Pirmie lidmašīnas avārijas vietā ierodas ugunsdzēsēji un vietējā policija. Viņi parasti atrodas vistuvāk lidmašīnas krišanas vietai. Ko dara ugunsdzēsēji, ir skaidrs, bet policijas uzdevums ir aplenkt avārijas vietu un aizvākt no tās visus nepiederošos. Visa informācija ir jānodod varas iestādēm.
Kā izmeklē aviokatastrofas35
Ja poļu žurnālists, kurš noslēpa no varas iestādēm filmiņu, ko bija filmējis pie Smoļenskas, to izdarītu ASV, tad Federālā tiesa viņu tiesātu par izmeklēšanas kavēšanu, jo šajā filmiņā varēja būt kas izmeklēšanai svarīgs.
ASV pēc tam ierodas FIB un Nacionālās Transporta Drošības aģentūras darbinieki. Tieši viņi un vēl Federālas Aviācijas administrācijas darbinieki veiks izmeklēšanu FIB piedalās tad, ja ir aizdomas par noziegumu. Viņiem ir tiesības pieaicināt jebkuru speciālistu.
Speciālistu darbs reizēm ir ļoti sarežģīts un prasa ilgu laiku- tikai pēc gada ilga darba speciālistiem izdevās radīt apstākļus, lai saprastu, kā veidojās ledus Boeing 777 degvielas sistēmā 2008.gada janvārī aviakatastrofā Hītrovas lidostā Londonā. Degvielas siltummaiņa ledus neļāva degvielai plūst uz dzinējiem pirms British Airways Flight 38 pieskārās lidostas skrejceļam
Tiek noteikta teritorija, kurā ir izkaisītas atlūzas un ar policijas un, ja vajag, karavīru palīdzību, šo teritoriju ielenc. Prioritāte, protams, ir glābt dzīvus palikušos, ja tādi ir. Pēc tam fotografē, izmēra un aizved mirušos un viņu ķermeņu daļas. Tikai pēec tam sāk strādāt komisija.
Izsauc policijas akadēmijas kadetus, kuri neko aiztikt nedrīkst, tikai izlikt dzeltenus karodziņus tur, kur kaut kas atrodas. Atlūzu novākšana sākas tikai tad, kad viss ir nofotografēts.
Viss tas tiek nogādāts uz vietu, kur tiks uzcelts angārs, Tur pētīs mēraparātu rādījumus un melno kastu datus. Pēc atsevišķu mēraparātu sastāvdaļām var spriest, piemēram, par to, kāds bija šasijas un citu lidmašīnas sastāvdaļu stāvoklis trieciena brīdī. Viss tas tiek dokumentēts. Kamēr to visu izskata, jau ir gatavs angārs. Un angārā liek lidmašīnu kopā no vissīkākajām atlūzām.
Speciālisti tās stiprina pie īpaša karkasa , kurš viens pret vienu atbilst lidmašīnas fizelāžai. Tā ir ļoti svarīga darba daļa. Rezultātā precīzi tiek noteikta bojājuma vieta korpusā un tā izmērs. Pēc tam tas viss tiek apvienots ar lidmašīnas kustības leņķiem un leņķi, kādā tika veikts bojājums korpusā. Tas viss tiek skatīts kopā ar melno kastu datiem- pirmā kaste- pilotu sarunas savā starpā un ar zemi un otra melnā kaste- visu lidmašīnas sistēmu meraparatu rādījumi, . Un tad jau tālāk ir tehnikas lieta.
Pēc bojājuma vietas lieluma terorakta gadījumā tiek noteikta ladiņa jauda. ( Ukrainas katastrofā- "BUK-am" viņa ir zināma) un raķetes lidojuma trajektorija, ka arī tā saturs. (Vai ir šķembas vai lādiņa daļiņas bojā gājuso ķermeņos, personiskajās lietās un korpusa detaļās.) Daži lādiņi ir iekārtoti tā, ka trāpa nevis pa korpusu, bet sprāgst līdzās lidmašīnai vai virs tās un rada bojājumus pa visu korpusu ar īpašu šķembu pildījumu vai tērauda lodītēm ( С-200).
Pēc tā, kā ir deformējies metāls, pēc plaisu virziena var ļoti precīzi noteikt, tieši kas ir noticis. Vai lidmašīna ir izjukusi gaisā vai no trieciena pret zemi. Vai bija sprādziens un kurā vietā. Tikai tad, kad tas viss ir izdarīts, komisija dod savu slēdzienu. Ne ātrāk.
Ukrainas gadījumā Ir aizdomīgi tas, ka teroristi neatļāva brīvi darboties ekspertiem un aizvāca melnās kastes un daļu bojā gājušo ķermeņu- tātad, vidrīzak, tur ir krievu eksperti, kuri ir lietas kursā par to, ko un kā meklēs, un kuriem ir priekšstats par to, kā tiek izmeklētas šādas aviokatastrofas, kas ir jāaizvāc, jāiznīcina vai jasadedzina uz vietas.
Tie, kuri ir nodarbojušies ar aviokatastrofu izmeklēšanu, zina, ka "melno kastu (tās ir vismaz divas) ilgstoša atrašanās ieinteresētās puses rokās var padarīt to rādījumu rezultātu vērtīgumu tuvu nullei. Vai vispār novest uz nepareizām pēdām. Tas, ka separatori savāca visus bojā gājušo ķermeņus var liecināt, ka ir ieradušies instruktori, kuri norādīja, tieši kuri līķi ir jaaizvāc. Tie ir ķermeņi, kuros acīmredzami var būt raķetes fragmenti, kura ir notriekusi lidmašīnu. Tas ir, neapgāžami pierādījumi. Bez tam, pēc pardotajām biļetēm ir viegli noteikt pasažiera atrašanās vietu salonā.Un, ja pasažieris bija piesprādzējies (tādu parasti ir vairākums) , ir viegli noteikt šķembu lidojuma virzienu un to sākumpunktu, tas ir, sprādziena vietu ar precizitāti līdz centimetram.