A ko gan tagad varam lepoties? Ar slēgtām ražotnēm RAF RVR, kuras se aizgājušas pagātnē. Bet kādreiz tieši latvijā tapa vienas no pirmajām un vienas no izturīgākajām Krievijas automašīnām. Stāsts par Krievu-Baltijas vagonu rūpnīcu jeb KBVR nav iedomājams bez auto nodaļas kurā tad arī tapa nu jau par leģendu kļuvušais automobilis Russo-Balt.
Russo-balt jeb Latvijas autoēras sākums6
Krievu-Baltijas vagonu rūpnīca tika izveidota 1874 gadā. Tā tolaik atradās Krievijas impērijas rūpniecības centrā -proti Rīgā. Razōtni izveidoja uzņēmums Van der Zypen & Charlier ar mērķi izplatīt produkciju Krievijas impērijas tirgū bet apiet muitas nodevas. Automobiļu ražošana tika uzsākta 1909 gadā un līdz 1915 gadam notika vagonu rūpnīcas automobiļu darbnīcās.
Automobiļi izcēlās ar labu kvalitāti. Kā piemērs minams tas, ka no 1910-1914 gadam automobiļi piedalījās 16 sacīkstēs un ikreiz pārved godalgas. Kā viena no lielākajām un ilgākajām automobiļu pārbaudēm jāmin kriwvu žurnālista žurnāla "Automobiļ" redaktora A. Nageļa rallijs 3 gadu garumā, Automobilis kopumā nobrauc 80 000 km bez kapitālajiem vai kāda cita veida remontiem. 1914 gadā dažus auto iegādājas Krievijas imperators un dod firmai tiesības uz radiatora restes izvietot Krievijas impērijas divgalvaino ērgli- Rūpnīca kļūst par galma automobiļu piegādātāju.
Kopumā rūpnīca ražo 11 vieglo automobiļu modeļus
D un pēc pasūtījuma tipa bruņuautomobiļus.
Kā arī 3 tipu kravas automobiļus.
No Russo-balt automobiļie saglabājušies divi eksemplāri- viens ugunsdzēsēju automobilis Rīgas motormuzejā , otrs Maskavas politehniskajā muzejā.
Pag pag šeit ir kāda nesakritība- ko pie automobiļiem dara lidaparāts?
1912 gadā rūpņicas direktors M.V Šidlovskis uzaicina darbā 22 gadus veco Igoru Sikorski. Viņu tūdaļ ieceļ par KBVR jaunās lidaparātu nodaļas, kura izvietota Sanktpēterburgā, galveno konstruktoru. Sikorska vadībā KBVR aviācijas nodaļā tiek izgatavotas vairākas lidaparā tu sērijas un uz to brīdi pasaulē leilākais bumbvedējs - Iļja Muromets.
Taču 1923, gadā rūpnīcai pienāk gals. Kara laikā tās daļas tiek evakuētas un izmētātas pa visu Krieviju.
Bet 2006 gadā atrodas grupa krievu un vācu inženieru ar ideju atdzīvināt kādreiz leģendāro automobiļu marku, Kā rezultāts top konceptauto Russo-Baltique Impression. Taču pieprasījuma pēc ši visai interesantā automobiļa nav un tā izgatavošana tiek limitēta ap 15 automobiļiem jeb 2-3 automobiļi gadā. Bet pats zīmols nav izmiris. Tagad Russo-balt zīmols sevī iemieso Rīgā ražotas automobiļu piekabes, kas protams nav ne tuvu agrāko laiku zīmola spožumam.