local-stats-pixel

Titanic pirmais un pēdējais jūrasbrauciens33

37 0
1912. gada 14. aprīlī, pulksten 23.40 kuģim Titanic līdz Ņujorkai vēl bija atlikušas 1080 jūdzes. Piepeši maiņas matroži Fredriks Flīts un Redžinalds Lī tieši kuģa kursā, apmēram 500 metru attālumā pamanīja leduskalnu. Flīts 3 reizes paraustīja zvanu un paķēra telefona klausuli: „Vai jūs dzirdat mani?” – „Jā, ko jūs redzat?” mierīgi jautāja sestais stūrmanis Džeimss Mūdijs. – „Priekšā leduskalns!” Flīts nokliedza mikrofonā. – „Pateicos,” atbildēja Mūdijs un paziņoja to pirmajam stūrmanim Viljamam Mērdokam.

Titanic lēni par 22 grādiem tika pagriezts uz kreisā borta pusi, bet leduskalns trāpīja pa labo bortu, noslīdēja gar kuģa sānu un pazuda pakaļgalā. Pret kuģa priekšgalu sadrupa vairākas tonnas smags leduskalns. Daudzi pasažieri pat nepamanīja notikušo. No ledusgabala pamanīšanas līdz sadursmei pagāja tikai 37 sekundes. Pēc pāris minūtēm kuģis apstājās. Titanic pulkstenis uz komandtiltiņa rādīja pusnakts stundu.

Kuģī ieplūda apmēram 3000 tonnu ūdens. Lai gan 15 vertikālās atsevišķās starpsienas sadalīja Titanic korpusu 16 sekcijās, šāda kuģa uzbūve, rodoties sūcei, negarantēja tā drošību. Titanic inženieris un konstruktors Tomass Endrūss kapteiņa Edvarda Smita klātbūtnē ātri izdarīja aprēķinus un secināja, ka kuģī radusies apmēram 100 metrus gara sūce. Ja pirmās piecas sekcijas būs pilnas ar ūdeni, kuģis iegrims tik dziļi, ka ūdens pāri starpsienai ieplūdīs sestajā telpā, tad septītajā utt. Titanic nogrimšana bija tikai laika jautājums.


Vienā mirklī atklājās visi kuģa trūkumi. Kuģa nogrimšanu paātrināja vēl kāda būvētāju kļūda. Kompānija White Star pieprasīja izbūvēt eju kurinātājiem, lai tie netraucētu pasažierus. Tunelis atradās virs kuģa dubultdibena, diemžēl tajā bija tikai 1 ūdensdrošās durvis. Uz kuģa, kas varēja uzņemt aptuveni 2700 pasažieru, vietu skaits glābšanas laivās bija ~ 1200 ( tās nebija arī apgādātas ar pārtiku un ūdeni).


Jau 13. aprīlī Titanic pienāca ziņojumi par okeānā dreifējošiem ledus gabaliem. Kā kapteinis Edvards Smits bija cerējis izbraukt cauri leduslaukam ar 20 mezglu lielu ātrumu? Lai gan Titanic apstiprināja 2 radiogrammu saņemšanu, līdz komandtiltiņam tās nenonāca. Par pareizāku variantu kapteinis Smits uzskatīja, nevis nelaimes signāla nosūtīšanu, bet 1. klases pasažieru brīdināšanu.


Lielu neizpratni radīja 16 norīkotie matroži uz 20 laivām un fakts, ka, lai gan pirmos laivās bija jāsēdina sievietes un bērni, pirmajā laivā prata iekārtoties arī 12 vīrieši. Liela daļa pasažieru vienkārši nogulēja kuģa grimšanu vai panikā būdami apmaldījās 7 km garajos gaiteņos, kurus pat nepārzināja kuģa darbinieki. Kad 3. klasē braucošajām sievietēm tika atvērta eja uz 1. klases zonu, līdz kuģa nogrimšanai bija palikušas 50 minūtes. Bojā gāja 553 no 709 3. klases pasažieriem. Daļa pasažieru tika ieslēgti savās kāpņu telpās.


Kā kapteinis Smits gāja bojā, nezin neviens. Reuter aģentūra ziņoja, ka viņš izdarījis pašnāvību. Kāds esot dzirdējis Smitu saucam ruporā tieši pirms kuģa nogrimšanas: „Būsim angļi!” Kapteinim arī tikusi piedāvāta veste un vieta laivā, bet viņš no tās atteicies.


