Atvainojos ka nav garumzimju. :)
Kā Bluetooth palīdzēja Apple mainīt pasauli ar iBeacon1
Reiz dzīvoja… tehnoloģiju uzņēmums Ericsson. Būtībā tas dzīvo vēl tagad, tikai vairs nedarbojas nozarē, kuras dēļ mēs zinājām Ericsson vārdu – mobilo tālruņu ražošanā. Tieši Ericsson radīja un deva vārdu kādai bezvadu tehnoloģijai, kuras dēļ rakstu šo stāstu. Šī tehnoloģija ir Bluetooth.
Viena maza Bluetooth iespēja, viens liels izrāviens tehnoloģiju pasaulei
Neticami, bet tas bija jau 20 gadus atpakaļ, kad bariņš Ericsson laboratorijas zinātnieku atrada tehnoloģijas par pietiekami gatavām, lai radītu bezvadu alternatīvu datu kabeļiem. Viņi nosauca jauno saziņas standartu par godu karalim Haraldam Zilzobim, desmitā gadsimta valdniekam, kurš apvienoja naidīgas dāņu ciltis kopīgā karaļvalstī. Zināmā mērā tas ir simboliski, jo šodien mums ir bezvadu saziņas standarts, kuru pieprot teju vai jebkura mobilā ierīce – un mobilo ierīču ražotāji, kā rāda prakse, tiešām dažkārt mēdz izmest vilnu, piemēram, apvainojot cits citu patentu vai dizaina zādzībās.
Bluetooth, kā zināms, ir tuvas darbības un zema enerģijas patēriņa datu pārraides standarts, kuru līdz šim pazinām galvenokārt caur iespēju pieslēgt mobilajam telefonam vai datoram dažādas papildierīces – brīvroku komplektus, austiņas, klaviatūras, peles… Tomēr vai ar to apstājās Bluetooth attīstība? Nē, un lielais izrāviens notika jau pirms gadiem pieciem, kad pasaulē nāca Bluetooth LE jeb BLE, jeb Bluetooth Smart, jeb – varat to dēvēt arī par Bluetooth 4.0, jo Bluetooth LE tajā iekļauts.
Lai paliek nosaukumi, bet ar ko tad īpašs jaunais Bluetooth? Tas, līdzīgi kā priekšgājējs, atbalsta dažādus komunikācijas iestatījumus (profilus) tehnoloģijas pielietošanai medicīnā, sportā, ražošanā… okei, tas viss nav interesanti, tāpēc pārlēksim uzreiz pie galvenā trumpja – proti, Bluetooth LE prot noteikt attālumu starp ierīcēm ar precizitāti līdz dažām collām (vai dažiem divarpuscentimetriem, ja vēlaties).
Tuvošanās tehnoloģiskais burvīgums
Lēta iespēja noteikt attālumu ar bezvadu sakariem paver ārkārtīgi plašas iespējas. Jūs varēsiet atslēgt durvis un ieslēgt gaismu, TV un tējkannu savā mājoklī, vien tuvojoties durvīm, jūs varēsiet saņemt signālu, ja bērns rotaļlaukumā aizies par tālu no jums vai ja kāds stieps prom jūsu velosipēdu – daži no šiem pielietojumiem jau tiek ieviesti praksē. Taču lielākais izrāviens sagaidāms mārketingā, reklāmās – jo jums vienmēr līdzi ir Bluetooth pieprotošs mobilais telefons, kas ļaus tirgotājam īstajā brīdī palīdzēt jums iepirkties.
Ierīces, kas nodrošina šādu mērķtiecīgu mārketingu, angliski sauc par beacons – tātad savā ziņā radiobākas, mazi Bluetooth raidītāji, kas, atbilstoši izvietoti, sajutīs jūsu tuvošanos un īstajā brīdī nosūtīs ziņojumu uz jūsu mobilo ierīci. Piemēram, cilvēks pagrozās pie televizora kādā elkorā – un viņa telefons iepīkstas un informē, ka tieši šodien šim televizoram ir 10% atlaide. Iet cilvēks gar citu veikalu, telefons iepīkstas – vecīt, šodien viss par pusi cenas. Protams, iespējami arī mazāk merkantili pielietojumi: piemēram, ASV jau testēts tehnoloģijas pielietojums sporta spēļu arēnā, kur cilvēki mobilajos telefonos varēja saņemt ieteikumus īsākās biļešu kontroles rindas atrašanai. Līdzīgi tālrunis ekrānā spēs parādīt elektronisko biļeti, kad tuvosieties masu pasākuma biļešu kontrolei – šobrīd cilvēki vidēji pusminūti rakājas e-pasta aplikācijā, meklējot ieejas kodu un radot rindas.
