Turpinot tēmas par Nacistiskās Vācijas floti piedāvaju mazu ieskatu karakuģa Tirpitz gaitās 2. pasaules kara laikā.
Lai arī Tirpitz apkalpe tikai vienu reizi redzēja pretinieka kuģus kaujas operācijā, kuģis palika par sabiedroto biedu līdz pat 1944. gada beigām, kad tika nogremdēts.
Tirpitz4
62
2
Tirpitz tika nolaists ūdenī 1936. gadā Vilhemshāvenē, karakuģi nosauca par godu izcilajam Vācijas impērijas admirālim Alfredam Tirpitzam. To iesvētīja admirāļa Tirpitza meita 1939. gadā. (attēlā Admirālis Tirpitz)
Pilnībā nokomplektēts kaujas operācijām kuģis bija 1941. gada martā, kad tas pievienojās Baltijas flotei ar galveno bāzi Gotenhāvenē. Pēc vācu armijas iebrukuma Padomju savienībā, Tirpitz kopā ar kabatas karakuģi Admiral Scheer un kreiseriem Koln, Numberg, Leipzig un Emden bloķē Ļeņingradas ostā esošo Padomju floti.
Reklāma
1942. gada sākumā Tirpitz tiek rebāzēts okupētajā Norvēģijas ostā Trondheimā, lai pārtvertu sabiedroto konvojus, kas caur arktiskajiem ūdeņiem militāri palīdz Padomju savienībai. 6. martā Tirpitz kopā ar iznīcinātājkuģiem un torpēdlaivām dodas pirmajā un vinīgajā konvoju pārtveršanas misijā. Pēc neveiksmīgiem britu torpēdlidmašīnu uzbrukumiem Tirpitz noenkurojas Narvikā, pēc tam atpakaļ Trondheimā. (attēlā pa kreisi Karls Topps, kapteinis līdz 1943. gadam)
Zinot kur noenkurojies Tirpitz, RAF pastāvīgi bombardē Trondheimas ostu, taču prettorpēdu tīklu, kamuflāžas un dūmu aizsega priekšrocību dēļ britu gaisa spēki cieš zaudējumus praktiski bez trāpījumiem kādā no ostā esošajiem kaujas kuģiem.
2. un 5. Jūlijā notiek divi neveiksmīgi mēģinājumi atstāt ostu, lai dotos konvoju pārtveršanas misijās-pirmajā Tirpitz uzskrien uz sēkļa un ir spiests atgriezties ostā, bet otrajā netiek atrasts ne1 pretinieka kuģis. Toties zemūdenes sadarbībā ar Norvēģijā dislocētajām Luftwaffe vienībām nogremdē 22 apgādes kuģus ar militāro tehniku un izejvielām. (attēlā redzami iespaidīgie 380mm lielgabali, tiesa nomaskēti)
Reklāma
Līdz 1943. gadam Tirpitz gaida noenkurojies Alta fjordā netālu no Narvikas, kas britu salās esošajiem RAF bumbvedējiem ir neaizsniedzami tālu. Tikai septembrī tiek sagatavota nākošā operācija, kas paredz uzbrukumu britu meteroloģiskajām stacijām un radara instalācijām Spitzbergenē.
Tākā RAF nespēj sasniegt noenkurojušos Tirpitz, tad briti pielieto jaunu taktiku - ar vienvietīgām zemūdenēm tie 22. septembrī mēģina izlauzties cauri prettorpēdu tīklam un piestiprināt pie karakuģa sāniem mīnas, kas arī izdodas. Mīnas nodara tik lielus postījumus, ka Tirpitz nākamos 6. mēnēšus ir spiests pavadīt remontā. (attēlā Tirpitz bombardēšana no gaisa)
44. gada sākumā briti no gaisa nofotogrāfē Tirpitz atrašanās vietu un pa to seko regulāri triecieni no britu flotes aviācijas bāzes kuģiem. Uz to kas notiek tālāk laikam var attiecināt teicienu no vilka bēgot ieskrien lācim nagos, Tirpitz tiek rebāzēts pie Narku (?) salas, kur nu tas ir sasniedzams RAF bumbvedējiem no Britu salām, pēc pirmā neveiksmīgā RAF reida seko otrais, kas ir liktenīgs vienam no iespaidīgākajiem otrā pasaules kara kuģiem, divi 5.4 tonnu lādiņi nogremdē Tirpitz, uz klāja iet bojā 971 jūrnieks.