Interesanti, kas uzturas ASV Teksasas štata ciemata Boca Chica apkārtnē, jau ir pieraduši pie lielās rosības, kas tur valda, jo te atrodas SpaceX testu poligons un tam pieguļošās ēkas. Pēdējā gada laikā piedzīvoti gan degvielas un oksidētāja tvertņu sprādzieni, kas notikuši izmēģinājumu laikā, gan mierīgākas dienas, kad lielā aktivitāte ir metinātāju darbošanās, gatavojot nākamā Starship prototipa korpusu. Šos Starship prototipus Space X numurē pēc kārtas, tiem piešķirot secīgus sērijas numuru SN.
ĶĻŪDU LABOŠA
Skaidrības labad jāteic, ka sākumā prototipus numurēja, izmantojot apzīmējumu Mark - saīsināti Mk. Pirmie Starship prototipi bija Mk1 (sametināts Teksasā) un Mk2 (sametināts Floridā). Tie bija 9 metri diametrā un apmēram 50 metrus augsti. Mk1 tika iznīcināts, veicot oksidētāja tvertnes izturības robežas izmēģinājumu. Tvertnē pildīja šķidru slāpekli. Pēc šā izmēģinājuma Mk1 un Mk2 tika norakstīti, un darbs turpinājās pie Mk3 un Mk4, kam bija uzlabots tehniskais dizains, ņemot vērā pieredzi, kas tika iegūta, mērķtiecīgi uzspridzinot Mk1. Nedaudz vēlāk Mk3 tika "pārkristīts" par SN1, un turpmāk tiek izmantota šāda numerācija.
Arī SN1 gāva bojā spiediena izmēģinājumā 2020. gada februārī. Turpmāk eksperimentēja ar SN2, kas sekmīgi izturēja spiediena pārbaudi, bet to nebija plānots izmantot lidojumiem. SN3 bija pirmai prototips, kam slāpekļa vietā izmantoja šķidrinātu skābekli. Izmēģinājuma laikā oksidētāja tvertnē radās pazemināts spiediens, un tā sabruka. Pēc oksidētāja tvertnes uzlabojumiem SN4 pārbaudi izturēja. Nu viss bija gatavs pirmajam lidojumam. Pirms lidojuma izmēģināja Raptor raķešdzinēju, lai pārliecinātos, ka viss darbojas pareizi. Diemžēl dzinēja iedarbināšanas laikā SN4 uzsprāga. Visi šie neveiksmīgie izmēģinājumi deva iespēju mācīties no kļūdām un saprast, kā pareizi veidot milzīgu tērauda kosmosa kuģi. Un tapa Starship SN5 ar vienu Raptor dzinēju
PIRMAIS LIDOJUMS
2020. gada 4. augustā Starship SN5 kļuva par pirmo prototipu, kas pacēlās gaisā. Kaut arī lidojums nebija īpaši iespaidīgs, tikai 150 metru augstumā un 45 sekundes ilgs, tomēr tas bija sekmīgs. Tas nozīmē, ka Starship no sprākstošo prototipu fāzes ir pārgājis lidojošo prototipu fāzē. Tālāk ir plānoti vairāki šādi īsi lidojumi, kā uzsver Īlons Masks, lai labāk iemācītos palaist Starship. Sekos plānotais lidojums 20 kilometru augstumā. Starship prototipam, kas veiks šo lidojumu, jau būs trīs Raptor dzinēji un aerodinamiskās virsmas - spārniņi.
Vērojot no malas, pirmais Starship izskatījās kā vienkārša pacelšanās, saceļot lielu putekļu mākoni, un nolaišanās neduadz tālāk, saceļot līdzīgu putekļu mākoni. Uzmanīgāks vērotājs pamanīja, ka Raptor dzinēja sprausla gandrīz visu lidojuma laiku bija vērsta ieslīpi. Tas tāpēc, ka dzinējs bija nedaudz novirzīts no SN5 centra. Tas tika darīts apzināti, lai jau pirmā lidojuma laikā kārtīgi pārbaudītu Starship dzinēju vadības programmatūru. Kā gan vēl labāk izmēģināt topošo raķeti, ja ne tai dodot grūtāku uzdevumu - lidot ar kosmosa kuģi, kura dzinējs nav īpaši precīzi novietots.