Gadiem ejot arvien vairāk un vairāk vēstures mīklu tiek atrisinātas. Lai gan ir maz ticams, ka vēsture mums jebkad atklās visus savus noslēpumus, liekot lietā mūsdienu tehnoloģijas mēs noteikti atklāsim lielāko daļu no tiem. Šajā rakstā par vēstures mīklām, kas atrisinātas pēdējo gadu laikā.
Vēstures mīklas, kuras izdevies atrisināt salīdzinoši nesen18
Kāpēc nogrima konfederātu zemūdene "Hunley"? Vairāk nekā 150 gadu pētnieki nespēja pateikt, kāpēc Amerikas pilsoņu kara laikā nogrima ASV Dienvidu štatu zemūdene "Hunley", kura 1864. gada februārī kļuva par pirmo zemūdeni vēsturē, kurai izdevies nogremdēt karakuģi. Zemūdene nogrima īsi pēc tam, kad tā ar torpēdu nogremdēja Ziemeļu štatu kuģi "Housatonic". 2013. gadā Savienoto Valstu zinātnieki pēc gadiem ilgas zemūdens vraka apskaties nāca klajā ar pārsteidzošu atklājumu - tā, visticamāk, nogremdēja pati sevi. Pie šāda secinājuma pētnieki nonāca, apskatot piecus metrus garo dzelzs stieni, pie kura bija piestiprināta "Hunley" torpēda. Dzelzs stieņa galā pētnieki sev par ārkārtīgi lielu pārsteigumu atrada torpēdas vara apvalka daļas. Tas nozīmē, ka torpēda uzsprāga joprojām esot piestiprināta pie stieņa gala - tikai piecus metrus no pašas zemūdenes. Tas pilnībā lauza iepriekšējo uzskatu, ka "Hunley" pienagloja torpēdu pie "Housatonic" korpusa, pati atkāpās un tad drošā attālumā uzspridzināja bumbu ar vada palīdzību. Pētnieki tagad domā, ka sprādziena rezultātā torpēdu saturošais pulveris nosmacēja tā 21 vīra apkalpi.
Francijas karaļa Anrī IV pazudušās galvas noslēpums. Navarras valdnieks Anrī Francijas tronī kāpa 1589. gadā, laikā, kad valsti plosīja vardarbīgi reliģiskie kari starp katoļiem un hugenotiem. Tiesa gan, Ziemeļfrancija viņa varu neatzina. Par reālu Francijas valdnieku viņš kļuva tikai 1593. gadā, kad viņš pārgāja uz katoļticību un asiņainie kari beidzot apsīka. Viņas valdīšanas laikā Parīzē tika uzcelts slavenais Pont Neuf tilts un Vogēzas laukums. Anrī kļuva par mērķi vismaz 12 atentātu mēģinājumos, un 1610.gadā viņu nāvējoši sadūra katoļu fanātiķis Fransuā Ravajaks. Karaļa galvu iekonservēju tūlīt pēc viņa nāves, taču, 1793. gadā karaliskajā kapelā ielauzās revolucionāri un galva pazuda bez pēdām. 2011. gadā, vairāk nekā 400 gadu pēc karaļa nāves, pētniekiem beidzot izdevās identificēt viņa balzamēto galvu, tādējādi atrisinot simtiem gadu seno mīklu. Galva, kas gadu gaitā pabija vairāku privātkolekcionāru īpašumā, tika identificēta ar visjaunāko tiesu medicīnas aparatūru. Pētnieki stāstīja, ka identificēt karali palīdzēja caurums viņa ausī un vienā no atentāta mēģinājumiem iegūts ievainojums.
Spāņu gripas mīkla. 2009. gadā amerikāņu un japāņu zinātnieku komanda sniedza atbildi uz jautājumu, kāpēc spāņu gripa kļuva par nāvējošāko gripas vīrusu pasaules vēsturē. Spāņu gripa, kas plosījās 1918.-1920. gadā, izplatījās pa visu pasauli un nogalināja 20-50 miljonus cilvēku. Zinātniekiem izdevās identificēt trīs gēnus, kuru dēļ 1918. gadā izplatījies vīruss spēja veidoties plaušu audos (parastās gripas gadījumā vīrusi vairojas galvenokārt mutē, degunā un kaklā). "Tādējādi vīrusa upuri saslima ar nopietnu plaušu karsoni, " stāstīja pētījumu vadītājs virusologs Jošihiro Kavaoka. Pēc trīs minēto gēnu atklāšanas, tagad zinātniekiem būs vieglāk radīt ārstniecības līdzekli, lai nākotnē būtu iespējams izārstēt tādus pašus vīrusus, kas izraisīja spāņu gripu.
