Šodien ( 2013. gada 12. maijā) aprit tieši 101 gads un 28 dienas kopš “Titānika” traģēdijas, kurā gāja bojā vairāk nekā 1500 pasažieri. Šajā rakstā – 9 populārākās versijas.
Titānika bojāejas versijas.13
Mēness.
Lielākā daļa uzskata, ka “ Titāniks” nogrima tāpēc, ka uzdūrās aisbergam. Vēl joprojām nevienam nav skaidrs kā kuģa ceļā parādijās dreifējošais ledus gabals. Atbildi uz šo jautājumu mēģināja rast Teksasas universitātes zinātnieki. Pēc viņu domām, traģēdijā ir vainojams mēness, kurš 1912. gada 4.janvārī bija neticami tuvu pietuvojies Zemei. Šādi mēness pietuvojas zemei, reizi 1400 gados. Šādas pietuvošanās rezultātā, jūrā var izveidoties lieli paisumi, kas var izmainīt aisbergu dreifēšanas kursu.Vēlme iegūt Atlantijas okeāna “Zilo lenti”.
“Titānika” kapteinis Edvards Džons Smits zināja, ka kuģa ceļā var gadīties aisbergi, bet viņš tāpat nemainīja kursu. Kāpēc? Iespējams, ka kaptenis vēlējās iegūt Atlantijas okeāna zilo lenti. Tā ir balva, kuru piešķir pasažieru kuģiem, kas visātrāk šķērsoja Atlantijas okeānu. “Olimpic” klases kuģi, kāds bija arī “Titāniks”, būvēja kompānija “ White Star Line”, kas sastādija konkurenci “Cunard Lines” kompānijas būvētajiem kuģiem. “Cunard Lines” būvētais kuģis “Mauritānija” no 1907.gada bija ātrākais, maršrutā starp Eiropu un Ziemeļameriku. Kuģa “Mauritānija” vidējais ātrums bija 26 mezgli (48,1 km/h). Bet Titānika vidējais ātrums bija 25 mezgli (46,25 km/h). Pilnīgi iespējams, ka “Titānika” kapteinis apzināti riskēja, lai dabūtu šo balvu.Vērotājs bez binokļa.
Iespējams, ka “Titāniks” varēja laikus izbēgt no sadursmes, ja vien laicīgi būtu pamanīts priekšā esošais aisbergs. Bet novērotājs varēja nepamanīt ledāju tāpēc, ka viņam nebija binokļa. Pirms paša reisa, kompānijas “White Star Line” vadība nolēma samainīt kapteiņa pirmos palīgus un Deivida Blēra vietā stājās Henrijs Vailds, kuram bija pieredze ar šādiem kuģiem. Bet nododot pilnvaras H.Vaildam, D.Blērs aizmirsa atdot atslēgas no seifa, kur glabājās binokļi…Melnais aisbergs.
Principā, par katastrofas iemeslu varēja kļūt arī šāda veida aisbergs, kuru pat ar binokli ir ļoti grūti saskatīt. Parasti aisbergi ir balti un ir lieliski redzami no liela attāluma. Būtībā, melnie aisbergi ir ledāji, kas ir apgriezušies kājām gaisā un kuru zemūdens, nomelnējušā daļa ir virspusē. Katastrofas naktī mēness īpaši nespīdēja, tā ka pilnīgi iespējams ka pie vainas ir melnais aisbergs.Konstruktoru kļūda.
Pilnīgi iespējams, ka par traģēdijas iemeslu, varēja būt konstruktoru nepareizie aprēķini. 1994.gadā no nogrimušā “Titānika” tika paņemts kuģa apšuvuma gabals, kas tika aizsūtīts uz laboratoriju. Izrādās, ka kuģa būvniecības laikā tika izmantots tērauds ar lielu fosfora piemaisījumu. Tērauds ar šādu ķīmisko sastāvu zemās temperatūrās kļūst trausls. Ja kuģis būtu uzbūvēts no augstas kvalitātes tērauda, tad pie trieciena labs tērauds tikai saliektos un bojājumi būtu minimāli.Apdrošināšanas nauda.
