Interesanti fakti par luksoforiem.4
Pats pirmais luksofors parādījās Londonā, netālu no britu parlamenta, 1868. gadā, to izgudroja speciālists Dž. P. Naitss. Pirmais luksofors bija ar rokas vadību un sastāvēja no diviem spārniem: pirmais, horizontālais spārns, kas apzīmēja ‘’stop’’ signālu, kā arī otrais spārns, kurš bija izliekts 45 grādu leņķī, kas apzīmēja, ka pārvietošanās jāveic ļoti prātīgi.
Pēc laika tie tika attīstīti - tiem bija gāzes lukturi, kuri bija divās krāsās – sarkanā un zaļā. Luksofori tika izmantoti gājēju pārvietošanās regulācijai pāri ceļiem, taču tā signāli bija paredzēti transportlīdzekļiem. Tomēr, arī kā tagad, kad cilvēki šķērso brauktuves, transportlīdzekļiem jādod tiem ceļš. Apmēram pēc gada, kad bija parādījies pirmais gāzes lukturis, tas uzsprāga un ievainoja policistu, kurš regulēja luksoforu.
Pirmais elektriskais luksofors tika izgudrots 1912. gadā, kuru izgudroja zinātnieks no ASV – Lesters Vairs. Šis luksofors bija ar diviem apaļiem, elektriskiem signāliem – sarkanu un zaļu, tomēr viņa izgudrojums tā arī netika patentēts.
Zinājāt, kāpēc luksofora signāli ir izkārtoti tieši šādā secībā: sarkanais augšā, dzeltenais pa vidu un zaļais apakšā? Tas tāpēc, lai cilvēki, kuri cieš no slimībām, piemēram, dihromāzijas un spējas atšķirt tikai spilgtas krāsas un dažus krāsu toņus, varētu bez dzīvības draudiem šķērsot ielu. Pie tam, starp šiem cilvēkiem ir arī tādi, kuri ir akli uz sarkano un zaļo krāsu, tāpēc mūsdienu luksoforos ir arī oranžais tonis sarkanajam signālam un zilais tonis zaļajam signāla.
Kādā mazā amerikāņu pilsētiņā, kur pārsvarā dzīvo īru pēcnācēji, atrodas luksofors, kuram augšpusē ir zaļais signāls, bet sarkanais apakšā. Šis luksofors uzstādīts 1925. gadā un tas pastāvīgi tika pakļauts vietējo bērnu uzbrukumiem. Viņi katru dienu tam sita ārā stiklus tikai tāpēc, ka zaļā krāsa, kas simbolizē viņu dzimteni, Īriju, atradās zemāk nekā sarkanā, britu krāsa. Pilsētas valdība ar to mēģināja cīnīties 3 gadus, līdz piekāpās un izveidoja pretēji apgrieztu luksoforu.