Mēs izjūtam dziļus, konfliktējošus morālos impulsus
1961. gadā publicētais populārais psihologa Stenlija Milgrema pētījums parādīja, cik daudz cilvēki ir gatavi darīt, lai paklausītu autoritārām figūrām, kas, piemēram, lika darīt sāpes citiem, un iekšējo konfliktu starp cilvēka paša morālēm un vajadzību paklausīt autoritātei.
Milgrems eksperimentu veica, lai parādītu, kā nacistu kara noziedzinieki spēja veikt tik briesmīgas lietas holokausta laikā. Eksperimentā tika izpētīti divi dalībnieki, kur viens tika nosaukts par “skolotāju” un otrs par “skolēnu”. Skolotājam lika veikt elektriskos šokus skolēnam (kurš it kā atradās citā istabā, lai gan patiesībā nekas ar viņu nenotika) katru reizi, kad tas atbildēja nepareizi uz uzdotajiem jautājumiem. Milgrems atskaņoja ierakstu, kur bija dzirdams skolēns, kas it kā cieš no sāpēm un, ja “skolotāja” subjekts lūdza apstāties, pētnieks mudināja turpināt. Pirmajā eksperimentā 65% dalībnieku veica maksimālo 450 voltu triecienu (atzīmēts kā “XXX”), lai gan bija acīmredzams, ka viņi izjūt stresu un nepatiku.
Lai gan šis pētījums tiek uzskatīts kā brīdinoša zīme mūsu aklajai uzticībai autoritātei, žurnāls Scientific American to nesen pārskatīja, sakot, ka rezultāti parādīja drīzāk dziļu morālo konfliktu.
“Cilvēka dabā ir empātija, būt labam un iejūtīgam pret savu ģimeni un draugiem, kā arī būt ksenofobiskiem, cietsirdīgam un ļaunam pret citiem,” raksta žurnālists Maikls Šermers. “Šoka eksperiments atklāja nevis aklo pakļaušanos, bet morālo konfliktu, kas ir visos.”
Mūsdienās daudzi ir apšaubījuši Milgrema metodi, un kāds kritiķis atzīmēja, ka Jēlā veiktajā eksperimentā 60% dalībnieku nepakļāvās pavēlei veikt maksimālo elektriskā šoka triecienu.