Neliels ieskats PSRS laikā Latvijā ražoto mopēdu un motovelosipēdu vēsturē. Redzēsiet gan jau labi zināmus modeļus, gan arī tādus - kurus vēl nebūsiet redzējuši..
Neliels ieskats PSRS laikā Latvijā ražoto mopēdu un motovelosipēdu vēsturē. Redzēsiet gan jau labi zināmus modeļus, gan arī tādus - kurus vēl nebūsiet redzējuši..
Rīga motovelosipēds (1957 - 1958), motora tilpums - 45 cm³, jauda - 1zs, svars - 30kg
Rīga Sprīdītis (1958), motora tilpums - 59 cm³, kopā saražoti tikai 4 šādi mopēdi!
Rīga 1 (1961 - 1965), motora tilpums - 49,8 cm³, motora jauda 1,5 zs, svars 45 kg
1958. gadā rūpnīcā "Sarkanā Zvaigzne" tika izlaists pirmais mopēds. Izmēģinājuma modelis izrādījās neveiksmīgs un rūpnīcas konstruktori devās uz čehu rūpnīcu Jawa, lai sīkāk iepazītos ar mazas kubatūras mototehnikas ražošanu. Pēc kā 1960. gadā izlaida 11 "Rīga 1" eksemplārus, ko nodeva testēšanai. Piecdesmit dienu laikā šie mopēdi nobrauca 10 000 km un jau nākamajā gadā tika saražoti 5000 šā modeļa mopēdi, 1962. gadā — 27 000 mopēdi, bet 1965. gadā — vairāk par 90 tūkstošiem mopēdu.
Rīga 2 Gauja (1961 - 1966), motora tilpums - 45 cm³, motora jauda 1 zs, svars 31 kg
Rīga 3 (1965 - 1969), motora tilpums - 49,8 cm³, motora jauda - 2 zs, svars - 48 kg
1965. gadā modeli "Rīga 1" izņēma no ražošanas un to aizstāja modelis "Rīga 3", kas bija aprīkots ar Šauļos ražotu dzinēju Ш—51. Tomēr šie dzinēji nebija tik uzticami kā čehu priekšteči. Ārēji mopēds īpaši neatšķīrās no pirmā modeļa, savādāka bija degvielas bākas forma, mīkstāks sēdeklis un rāmim tika pagarināta aizmugurējā daļa. "Rīga 3" gandrīz par 30% bija jaudīgāka par mopēdu "Rīga 1", vieglāka par 2 kilogramiem un tas spēja sasniegt ātrumu 50 km/h.
Rīga 4
No 1970. līdz 1974. gadam tika ražots mopēds "Rīga 4". Šis modelis ļoti līdzinājās mopēdam "Rīga 3", atšķirība bija tikai nelielā izskata izmaiņā un konstruktīvajos risinājumos. Mainījās elektroshēma, dubļusargu un ķēdes sarga konstrukcija, pārnesumkārbas zobratu konstrukcija, bagāžnieks, mazāka diametra riteņi un spidometrs tika piedzīts no dzinēja.
Rīga 5 (1966 - 1971), motora tilpums - 45 cm³, motora jauda - 1,2 zs, svars - 38 kg
Mopēdu "Rīga 5" sāka ražot 1966. gadā un tas stipri atšķīrās no iepriekšējiem šīs markas mopēdu modeļiem, kuriem priekšējā riteņa amortizācijai netika izmantota teleskopiskā dakša, bet gan atsperes, kas ļāva dakšai izliekties uz priekšu. Pilnībā tika mainīts arī mopēda dizains. Mopēdam uzstādīja D5 sērijas bez pārnesumu dzinēju, ko palaida ar pedāļu palīdzību, tas viss padarīja mopēdu vieglāku un vieglāk vadāmu. Iesākumā aizmugurējais ritenis tika aprīkots ar klasisko velosipēda rumbu un bremzēm. Bet pēc 1968. gada tirdzniecībā nonāca modifikācija ar loku bremzēm aizmugurējam ritenim, kādu laiku šīs abas modifikācijas ražoja paralēli, bet ar laiku loku bremzes pilnība aizstāja velosipēda tipa rumbas. Tika arī pastiprināts rāmis pie stūres rata, jo iepriekšējo modeļu rāmji bieži plaisāja braukājot pa nelīdzeniem ceļiem. Mopēdu ražoja līdz 1971. gadam, kad to nomainīja nākamais sērijas modelis.
Rīga 6 eksperimentāls modelis ar 4 ātrumu pārnesumkārbu un futuristisku dizainu. Diemžēl šis modelis līdz masveida ražosanai tā arī nenonāca.
Rīga 7 (1973 - 1979), motora tilpums - 45 cm³, motora jauda - 1,2 zs, svars - 36 kg
Mopēdu "Rīga 7" ražošanu uzsāka 1973. gadā un līdz 1979. gada beigām tas pilnībā aizvietoja iepriekšējo mopēda modeli. Jaunais modelis tika aprīkots ar jaunu dzinēju D6, kas ļāva mopēdam pieslēgt priekšējo lukturi un aizmugurējo gabarītuguni.
Rīga 8, vēl viens eksperimentālais modelis, kurš palika tikai kā prototips.
Varēji uzrakstīt turpinājumā kas notika ar rūpnīcu, kad pie varas nāca mūsu "radoši" domājoši pašmāju politiķi.
Rīga1 patiešām stilīgs...
Tālāk- jo dzļāk mežā, jo venēriskāki tie dzelži... Padomju "motoproms" visā savā godībā...
Nu tas SZ80 prikš 80tajiem vēl adekvāts- kā no Japāņu multenēm nozīmēts...
Beidzot es tagad zinu, kāpēc es nekad ar mopēdu neesmu braucis. Jo nebija Talsi1, Talsi2, ...Talsi13 ....tikai Riga?, Riga?, Riga?.
Nebūtu slikti tos visus savākt Motormuzejā. Bet kur palika mopēds "Gauja''?
Rīdziņas vēl ir lielā skaitā pa šķūņiem saglabājušās visdažādākās.Protams ka visām dokumenti pazuda vēlākais deviņdesmitajos. Pats tagad konstruēju no trijām vienu 13to, žēl tikai ka nekad nedrīkstēšu uz ceļa viņu rādīt, jo piereģistrēt kaut ko kam saglabākusies tikai nummurzīme no 80tajiem nevar.