Skatījos, ka spokos ļoti maz rakstu par lidmašīnu katastrofām un izdomāju uzcept vienu. Atceries pirms tu kāp lidmašīnā, ka vienmēr var notikt kaut kas neparedzēts un ka tu iespējams nekad vairs neizkāpsi ārā dzīvs.
Gaidat citas daļas
Skatījos, ka spokos ļoti maz rakstu par lidmašīnu katastrofām un izdomāju uzcept vienu. Atceries pirms tu kāp lidmašīnā, ka vienmēr var notikt kaut kas neparedzēts un ka tu iespējams nekad vairs neizkāpsi ārā dzīvs.
Gaidat citas daļas
Tenerifes katastrofa.
1977. gada 27. martā Los Rodeosā (Kanāriju salās) Tenerifes lidostā notika lielākā aviokatastrofa civilās aviācijas vēsturē. Uz Tenerifes lidostas skrejceļa sadūrās divas Boeing 747 tipa lidmašīnas. Katastrofā bojā gāja 583 cilvēki.
Kanāriju Salu lielākajā lidostā Las Palmasā tajā dienā bija noticis terora akts. Teroristi no grupējuma "Par Kanāriju salu netakarību" bija uzspridzinājuši bumbu lidostas uzgaidāmajā zālē. Cilvēki sprādziena rezultātā nebija cietuši, tikai dažiem bija maznozīmīgi skrāpējumi. Tomēr lidostas administrācija nolēma lidostu uz laiku slēgt. Tāpēc dispečeri visas lidmašīnas "nosūtīja" uz otro lielāko lidostu, uz Las Rodeosu. To skaitā bija arī abi Boeing 747.
Tā rezultātā, Las Rodeosas lidosta bija pārpildīta un lidmašīnām, burtiskā nozīmē, īsti nebija kur apgriezties. Arī laikapstākļi pilotus un dispečerus tajā dienā nelutināja. Bija spēcīga migla un redzamība ļoti slikta.
Pēc četru stundu garās gaidīšanas, Las Palmasas lidosta atkal sāka pieņemt reisus. "KLM" lidmašīnas kapteinis izmantoja iespēju un pieprasīja degvielas uzpildi turpat uz skrejceļa. "Pan Am", savukārt, otrā skrejceļa galā bija gatavs izlidot. Tomēr dispečeri atļauju izlidošanai nedeva, jo otrā galā atradās "KLM" un degvielas uzpildes mašīna. Tā vietā dispečeri "Pan Am" kapteinim lika pamest skrejceļu.
Dispečeris runāja ar spāņu akcentu, un tāpēc piloti ne uzreiz saprata komandas, vairākas reizes lūdzot atkārtot tās. "KLM" un "Pan Am" vairākas reizes nedzirdēja viens otru un pārtrauca, tas arī pagrūtināja šo situāciju.
Dispečeris deva "KLM" norādījumus, kāds kurss un augstums jāuzņem pēc pacelšanās, ko piloti uzskatīja par faktisku atļauju pacelties. Lai gan dispečeris atļauju nebija devis un beigās piemetināja: "Esiet gatavi izlidot, es jūs izsaukšu". Paralēli dispečeris arī steidzināja "Pan Am" atstāt skrejceļu. Šo sarunu "KLM" ekipāža nedzirdēja (radiotraucējumu dēļ) un uzsāka ieskriešanos, lai paceltos. Otru lidmašīnu viņi pamanīja jau tad, kad bija par vēlu. Piloti gan centās pacelt lidmašīnu, bet tas nelīdzēja. Arī "Pan Am" ekipāža bija pamanījusi "KLM" un mēģināja strauji nogriezties no skrejceļa, tomēr sadursme jau bija neizbēgama.
Visi 234 "KLM" pasažieri un 14 apkalpes locekļi gāja bojā. No 396 "Pan Am" lidmašīnā esošajiem cilvēkiem izdzīvoja 61 cilvēks (lidmašīnas priekšas daļa cieta mazāk). Starp izdzīvojušajiem bija arī lidmašīnas kapteinis, otrais pilots un borta inženieris. Pēc aviokatastrofas izmeklēšanas starptautiskā civilās aviācijas organizācija veica izmaiņas noteikumos sarunās starp dispečeriem un pilotiem. Tika ieviestas standartfrāzes, lai nerastos pārpratumi. "Ok" un "Rodžer"(sapratu) vietā, pilotam un dispečerim jāatkārto galvenā informācija, šādi apstiprinot, ka ir sapratis. Veiktas arī izmaiņas, ka pilotiem ir jāvienojas visiem par lēmumu, nevis, ka svarīgus lēmumus pieņem tikai viens kapteinis.
South African Airways Reiss 228.
1968.gada 20.aprīlī Boeing 707-344C lidmašīna ar 116 pasažieriem un 12 apkalpes locekļiem pacēlās no Johanesburgas lidostas lai dotos uz Londonas-Hītrovas Internacionālo lidostu. Neilgi pēc pacelšanās lidmašīnai radās nopietnas tehniskas problēmas un tā avarēja tikai 5 kilometrus no lidlauka. 123 cilvēki gāja bojā, bet 5 izdzīvoja. Izmeklēšanā tika noskaidrots ka katastrofu izraisīja pilota kļūda.
Sterling Airways Reiss 296.
1972.gada 14.martā Sterling Airways Reiss 296 avarēja netālu no Kalbas pilsētas AAE. 106 pasažieri un 6 apkalpes locekļi gāja bojā, neizdzīvoja neviens. Lidmašīna pacēlās no Kolombo lidostas Šrilankā lai dotos uz Kopenhāgenu, Dānijā pa ceļam nolaižoties Dubaijā. Katastrofu izraisīja pilota kļūda un šī joprojām ir upuru skaita ziņā lielākā aviokatastrofa AAE vēsturē.
