Tātad neliels informatīvi izglītojošs ieskats aviācijas vēstures sadaļā, kas saistīta ar gaisa kaujām.
Minētie piloti ir savā jomā labākie, viņiem nācās sevi pierādīt kara apstākļos.
Raksts nav daiļliteratūra vai autobiogrāfijas.
Tātad neliels informatīvi izglītojošs ieskats aviācijas vēstures sadaļā, kas saistīta ar gaisa kaujām.
Minētie piloti ir savā jomā labākie, viņiem nācās sevi pierādīt kara apstākļos.
Raksts nav daiļliteratūra vai autobiogrāfijas.
Erich Hartmann (1922- 1993) – ar 352 notriektām ienaidnieka lidmašīnām, lielāko daļu austrumu frontē, ir pasaules vēsturē labākais kaujas lidmašīnu pilots. Viņš dienēja Luftwaffe (Vācijas gaisa spēki 2. pasaules kara laikā). Lidojis ar Messerschmit BF 109 laika posmā no 1942. gada oktobra līdz kara beigām. Hartmana iznīcinātājs ne reizi netika sašauts, viņš 8 reizes nosēdinājis lidmašīnu tehnisku iemeslu vai citu lidmašīnu atlūzu radīto defektu dēļ. Arī pilots, kurš lidoja pārī ar Hartmanu ne reizi netika notriekts. Pēdējo padomju gaisa spēku lidmašīnu viņš iznīcināja 1945. gada 8. maijā Čehijas teritorijā, kā zināms tā bija pēdējā kara diena Eiropā. Tajā pašā dienā Luftwaffe virspavēlniecība pavēlēja Hartmanam un pāris citiem pilotiem no viņa vienības (JG52) lidot uz britu sektoru, lai nenonāktu komunistu gūstā. Viņi atteicās pamest savu vienību, iznīcināja visas esošās lidmašīnas un pēc vairākām dienām nonāca amerikāņu gūstā. Amerikāņu vienības visus karagūstekņus un civilos nodeva krieviem. Hartmanam piesprieda 50 gadus gulagā, viņš Rietumvācijā atgriezās 1955.
(par šo labi zināmo pilotu ir bijuši raksti, varat pameklēt vairāk info)
Gerhard Barkhorn (1919 – 1983)– arī Luftwaffe pilots, notriecis 301 lidmašīnu, piedalījies kaujas lidojumos jau no 1940. gada, sākumā pret RAF (britu gaisa spēki), JG 52 vienības sastāvā. Lidojis arī pārsvarā ar BF109. Vēlāk nosūtīts uz austrumu fronti. Barkhorns parasti, šaujot uz ienaidnieka lidmašīnu, mēģināja sašaut motoru, ar domu, lai tak tas pilots lec ārā ar izpletni. 1944. gadā viņa lidmašīnu sašāva un ar ievainojumiem labajā rokā un kājā viņam nācās pavadīt vairākus mēnešus slimnīcā. Pēc kara nonāca karagūstekņu nometnē sabiedroto pusē, no kuras tika ārā 1945. gada septembrī.
Lai gan 3. vieta pieder Luftwaffe pilotam Günther Rall (1918 – 2009), ar 275 uzvarām gaisa kaujās, gribēju nedaudz vairāk par 4. Otto Kittel(1917 – 1945).
Neapšaubāmi tā pati Luftwaffe. Viņš bija JG 54 vienības sastāvā un lielāko daļu lidojumos piedalījās ar Fw 190, kas bija aprīkots ar radiālo 14 cilindru BMW motoru ar gaisa dzesi. Kopā notriecis 267 lidmašīnas. Šis ir viens no tiem pilotiem, kas cīnijās Kurzemē, dodot atbalstu sauszemes spēkiem. JG 54 lidlauks atradās netālu no Sabiles ( vietu esmu arī apmeklējis, šobrīd par lidlauku nekas vairs neatgādina). Kittels gāja bojā 1945. gada februārī Džūkstes apvidū, kad Luftwaffe piloti, ievērojamākā mazākumā cīnījās pret krievu IL 2 vienībām, kas veica uzlidojumus sauszemes mērķiem. Kittels sašāva vienu IL2, bet viņa lidmašīnai trāpīja, tā nogāzās un aizdegās. Viņu apglabāja Latvijas teritorijā - Sabilē.
Nu šitā varētu turpināt ilgi, jo nākamie 100 reitinga augšā tāpat ir Luftwaffe piloti, tad jāskatās, kurš ir labākais no citiem gaisa spēkiem.