Ja nu “ Titāniks” tika speciāli aizsūtīts uz tikšanos ar aisbergu? Izrādās, ka patstāv arī šāda versija. 1911.gada 20. septembrī, Titānika dvīnis – kuģis “Olimpic” sadūrās ar angļu kreiseri “Hawk”. Tajā laika kompānijai “White Star Line” bija finansiaālas grūtības un kompānija cerēja uzlabot savu stāvokli, saņemot apdrošināšanas naudu no sadursmes, kur piedalijās kuģis “Olimpic”. Bet kuģis sadursmē neguva būtiskus bojājumus un apdrošināšanas nauda netika izmaksāta. Un IESPĒJAMS, ka kompānija tad nolēma izraisīt “Titānika” sadursmi ar aisbergu, lai saņemtu pietiekami lielu apdrošināšanas naudu, lai izķepurotos no krīzes.Mūmijas lāsts.
Lūk vēl viena, laikam jau, pati neticamākā katastrofas versija : “Titāniku” nogremdēja ēģiptiešu mūmija. 1880. gadā, izrakumos pie Kairas, tika atrasta mūmija, kas dzīvoja Amenhotepa IV valdīšanas laikā. Līdz 1912. gadam viņa apgrozijās Britu muzejā, bet tad viņu izpirka kāds amerikāņu kolekcionārs. Un uz Ameriku mūmiju nolēma nogādāt ar “Titāniku”. Mūmijai blakus atradās statuja, uz kuras bija vēstijums – “ Atdzimsti no pīšļiem un iznīcini tos, kuri gadīsies tavā ceļā”Ugunsgrēks.
Ir arī tādi, kas apgalvo, ka pie Titānika bojāejas nav vainojams aisbergs. Britu pētnieks Rejs Bostons, kurš 20 gadus pētija iespējamos katastrofas iemeslus, secināja, ka pie kuģa bojāejas ir vainojams ugunsgrēks. 12 dienas pirms “Titānika” katastrofas, kuģa ogļu bunkurā aizdegās ogles un komandai pilnībā nodzēst ugunsgrēku tā arī neizdevās. Bet “White Star Line” vadība nolēma neatcelt, tai dārgi izmaksājušo, pirmo kuģa reisu uz Ziemeļameriku, cerot, ka ugunsgrēks beigsies gaisa trūkuma dēļ. Pēc Reja Bostona pētijumiem viņš secināja, ka lūzums notika taisni tajā vietā, kur pirms tam notika ugunsgrēks, un iespējams, ka tajā vietā uzsprāga ogļu katls.Vācu torpēda.
Daudzi pasažieri, kuri palika dzīvi, apgalvo, ka pirms kuģa nogrimšanas, esot dzirdējuši sprādzienu. Un ne mazums cilvēku uzskata, ka sprāga nevis ogļu katls, bet gan vācu torpēda. Līdz Pirmā Pasaules kara sākumam, bija atlikuši, mazliet vairāk nekā divi gadi. Tajā laikā Vācijas flotes komandieris Alfrēds fon Tirpics pastiprināti lika būvēt zemūdenes, uzskatot, ka tieši zemūdenes kļūs par galveno ieroci cīņā pret Lielbritānijas floti. Iespējams, ka Titāniks kalpoja par treniņmērķi vācu zemūdenei. Tam varēja būt divi iemesli – pirmkārt, Tirpics vēlējās pārbaudīt ieroču jaudu un varenību, otrkārt kara gados pasažieru kugus mēdza pārveidot par karakuģiem. Piemēram, kuģis “Mauritānija” tika izmantots, lai pārvadātu kara transportu. Paldies par uzmanibu !