Gadsimtiem ilgi jūras braucēji ir stāstījuši par šo mīklaino dabas parādību- vilni- slepkavu, kurš parādās ne no kurienes un nekurienē pazūd...Noslēpumainu spēku, kuru nevar paredzēt, par kuru nevar brīdināt vai to apsteigt.Ja cunami viļņiem izskaidrojums ir bijis, tad killer wave (arī jaw- žoklis, rogue wave- klīstošais vilnis) ir gandrīz neizskaidrojama parādība. Tomēr mūsdienu pasaulē zinātniekiem beidzot ir izdevies pacelt noslēpuma aizkaru..
Killer wave29
Okeāna viļņi ka tādi ir viena no varenākajām stihijām uz Zemes. Par parastajiem viļņiem ir skaidrs- viņus rada vēji un viņi arī var sasniegt ievērojumus augstumus, bet...jūrnieki apgalvo, ka ir vēl citi viļņi- daudz bīstamāki un graujošāki, kuru augstums ir vismaz četras reizes augstāks kā parastajiem viļņiem- vientuļi viļņi, kuri nes nāvi. Tie spēj aprakt zem sevis desmitstāvu ēku vai apgāzt 300 metrus garu kruīza laineri. Tomēr aculiecinieku stāsti un atrastās kuģu atliekas neko nepadara skaidrāku. Daudzus gadus okeanogrāfi apgalvoja, ka viļņi, kuri sasniedz 36 metru augstumu nav iespējami. Pēc viņu aprēķiniem, tadi viļņi varētu parādīties reizi 10 000 gados. Tomēr daba pierādīja, ka pat matemātiskie modeļi reizēm ir kļūdaini...
Lielo ģeogrāfisko atklājumu laikā ļoti daudzi kuģi neatgriezās ostā- vidēji okeāna plašumos pazuda viens kuģis dienā. Šodien kuģi ir kļuvusi drošāki un stiprāki, tomēr vel joprojām iet bojā apmēram divi kuģi nedēļā- ka vienmēr, visai noslēpumainos apstākļos. Neviens neticēja, ka vainīgi ir viļņi- slepkavas, kamēr atsevišķos gadījumus neapstiprinaja neapstrīdami pierādījumi... !980 gadā naftas tankeris «Esso Languedoc» izgaja no Durbanas ostas DĀR. Jūra bija nemierīga, bija 4 m augsti viļņi. Kapteiņa vecākais palīgs stāvēja uz tiltiņa, kad ne no kurienes parādījās vilnis,kurš augstumā krasi parsniedza parējos. Viņš paspēja nospiest fotoaparāta slēdzi. . Masta augšgals atradās 25 metru augstumā .virs jūras līmeņa, tāpēc viļņa augstums tika noteikts 30,5 m. Tas bija pierādījums, kurš lika aizdomāties. Tankerim «Esso Languedoc» izdevas pārciest graujošo triecienu, kurš sadrebinaja kuģi no viena gala līdz otram.
Tomēr pat pēc tam zinātnieki vienalga šaubījās par šo viļņu lielumu- killer wave neiekļāvas nevienā no tajā laikā eksistējošiem matemātiskajiem viļņu rašanās modeļiem- no klasiskas okeanoloģijas viedokļa viļņi, kuri būtu augstāki par 20,7 m eksistēt nevar. Un tikai 1995 gadā pēc viļņa trieciena pa naftas platformu «Draupner» tika iegūti neapstrīdami dati par viļņa patieso varenību. Naftas platforma atradās Ziemeļjūrā un Jaunā gada pirmajā dienā to ielenca 10 metrus augsti viļņi. Tajā nebija nekā neparasta. Pēkšņi ar 70 km/h atrumu stundā pār naftas platformu nāca trīs reizes lielāks vilnis.
Trieciena brīdī lāzers, kurš bija uzstādīts uz platformas, fiksēja precīzus viļņa parametrus. Viļņa augstums bija 27 metri. Okeanogrāfi varēja izanalizēt viļņa spektrus pirms viļņa, ta laikā un pēc viļņa. Rezultati bija satriecoši. Vilnis parādījās pēkšņi un nekādā veidā nebija saistīts ar pārējiem viļņiem.
Radās hipotēze, ka šie viļņi rodas no gaisa strāvām, bet virzienu tiem nosaka straumes. Kad zemūdens straume saduras ar viļņiem, kuri virzās pretējos virzienos, viļņi var sakļauties un tiekties augšup, veidojot killer Wave. Tas varētu izskaidrot, kāpēc šie viļņi rodas rajonos ar stiprām straumēm. Viena no tam ir Golfa straume, kura dodas caur bēdīgi slaveno "Bermudu trijstūri" . Ir reāli, ka vainīgi pie kuģu noslēpumainas pazušanas "Bermudu trijstūrī " ir ne pārdabiski apstākļi, bet okeāna varenība un viļņi- slepkavas..
Šodien viļņi slepkavas ir pietiekoši daudz fotografēti arī no satelītiem, un to eksistence neizsauc šaubas.
Tomēr tā kā viņus nav iespējams radīt eksperimentāli, viņu rašanās mehānisms vēl līdz galam nav skaidrs...
Tā izskatās killer-wave bojāti kuģi.