājumi aerodinamiskajā caurulē parādīs, vai šī ideja ir dzīvotspējīga.