Eastern Air Lines Reiss 66.
1975.gada 24. jūnija pēcpusdienā Boeing 727-225 lidmašīna ar reģistrācijas numuru N8845E pacēlās no Ņūorleānas lidostas lai dotos uz Džona F. Kenedija Internacionālo lidostu. Lidmašīnā atradās 124 personas, 116 pasažieri un 8 apkalpes locekļi. Lidmašīnai nolaižoties uznāca pamatīgs negaiss un spēcīgs vējš kā rezultātā lidmašīna kļuva nevadāma un avarēja. Bojā gāja 113 cilvēki, bet 11 izdzīvoja. Tobrīd tā bija lielākā aviokatastrofa ASV vēsturē. Starp bojāgājušajiem bija arī tobrīd slavenais basketbolists Vendels Ledners.
American Airlines Reiss 191.
1979.gada 25.maijā Reiss 191 pacēlās no O Haras Internacionālās lidostas Čikāgā lai dotos uz Losandželosu. Uzreiz pēc pacelšanās lidmašīna strauji sasvērās uz sāniem un kļuva nevadāma. Lidmašīna nokrita netālu no kāda treilerparka turpat pie lidlauka. Visi 258 pasažieri un 13 apkalpes locekļi+2 personas uz zemes gāja bojā. (Fotogrāfijā iemūžināts Reiss 191 dažas sekundes pirms katastrofas)
Reisa 191 katastrofas brīdis
Iberia Reiss 610.
1985.gada 19.februārī traģēdija satrieca Spāniju. Boeing 727-256 pacēlās no Madrides lidostu lai dotos uz Bilbao lidostu. Lidmašīnā atradās 141 pasažieris un 7 apkalpes locekļi. Tuvojoties nolaišanās vietai bija miglains un lietains laiks, turklāt lidmašīnai radās tehniskas problēmas, kas lika pilotiem domāt ka viņi atrodas augstāk nekā patiesībā. Lidmašīna ietriecās televīzijas antenā Oiza kalna virsotnē un izjuka pa gabaliem. Visi 148 lidmašīnā esošie gāja bojā.
Birgenair Reiss 301.
1996.gada 6.februārī Birgenair Reiss 301 pacēlās no Puerto Platas lidostas Dominikānas republikā lai dotos uz Frankfurti, Vācijā. Neilgi pēc pacelšanās notika katastrofa un bojā gāja visi 189 lidmašīnā esošie. Lielākā daļa no upuriem bija Vācijas pilsoņi un daži Poļi.
Lufthansa Cityline Reiss 5634.
Negadījums notika 1993.gada 6. janvārī kad Lufthansa Cityline Reiss 5634 bija lidojumā no Brēmenes lidostas uz Šarla de Golla lidostu Parīzē. Lidmašīnā atradās 19 pasažieri un 4 apkalpes locekļi. Kad Reiss 5634 tuvojās Parīzei, kādai citai lidmašīnai nolaišanās brīdī pārsprāga riepa un skrejceļš uz laiku tika slēgts. Pilotam bija jāmaina kurss uz citu skrejceļu un jāveic nolaišanās taču viņš to veica pārāk strauji un lidmašīnas astesgals atsitās pret zemi. Lidmašīna pārlūza divās daļās, bet neaizdegās. 4 pasažieri gāja bojā, bet 19 guva dažādus ievainojumus.
Nu liels tev paldies :( Pēc 3 nedēļām uz LV, a Tu te mani biedē ;( ++
Ar pliku upuru skaitu statistiku vien ir par maz, traks randoms. Visi transporta līdzekļi ir mehānismi, kuriem ir nepieciešama apkope un apkalpe. Var izveidot statistiku par to, cik bieži lūst pašas mašīnas, bet ar to ar būtu pamaz, jo te lomu spēlētu tas, cik intensīvi tehnika tiek izmantota, cik rūpīgi kopta utt. Nav objektīvi.
Tad ir cilvēciskais faktors, kas rada kļūdas. Bet arī šeit veidot statistiku ir dumji, jo Jānītis var trīsdesmit gadus vadīt autobusu, neizraisot avārijas situācijas, kamēr Pēteris katru trešo dienu dabūt jaunu bukti. Nav objektīvi.
Bet ja mēs veidotu statistiku par radušās avārijas potenciālo seku novēršanu? Ja sūdi jau ir notikuši, cik dzīvību izdodas glābt? Vai sānslīdē nokļuvuša autobusa šoferis izglābs procentuāli vairāk tā reisa dzīvību, kā, piemēram, krītošas lidmašīnas pilots? Bet atkal te tiek iesaistīts cilvēku upuru skaits. Hm..
Pff cik tad viņas nogažas 1 no 100000, tad jau vairāk būtu jabaidās uz uz ceļiem nosisties!
Izkrītot no gultas arī var nomirt, tāpēc...liktenis šai ziņa spēlē lielu lomu!
Par AA 191(6.), domāju gan, ka viņa kļuva nevadāma, bildē redzams, ka nav kreisā dziņa.
Gribu lidot vel :)
Pff,ja man būs lemts tad būs ,nejau tgd kaju nesperšu lidmašinā
zini, man vienu brīdi likās, ka tu vispār nekad neesi iekāpis lidmašīna un kaut kur lidojis...
Raksts pārāk ātri pēc Kārļa bojā ejas!
Nevaru palasīt, jo nāk prāta Kārlis :(
Jautājums - kāpēc pēc lidmašīnas veiksmīgas piezemēšanās pasažieri aplaudē?
atbilde - piloti nekad nelieto alkoholu, un par to viņu apsveic