Ilmari Juutilainen(1914 – 1999), soms, tātad skaidrs, karojis pret komunistiem. Notriecis 94 padomju lidmašīnas. Tāpat kā Hartmanam, ne reizi netika sašauta viņa lidmašīna un pilots, kas lidoja pārī ar viņu, nekad netika notriekts. Lai gan sākumā lidoja ar Brewster F2A Buffalo, vēlāk tika pie Bf 109. 1944. gada beigās somi izstājās no kara un arī viņa kaujas lidojumi beidzās.
Hiroyoshi Nishizawa (西沢広義)(1920 - 1944) – imperiālās Japānas gaisa spēki, 87 notriektas ienaidnieka (ASV) lidmašīnas. Pats, rakstot savai ģimenei, uzskaitījis 147. Lidojis ar Mitsubishi A6M Zero. Atrodoties transporta lidmašīnā, gājis bojā 1944. gada oktobrī.
Iespējams, ka viņu pārspēj cits japāņu pilots Tetsuzo Iwamato (1916- 1955), kuram oficiāli uzskaitītas 80 + uzvaras, bet pieejama informācija, ka varētu būt pat 200.
Japānas gaisa spēki skaitīja iznīcinātās pretinieka lidmašīnas kopēji vienībai, nevis individuāli.
Ok, ok, ok, bet kur tad paliek briti, amerikāņi un krievi, taču lielākajā daļā amerikāņu filmās par kara laika pilotiem redzam, ka šiem katram tāds nieks vien ir nogāzt kādas 15 japāņu vai 8 vācu lidmašīnas vienā kaujā. Kaut kā nesaskan ar realitāti.
Tad labākais no sabiedrotajiem:
Ivan Kozhedub (Иван Кожедуб)(1920-1991), padomju gaisa spēki, 62 gaisa uzvaras pret Nacistisko Vāciju. Sācis kaujas lidojumus no 1942. gada, ne reizi netika notriekts, kaut gan viņa vadītā lidmašīna LA7 tikusi sašauta un citu defektu dēļ veikta piespiedu nolaišanās vairākas reizes. Ir interesants stāsts, ka šis pilots notriecis arī divus savējos.
Kāda cita krievu pilota statistikā ieskaitītas par pāris pretinieka lidmašīnām vairāk, bet viņam to izdevās paveikt divos karos - lielāko daļu spāņu pilsoņu karā.
Richard Bong (1920 – 1945) labākais Amerikas Savienoto valstu gaisa spēku pilots. Viņam pieder 40 gaisa uzvaras, visas klusā okeāna frontē pret Japānu. Lidojumus veicis ar lockheed P38 lightening. 1944. gada decembrī viņam karš beidzot beidzās un viņš tika nosūtīts uz ASV. 1945. gada 6. augustā (tajā pašā dienā, kad tika nomesta atombumba uz Hirosimu) Bongs gāja bojā negadījumā, nogāžoties lidmašinai.
Marmaduke Thomas St. John Pattle (1914- 1941) dzimis Dienvidāfrikā, labākais (RAF) Britu gaisa spēku pilots. Notriecis 40 pretinieka lidmašīnas (dažādos avotos līdz pat 62), lielāko daļu no tām - itāļu Regia Aeronautica. Gājis bojā 1941. gada aprīlī kaujā pret Luftwaffe Grieķijas teritorijā. Tajā dienā iznīcinājis divas ienaidnieka lidmašīnas, līdz pašu piemeklējis tāds pats liktenis, un viņa pilotētā Hawker Hurricane iegāzās jūrā.
Britu pilotiem nedaudz labāki sasniegumi bija 1. pasaules karā.
Raksts tapis paša iedvesmas dēļ un apspriežoties ar kādu labu paziņu – vēsturnieku, kas pēta Eiropas kara lidotājus ww2 un raksta grāmatu.
Tālāk pievienoju iepriekš nosauktos iznīcinātājus, tikai foto, jo būtu nepieciešams vēl viens raksts, lai tos raksturotu.
Būtu ok, ja minētu ar kādu Meserschmittu vai Fockewulfu tad viņi lidoja, sērijas tad bija daudz.
Hiroyoshi Nishizawa, ja nemaldos, bija lielākais ASV pilotu bieds, F2A un F4U tika pazemotie no japāņu puses ar A6M Zero vienkāršā manevrā liekot ASV pilotam rāpties pakaļ un stālot.
Lielākā daļa šo pilotu ir nodzīvojuši labu vecumu
Bet kā tiek noteikts precīzs notriekto lidmašīnu skaits to es nesaprotu ,lai nu kā raksts labs