Un tad atnāca Apple un sacīja…
Tomēr, lai visas šīs burvīgās iespējas darbotos, nepieciešams veikt zināmas darbības: ir jābūt ieslēgtam Bluetooth savienojumam tālrunī, ir jābūt ielēgtai paziņojumu saņemšanai, ir jābūt instalētai un atvērtai atbilstošā lielveikala vai sporta arēnas aplikācijai. Šis iekārtojums apgrūtina jauno iespēju izmantošanu, jo nākas atcerēties pārāk daudz ko ieslēgt un atļaut.
Apple savu iBeacon standartu prezentēja pagājušajā gadā; tas ir vēl viens radiobākas risinājums, kas radīts ar mērķi veikt vienvirziena saziņu ar mobilo tālruņu īpašniekiem, kad tie klejo pa veikalu vai kādu citu publisku vietu. Varētu domāt – kas tur liels, vēl “viens no”, kura nākotne iestrēgs aplikāciju un privātuma drošības paranojas labirintos. Taču Apple priekšrocība ir tāda, ka kompānija ražo gan ļoti populāras mobilās ierīces, gan arī to programmatūru; Apple apzinās, ka radiobāku nākotni apdraud to iespēju izmantošanas sarežģītība, bet kompānijas ierīces slavu izpelnījušās tieši ar lietošanas vienkāršumu.
Necik ilgi un, izlaižot iOS 7.1, iBeacon iecere guva jaunu vērienu, jo pēkšņi radiobāku ziņojumu saņemšanai vairs nav nepieciešams iIerīcē atvērt atbilstošo aplikāciju un piekrist saņemt ziņojumus. Pietiek reiz instalēt atbilstošā veikala aplikāciju un viss – precīzi mērķēts mārketings jūs sasniegs tieši tā, kā iecerēts. Un ieguvēji būs visi – gan veikals vai kafejnīca, kurā ļaudis iegriezīsies ieinteresētāki, gan arī vienkāršais cilvēks, kurš nu būs precīzi informēts par atlaidēm un varēs saņemt labumus par to, ka bijis īstajā vietā.
Privātums – pašu rokās
Ir svarīgi saprast, ka radiobāka informāciju sūta vienā virzienā – uz mobilo ierīci. Tas nozīmē, ka tālrunis saņem paziņojumu, jo nonācis pietiekami tuvu raidītājam, bet raidītājs nezina, ka tas esat tieši jūs. Tomēr veikaliem ir ļoti svarīgi zināt jūsu paradumus un maršrutu, tāpēc ir un būs sagaidāms, ka attiecīgā uzņēmuma aplikācija vēlēsies jūsu atrašanās vietas informāciju nosūtīt tālākai analīzei – protams, ar atbilstošu jūsu atļauju, kad pie instalēšanas norādīsiet, ko aplikācija drīkst darīt. Drošības speciālisti ir noraizējušies, ka ļaužu attieksme pret mobilo aplikāciju konfigurāciju ir pārāk pavirša un radiobākas kļūs par milzīgu draudu jūsu privātumam, ļaujot izsekot un izpētīt jūsu gaitas un paradumus. Atļaujot uzņēmumam saņemt šo informāciju, jūs izrādāt uzticību, tomēr uzņēmums var nebūt godprātīgs, dati var noklīst, uzņēmums var mainīt īpašnieku un politiku.
Tomēr diezin vai drošības apsvērumi apturēs iBeacon un tamlīdzīgu ierīču uzvaras gājienu. Tas, kā daudzi uzskata, ir neizbēgams un mums šobrīd ir iespēja vērot šīs tehnoloģijas pirmo apvelšanos uz vēderiņa, ja salīdzinām to ar mazuļa pirmajiem soļiem pasaulē. iBeacon sper pareizu soli progresa virzienā (tiesa, daļēji uz drošības rēķina), atvieglojot mobilo ierīču konfigurēšanu un paziņojumu saņemšanu. Tehnoloģija ir lēta: specializētas radiobāku ierīces maksā dažus dolārus, tās var darboties ar akumulatoru (vai pat saules baterijām!) un aizņem maz vietas, būtībā kā radiobāka var darboties arī jebkura mobilā ierīce. Necik ilgi, un mēs ne tikai saņemsim atgādinājumu nopirkt pienu, kad ieiesim pārtikas veikalā, bet arī automātiski saņemsim Facebook attiecību statusu no meitenes, kurai tuvosimies uz ielas, vai dzirdēsim dusmīgu signālu savā telefonā, ja uz ielas nogriezīsim ceļu citam auto. Visdrīzāk gan tas pat nebūs telefons, jo tādā gadījumā ļaudis staigās, nemitīgi veroties ekrānos; šeit radīsies īstais pielietojums Google Glass tipa ierīcēm, vai, ja gribam domāt vēl tālāk, elektroniskām kontaktlēcām, kuras nepadarīs jūsu izskatu muļķīgu, bet ļaus saņemt visu informāciju, ar kuru vēlas dalīties tuvākā apkārtne. Zinātniskā fantastika? Nē – varbūt pat jau rītdiena.