Saskaņā ar kuģošanas likumiem, nelaimes gadījumā kapteinim ir jābūt pēdējam, kas kuģi pamet un viņam ir jādod savs ieguldījums glābšanas darbos un pasažieru evakuācijā. Šajā rakstā par kapteiņiem, kuri šo likumu nekaunīgi un gļēvulīgi ignorēja.
Kapteiņi, kuri pameta savus kuģus12
"Viņi var palikt"
"Kad es pavēlu pamest kuģi, nav svarīgi, kad es to atstāju. Pamest ir priekš visiem. Ja daži cilvēki vēlas palikt, viņi var palikt." Šādus bezjūtīgus vārdus teica Jannis Avranas, Grieķijas luksusa lainera Oceanos kapteinis, kas 1991.gadā nogrima pie Dienvidāfrikas krastiem. Avranas tika apsūdzēts savu pienākumu pārkāpumos, kad atklājās, ka viņš un vairāki citi apkalpes locekļi pameta kuģi, kamēr pasažieri bija joprojām uz klāja. Ņemot vērā, ka vairums kuģa apkalpes locekļu bija aizbēguši pieejamajās glābšanas laivās, glābšanas darbus koordinēja kuģa nolīgtais izklaides personāls. Vienā no visu laiku lielākajām glābšanas operācijām, kādas veiktas pie Dienvidāfrikas "mežonīgā krasta," visi pasažieri un apkalpe tika izglābti. Neskatoties uz to, pasažieri biji nikni uzzinot, ka Avranas bija pametis nelaimē nokļuvušo kuģi "daudz ātrāk nekā visi citi," atstājot viņu dzīvības dziedātāju, komiķu un pavāru rokās. Turklāt, Avranas nevajadzīgi riskēja ievirzot vecu kuģi lielā vētrā. Lai gan Avranas darbības tika uzlūkotas kā rupji viņa primārās atbildības pārkāpumi, gļēvais kapteinis ieslodzīts netika.
"Jūs gribējāt, lai noslīkstu?"
Tas kam vajadzēja būt parastam ceļojumam no Norvēģijas uz Dāniju, kļuva par vienu no Eiropas lielākajām prāmju katastrofām pēc tam, kad piromāns aizdedzināja prāmi Scandinavian Star. Kamēr uguns nekontrolēti plosījās, lielākā daļa pasažieru gulēja savās kajītēs nenojaušot savu gaidāmo likteni. Tiem, kuriem palaimējās izkļūt no savām dūmu piepildītajām istabām, bija pašiem jāatrod glābšanas vestes un ceļš uz izeju. Vāji apmācītā honkongiešu apkalpe tikai pastiprināja apjukumu un paniku, daudzi nemācēja sarunāties ar pasažieriem ne dāņu, ne norvēģu valodās. Kuģim bija novecojuši un nestrādājoši dūmu detektori, ugunsdzēsības signalizācija un ugunsdzēšamie aparāti. Visu vēl sliktāk padarīja kuģa kapteinis, 56 gadus vecais Hugo Larsens, kurš parādoties pirmajām liesmām kuģi pameta glābšanas laivā. Kad viņam lika pamatot, kādēļ viņš pameta bezpalīdzīgus sievietes un bērnus uz klāja, kapteinis Larsens atbildēja, "Vai jūs gribējāt, lai noslīkstu?" Kapteinis pēc tam tika tiesāts Dānijas tiesā, kur viņš tika atzīts par vainīgu nepietiekamas drošības nodrošināšanā uz Scandinavian Star klāja, kas noveda pie 158 pasažieru nāvēm. Larsens tika sodīts ar 60 dienām cietumā, bet divi no viņa komandas, dāņu kuģa īpašnieks un kuģniecības līnijas direktors, abi saņēma 40 dienas cietumā.