Vai Napoleons Bonaparts, atrodoties ieslodzījumā uz Svētās Helēnas salas, tiešām tika noindēts ar arsēnu? Nē. Itālijas kodolfizikas institūtā veiktajā pētījumā beidzot tika pierādīts, ka gandrīz 200 gadus pastāvošā hipotēze, ka Napoleonu Bonapartu noindēja ar arsēnu nav patiesa. Zinātnieki to pierādīja pedantiski izpētot četrus Napoleona matu paraugus no dažādiem viņa dzīves periodiem. Pēdējais mats bija no viņa nāves dienas. Pēc tam viņa matu analīžu rezultāti tika salīdzināti ar šobrīd dzīvojošo cilvēku matu analīžu rezultātiem. Pētījumos atklājās, ka gan mats no Napoleona bērnības, gan no viņa miršanas dienas satur apmēram 100 reižu vairāk arsēna nekā šobrīd dzīvojošo cilvēku mati. Par noindēšanu nevar būt ne runas, jo arsēna daudzums viņa matos ir bijis nemainīgs visu viņa dzīves laiku. Šī pētījuma analīžu rezultāti savukārt liecina par labi vēlvienai teorijai - Napoleons nomira no kuņģa vēža, ko izraisīja slikti ēšanas paradumi.
Ar kādu slimību slimoja Anglijas karalis Henrijs VIII? Henrijs VIII savos jaunības gados bija vesels, fiziski spēcīgs un izskatīgs vīrietis, bet savā nāves dienā svēra vairāk nekā 200 kilogramus, kā arī cieta no muskuļu vājuma, intensīvas svīšanas un citām psihiskām kaitēm. Jautājums tikai, kas izraisīja karaļa veselības problēmas? Angļu bioarheoloģe Katarina Vitlija uzskata, ka zin atbildi uz šo jautājumu. Savā 2011. gadā veiktajā pētījumā Vitlija noskaidroja, ka karalis bija slims ar Makleoda sindromu - ģenētisku slimību, kas parasti uzliesmo ap 40 gadu vecumu un izpaužas ar sirdskaitēm, kustību traucējumiem un psihiskām slimībām. Visi šie simptomi bija novērojumi arī Henrijam VIII. Turklāt viņam bija arī retā Kell pozitīvā asingsrupa, kas varētu izskaidrot arī to, kāpēc divas no pavisam sešām karaļa sievām - Anna Boleina un Aragonas Katrīna - piedzīvoja spontānos abortus. Vitlija norāda, ka šis asins tips palielina aborta risku par 50 %.
Kāds bija britu karaliskās jūras flotes lepnuma, flagkuģa "Victory" katastrofas iemesls? 1744. gada oktobrī Lamanšā nogrima britu kuģis "Victory", jūras dzelmē paraujot tā 1000 vīru apkalpi. Tā bija lielākā katastrofa britu karaliskās jūras flotes vēsturē. Vēsturnieki ilgi bija vienisprātis, ka kuģis nogrima stiprās vētras dēļ, tomēr pirms dažiem gadiem veiktais pētījums, atklāja , ka kuģis gāja bojā tā būvētāju paviršā darba dēļ. Britu jūras arheologs Šons Kingslijs pēc "Victory" vraka pamatīgas apskates apgalvo, ka 18.gadsimtā karaliskajai flotei trūka kokmateriālu, tādēļ šo kuģi uzbūvēja no kokmateriāliem, kas nebija pilnībā izžuvuši. "Victory" korpuss un klājs ātri sapuva un nebija spējīgs turēties pretī spēcīgās vētras iedarbībai. Turklāt tā konstrukcija nebija piemērota burāšanai lielos viļņos. Kingslijs ir pārliecināts, ka jūras flotes jau tajā pašā 1744.gadā zināja par īstajiem katastrofas iemesliem, tomēr vainu novēla uz laikspstākļiem , jo baidījās no atbildības. Slavenā kuģa vraks tika atrasts 2008. gadā un šobrīd tas atrodas Jūras mantojuma fonda pārziņā.