Vēl pastāv leģenda, ka kuģa orķestris, lai saglabātu mieru un cilvēkus uzmundrinātu, spēlējis tik ilgi, līdz ūdens sācis smelties instrumentos.


Bagātākais Titanic pasažieris bija 47 gadus vecais Džons Džeikobs Astors. Viņa bagātība bija mērāma 87 miljonos dolāru.. Viņš varēja atļauties ceļot luksuskajītē, par kuru nācās maksāt 4350 dolāru. Šajā braucienā lēdijai Madelainei Astorai nav bijis līdzi Zilais dimants, tā ir palikusi tikai leģenda. 25 minūtes pēc kuģa sadursmes ar leduskalnu kapteinis Smits steidzies pie Astora, lai paziņot par notikušo, bet Astors kapteinim mierīgi atbildējis: „I asked for ice indeed, but this is ridiculous!” Viņš palīdzēja iekāpt glābšanas laivā savai sievai, bet pats palika uz kuģa, lai palīdzētu citiem.


Kompānija White Star nosūtīja kuģi, lai meklētu bojāgājušos. Identificējamos līķus iebalzamēja, bet pārējos palaida atpakaļ okeāna dzelmē. Bojāgājušo ar numuru 124 identificēt bija visvieglāk- kabatā tika atrasti 2440 dolāri, 5 mārciņas zeltā, 50 franki, zelta pildspalva, kā arī pirkstā esošais briljanta gredzens ļāva droši apgalvot, ka tas ir Astors. Atrada arī orķestra kapelmeistara Vollesa Hārtlija mirstīgās atliekas. Vēlāk ūdenī peldošos līķus atrada arī citi kuģi. Vēlāk tika atrasta arī laiva A. Un B., kuras uzskatīja par pazudušām.


...1912. gada 15. aprīlī pulksten 2.18 tuvojās iepriekš aprakstītās drāmas fināls. Ar milzīgu dārdoņu no savām vietām atrāvās mehānismi un ierīces, un sāka slīdēt uz kuģa priekšgalu. Jau tā ļoti vājais apgaismojums vienā mirklī apdzisa, iedegās no jauna un izzuda pavisam. Šajā brīdī kuģis pārlūza uz pusēm. Pulksten 2.20 kuģa pakaļgals iekrita atpakaļ ūdenī, bet no jauna nostājies vertikāli, ātri vien piepildījās ar ūdeni un nozuda dzelmē. Priekšgals ar ātrumu 400m/min laidās tumsas dzīlēs, dziļi iedūrās okeāna dibenā un beigās nosēdās uz ķīļa. Nedaudz vēlāk 600 metru attālumā iegāzās arī kuģa pakaļējais gals. Titanic pirmais un pēdējais brauciens bija beidzies.
Reklāma
Reklāma
Reklāma
37 0 33 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv
Reklāma

Komentāri 33

0/2000
interesanti ko tādu palasīt :)
0 1 atbildēt
Ideāls raksts. Vairāk tādus. !
0 1 atbildēt
šiats bija lielisks raksts :)
0 1 atbildēt
Interesanti...beidzot kas interesants nevis dumji video un debili stastini!
0 1 atbildēt
ljoti interesants raksts, ieintereseejošs.. emotion emotion
0 1 atbildēt
0 1 atbildēt
Paldies! Nu man nebūs jābrauc to meklētemotion Pievienojos Keily komentāram emotion
0 1 atbildēt
interesanti .. labs raksts :)
0 1 atbildēt
Jā, a diez kur tas briljants, vai tiešām tam bij liktenis kā filmā?emotion emotion
0 1 atbildēt
Mmm.. Labi viss un sīki uzrakstīts. Lasīju ar interesi :D Paldies, Grebe ^^
0 1 atbildēt
ai vecjhi tak nomierinaties.. es piem. nezinaaju visu sho tik detalizeeti un man bij interesanti palasiit
0 1 atbildēt
Ko juus kuraties? Briinishkjiigs apraksts, kaut taadu buutu vairaak!
0 1 atbildēt
jacky, kur tu skrien, tu tak šeit esi galvenais ģenerators. ja nu vienīgi uz trenažiera paspēj dienā šitos visus ielādēt!
0 1 atbildēt