Ļoti daudz dažādu filmu ir uzņemts par "Titāniku" , bet nepelnītā ēnā ir palicis īstais varonis šajā stāstā- tvaikonis «RMS Carpathia»- 1912. gada 5. aprīlī vienīgi šā kuģa ekipāža rīkojās ātri, profesionāli un savlaicīgi sniedza palīdzību. Vairāku simtu "Titānika" pasžieru glābšanas operācija ir viena no pašām vērienīgākajām visā jūras kuģošanas vēsturē un liecina par patiesu kuģa «RMS Carpathia» komandas un kapteiņa profesionalitāti un varonību. "Titānika " katastrofas vēsture nevar būt pilnīga, nepastāstot par tiem, kas glāba pasažierus tajā traģiskajā reisā.
Titānika glābējs - kuģis "Karpatija"29
Tvaikonis «RMS Carpathia» tika uzbūvēts 1901. gadā «Swan&Hunter Ltd» kuģubūvētavā Anglijā pēc kompānijas «Cunard Line» pasūtījuma. Tas bija kravas- pasažieru laineris, un piederēja ekonomiskajai klasei- bija paredzēts sabiedrības vidusslānim, kaut gan uz tā bija viss labai atpūtai paredzētais- restorāni, plaši smēķēšanas saloni, bāri un slēgts pastaigu klājs.
Turīgākie pasažieri par atsevišķu samaksu varēja saņemt ekskluzīvu servisu- viņiem bija paredzēts atsevišķs restorāns un pat neliela bibliotēka. Tas bija moderns kuģis ar divām dzenskrūvēm, kas atļāva tam attīstīt vidējo ātrumu 14 mezglu stundā. .Tvaikonis «RMS Carpathia» godīgi kalpoja saviem īpašniekiem, nepiesaistot lielu uzmanību, jo par prestžo "Atlantijas zilo lenti" cīnījās vācu laineris «Kaiser Wilhelm» un divi angļu kuģi- «Lusitania» un «Mauritania», un pēc tam vēl uz to pretendēja "Titāniks". Un tad vienā mirklī visa uzmanība pievērsās «RMS Carpathia»
XX gs sākumā «RMS Carpathia» pārvadāja pasažierus kruīzos no Ņujorkas uz Vidusjūru. Un vienā no šiem reisiem saņēma SOS signālu no grimstošā "Titānika". «RMS Carpathia» bija apgādāts ar visu tā laika progresīvāko tehniku, tai skaitā jaunāko Marconi radiostaciju. 1912. gada 14. aprīlī kuģis ar 700 pasžieriem uz klāja devās Gibraltāra virzienā. Bija pusnakts, kad dežurējošais radists Harolds Kotems izdzirdēja palīdzības pieprasījumu no "Titānika". Tika raidīti abi tajā laikā pieņemtie trauksmes signāli- tajā laikā vispārpieņemtais CQD, kurš nozīmēja "palidziet ātrāk- briesmas" , un jaunais signāls, kuru pašlaik pazīstam kā SOS. Radists nekavējoties devās pie kuģa kapteiņa. 42 gadus vecais tvaikoņa «RMS Carpathia» kapteinis Artūrs Henrijs Rostrons izbrīnīts uzklausīja radistu. No visiem kuģiem, kas atradās katastrofas rajonā, kuģis «RMS Carpathia» atradās vistālāk, bet tai pašā laikā bija vismodernākais un ātrākais. Vistuvāk Titānikam " bija buru kuģis «Samson». Iespējams, ka grimstošā "Titānika "pasažieri pat varēja redzēt šo kuģi, bet, tā kā uz šī kuģa nebija radio, uz burinieka par katastrofu uzzināja tikai pēc mēneša.
«RMS Carpathia» kapteinis nekavējoties pieņēma lēmumu un devās palīgā "Titānikam", kaut gan to apdraudēja tās pašas briesmas- aisbergi. Attālums starp abiem kuģiem bija 93 jūdzes. Ar 14 mezglu ātrumu kuģis šo attālumu varēja veikt četrās stundās, bet, lai sasniegtu šādu ātrumu, tas prasīja visus spēkus. Mašīnu nodalījumā kurinātāji nepārtraukti meta kurtuvē ogles, trīs maiņām nepārtraukti mainoties. Tvaika mašīnas strādāja uz pilnu jaudu un tvaika spiediens sasniedza maksimumu. Vecākais palīgs noņēma cepuri un lūdza Dievu, lai viss beigtos labi. Rezultātā tvaikonis sasniedza katastrofas vietu neticamās 3,5 stundās- bet šādos apstākļos ietaupītā pusstunda nozīmēja ļoti daudz. Tika izšauta signālraķete, bet atbildes nebija- "Titāniks" jau bija nogrimis. Bet tad dažādās vietās iedegās gaismiņas un kuģa virzienā viena pēc otras piepeldēja glābšanas laivas.
Cietušo pacelšana uz klāja notika mierīgi un organizēti- tas bija iespējams, pateicoties labajai disciplīnai uz kuģa «RMS Carpathia»
Kamēr citi kuģi tikai devās katstrofas vietas virzienā, «RMS Carpathia» jau lielā ātrumā devās Ņujorkas virzienā, lai nogādātu "Titānika" pasažierus galapunktā. Ceļš aizņēma četras diennaktis.
«RMS Carpathia» ne tikai izglāba 706 cilvēkus, bet arī pārveda traģēdijas aculiecinieku pierakstus. Viens no izglābtajiem bija radists Harolds Braids, kurš bija raidījis SOS signālu.
"Titānika" radists Harolds Braids bija izglābies no kuģa pēdējā brīdī, izrāpdamies uz salauztas un apgāztas saliekamās glābšanas laivas dibena, un viņam bija lauztas abas kājas. Neskatoties uz to, viņš kopā ar «RMS Carpathia» radistu Haroldu Kotemu nodrošināja radiosakarus ar Ņujorkas ostu, kur nepacietīgi gaidīja ziņas par izglābtajiem un citiem katastrofas apstākļiem.
Kuģa komanda tika apbalvota par glābšanas darbos parādīto varonību, un kapteinis kļuva par kompānijas "Kunard" komandoru. Attēlā Kuģa«RMS Carpathia» kapteinis Arthur Henry Rostron saņem piemiņas kausu par drosmi, glābjot "Titānika " pasažierus.
Video var redzēt dažus no izglābtajiem cilvēkiem- tos, kurus izglāba varonīgie «RMS Carpathia» jūrnieki, un kuri, pateicoties viņiem, neaizgāja bojā, bet nodzīvoja garu un laimīgu dzīvi...