Pamesti ūdenī
1965.gadā kuģis Bahama Star burāja 12 jūdzes aiz pasažieru kuģa SS Yarmouth Castle, kad kapteinis Brauns pamanīja dūmus un liesmas nākam no tālumā esošā kuģa. Brauns pavēlēja pilnā gaitā uz priekšu, lai panāktu Yarmouth Castle un izglābtu tā pasažierus. Tuvojoties kuģim viņš pamanīja tā gļēvulīgo kapteini Baironu Vutsinasu droši sēžam glābšanas laivā. Kamēr bezpalīdzīgie pasažieri izmisumā lēca pāri bortam, saniknotais Brauns rāja Vutsinasu un pavēlēja viņam steigšus atgriezties pie sava degošā kuģa, lai palīdzētu evakuācijā. Ūdenī pamestie pasažieri bija šokā redzot savu uzticamo kapteini nekaunīgi glābjot savu ādu, fakts, ko Vutsinass kategoriski noliedza. Papildus kapteiņa gļēvulībai no savu pienākumu pildīšanas, nāves gadījumu skaitu palielināja vairākas nevajadzīgas kļūdas. Glābšanas laivas tika nolaistas pustukšas, ar tikai apkalpes locekļiem tajās, un pasažieriem netika izdalītas glābšanas vestes, lai gan viņi tās bezpalīdzīgi lūdza. Beigās, fatālais jūras ugunsgrēks prasīja 90 dzīvības.
Traģēdija Jandzi upē
Vienā no Ķīnas šausminošākajām kuģu katastrofām, izdzīvoja tikai 14 no pavisam 456 pasažieriem uz prāmja Eastern Oriental Star. Lielākā daļa pasažieru bija vecāka gadagājuma cilvēki no ceļojumu tūres grupas , kā arī ģimenes ar maziem bērniem. Tika ziņots, ka kuģa kapteinis Žangs Šuvens īsi pirms kuģa nogrimšanas veicis straujas virziena izmaiņas, kas arī domājams izraisījia katastrofu. Divas stundas pēc tam, kad kuģis jau bija dzelmē, kapteinis Šuvens tika izvilkts no upes dzīvs un nekavējoties apcietināts. Izmeklētāji jautāja kapteinim, kāpēc viņš nolēma kuģi iestūrēt pretimnākošā vētrā, tā vietā, lai noenkurotos drošībai. Arī pats kuģis tika izmeklēts, saistībā ar iepriekšējiem drošības pārkāpumiem. Noslēgumā, neviens netika notiesāts par jebkāda veida nelikumīgām darbībām, lai gan jautājums, kā Šuvenam tā palaimējās izdzīvot paliek aktuāls.
Kapteinis gļēvulis
Dēvēts par "Kapteini gļēvuli" starptautiskajā presē, Frančesko Sketīno apgalvoja, ka viņš ir pataisīts par grēkāzi kruīza kuģa katastrofā, kas paņēma 32 cilvēku dzīvības. Dažādas aculiecinieku liecības liecina, ka Sketīno esot izrādījies savas draudzenes priekšā mirkļus pirms viņš uzstūrēja Costa Concordia uz akmeņiem pie Toskānas krastiem. Kā īsts džentlmenis, Sketīno nolēma pamest kuģi, atstājot lielāko daļu pasažieru un viņa apkalpes locekļu uz klāja. Sketīno apgalvoja, ka katastrofu izraisīja elektrības zudums visā kuģī, kas izraisīja liftu apstāšanos un cilvēku iekrišanu tumšos caurumos dēļ vājā apgaismojuma. Tomēr prokurori viņu nosauca par "idiotu", un bargi kritizēja pieredzējušo kapteini par viņa gļēvo rīcību uz kruīza kuģa. Pēc juceklīgas 19 mēnešu ilgas tiesas prāvas, Sketīno tika atzīts par vainīgu slepkavībā un saņēma 16 gadus cietumā.
Traģiskā skolas ekskursija
68 gadus vecais Lī Son Jeoks, Dienvidkorejas nogrimušā prāmja Sewol kapteinis, stājās tiesas priekšā par nolaidību, kas prasīja gandrīz 300 skolnieku dzīvības. Vairāki citi apkalpes locekļi saņēma sodus, sākot no 5 līdz 20 gadiem cietumā, kamēr kuģa galvenais inženieris saņēma 30 gadus tiekot atzīts par vainīgu slepkavībā. Prokurori kategoriski pieprasīja nāvessodu, taču tiesneši bija labvēlīgāki un Son Jeokam piesprieda 36 gadu cietumsodu. Tomēr drīzumā šis sods varētu tikt palielināts līdz mūža ieslodzījumam, jo atklājušies jauni fakti, kas ļauj kapteini tiesāt par slepkavību. Saskaņā ar izdzīvojušajiem, upuriem atkārtoti tika pavēlēts palikt uz grimstošā kuģa, kamēr kapteinis mierīgi brauca prom glābšanas laivā.