Neapšaubāmi, viens no skaistākajiem tiltiem pasaulē.
Kā tika uzbūvēts Zelta vārtu tilts?5
Viens no slavenākajiem un atpazīstamākajiem Sanfrancisko, Kalifornijas un ASV simboliem - Zelta vārtu tilts, kura būvniecībai tika patērēti četri gadi, taču ne velti - jau uzreiz tas apbūra daudzus ar savu savdabīgo izskatu. Arī mūsdienās šis tilts tiek uzskatīts par vienu no pasaules brīnumiem.
Pirms tilts tika uzbūvēts, tā vietā atradās prāmju piestātne, taču tās uzturēšana bija pārāk dārga. Tika ierosināta ideja par tiltu, kas savienotu Sanfrancisko un Merinas apgabalu pār Zelta vārtu šaurumu starp Kluso okeānu un Sanfrancisko līci, taču ideja drīz vien tika noraidīta, uzskatot, ka tas ir pārāk dārgi un neiespējami (sakarā ar pastāvīgu vēju, kanāla dziļumu un regulāro miglu).
Jozefs Strauss - ambiciozs inžinieris, kurš ļāva tapt šim projektam. 1932.gadā tika piešķirti 27 miljoni ASV dolāru. Sakarā ar vispasaules ekonomisko krīzi 1929.gadā, projekts nesaņēma tam paredzēto summu - 30 miljonus ASV dolārus, kā sākotnēji tika paredzēts.
Daudzi bija negatīvi noskaņoti pret šī tilta būvniecību. Kara pārvaldes sekretariāts nāca klajā ar uzskatu, ka tiltu šajā teritorijā būvēt nedrīkst. Tas varētu šķobīt drošības līmeni valstī. Svarīgi bija uzturēt ostu šajā reģionā, lai vieglāk varētu pasargāt teritoriju no militāriem uzbrukumiem.
Neraugoties uz negatīvajiem faktoriem, pēc četru gadu ilgas celtniecības, 1937.gadā (jau 78 gadus senā pagātnē!), tilts tika uzbūvēts un kļuva par visgarāko tiltu visā pasaulē. Līdz mūsdienām šis rekords ir lauzts 8 reizes.
1937.gads. Cilvēki steidz uzņemt fotogrāfijas uz gigantiskā tilta.
Katra no kabeļlīnijām sastāv no 27 572 vadiem, kuru kopējais garums ir 129 tūkstoši kilometru! Tilts sastāv arī no 1,2 miljoniem skrūvju.
Lūk, kā izskatās skrūves, kas satur kopā šo tiltu. 1989.gadā pēc zemestrīces Loma Prieta (Kalifornija) apgabalā, tika atrasta šī viena.
No sākuma tilts tika krāsots sarkanā krāsā, pielietojot svina mīniju, lai aizsargātu metālu. 1960to gadu vidū tika pieņemts lēmums, ka jāuzsāk tilta restaurācijas darbi, uzlabojot aizsardzību pret koroziju, tāpēc tilts tika krāsots vēlreiz. Mūsdienās par tilta stāvokli rūpējas 38 mākslinieki. Regulāri tiek veikti tā restaurēšanas darbi, lai šis brīnums neaizietu postā.
Diemžēl mūsdienās tilts kalpo arī kā iecienīta pašnāvnieku vieta - ik dienu šeit tiek reģistrēts kāds bojāgājušais.
Taču tas nespēj aizēnot neaprakstāmo arhitektūras meistardarbu, kurš radies jau pagājušā gadsimta trīsdesmitajos gados, pateicoties spilgtai un ievērības cienīgai idejai.
Paldies, ka lasīji!