Šodien jūs varēsiet iepazīties ar dažiem faktiem par cilvēka smadzeņu darbību. Kā smadzenes apstrādā informāciju, kādi domāšanas tipi eksistē.
*Vecāki un skolotāji, kuri daudz lasa balsī un apspriež izlasīto ar bērniem, tādā veidā paātrina bērna intelektuālo attīstību.
*Bērniem, kuri no agra vecuma (līdz 5 gadiem) zina 2 valodas, ir savādāka smadzeņu struktūra. Pieaugot, viņiem arī ir
augstāks intelekta koeficients, nekā „vienvalodīgiem” vienaudžiem.
*Autoritārā attieksme pret bērniem kavē jaunas informācijas apgūšanas procesu.
*Smadzenes aug līdz 18 gadu vecumam.
*Ja bērns dzīvo attīstošā vidē, turpmākajā dzīvē viņš varēs apgūt jaunu informāciju 25% efektīvāk. Primitīva attīstoša vide, attiecīgi tādas spējas pazemina uz 25%.
*Radošu cilvēku smadzeņu darbība principiāli atšķiras no tehniski domājošo smadzeņu darbības.
* Ņujorkā tika veikts interesants pētījums, kura laikā tika izsecināts, ka cilvēkiem, kuri ikdienā neizmanto pārtiku ar mākslīgajām krāsvielām, konservantiem un sintētiski iegūtiem vitamīniem IQ ir vidēji uz 14% augstāks, nekā cilvēkiem kuri izmanto moderno pārtiku.
*Cilvēka smadzenēs ir iedzimta tieksme pēc jaunām zināšanām – ziņkārība. Bet bez šīs tieksmes stimulācijas ziņkārība pazūd un to aizvieto garlaicība.
*Vēl viens pētījums ir pierādījis, ka jaunu lietu izpēte noved pie straujas smadzeņu aktivitāšu palielināšanās jau pēc vienas mācību nedēļas.
*Mūzika uzlabo spēju mācīties. Visefektīvākā šajā ziņā ir vieglā fona melodija, īpaši – klasiskā mūzika.
*Smadzenēs ir 2 mandeļveidīgi ķermeņi, kuri atbilst par mūsu spējām atšķirt cilvēku mīmiku un saprast ko tā nozīmē.
*Spējas tikt mācītam un iegaumēt saucas par deklaratīvu atmiņu. Atšķirībā no parastās atmiņas – tā atrodas citā smadzeņu vietā.
*Smarža stimulē jaunu zināšanu apguvi. Kā rāda daži pētījumi – mācību procesu apvienošana ar dažiem aromātiem uzlabo atmiņas spējas.
*Katru reizi, kad jūs mēģiniet kaut ko atcerēties, smadzenēs izveidojas jaunā neironu saikne.
*Tiek uzskatīts, ka smadzenes dienas laikā iegūtas zināšanas sakārto miega laikā.
*Miega bads pasliktina iegaumēšanas spējas.
*Īstermiņa atmiņa ir saistīta ar smadzeņu elektroķīmiskiem procesiem, ilgtermiņa atmiņa – ar neironu saikņu struktūras
maiņu.
*Katru reizi, kad mēs mirkšķinām acis, mūsu smadzenes iegaumē bildīti un tur to līdz momentam, kad sāk ienākt jauna vizuālā informācija. Ja šī parādība neeksistētu – tad pēc acu mirkšķināšanas mums nāktos no jauna apskatīt apkārtni.
*Varētu likties – kas var būt vienkāršāks par smiekliem? Izradās, ka šis process pieprasa 5 smadzeņu daļu aktivitāšu.
*Joprojām nav precīzi zināms, kāpēc žāvāšanās ir lipīga.
*Hārvardā ir smadzeņu banka, kur glabājās vairāk nekā 7000 cilvēku smadzeņu eksemplāri pētīšanai.
*Disneja multfilmas bieži vien demonstrē vairākas nervu slimības. To multfilmu varoņi bieži krāc, redz murgus sapnī un
sapnī arī staigā.
*Pēc aprēķiniem cilvēks katru dienu domā līdz 70000 domu.
*Aristotelis uzskatīja, ka prāts un apziņa atrodas sirdī.
*Smadzenes uz 75% sastāv no ūdens.
*Viedoklis, ka mēs no smadzenēm izmantojam tikai 10% ir mīts. Pat primitīvu aktivitāšu laikā tiek iedarbinātas visas smadzeņu daļas.
*Vidējais cilvēka smadzeņu svars – 1300 grami.
*Smadzeņu svars nekādā veidā nav saistīts ar cilvēka spējām vai intelektu.
*Smadzenēs nav receptoru, kuri jūt sāpes.
*Smadzenes sastāv no baltas un pelēkas vielas, proporcijā 3:2.
*Neironu skaits mūsu smadzenēs – aptuveni 100 000 000 000.
*Katram neironam ir no 1000 līdz 10000 sinapšu (saites ar citiem neironiem).
*Tā saucamais smadzeņu stobrs, pie intensīvas domāšanas paliek arvien biezāks.
*Alberta Einšteina smadzenes neatšķiras no vidēji statistiskā cilvēka smadzenēm, izņemot reģionu, kurš atbilst par
matemātiskiem aprēķiniem (Einšteinam tas bija lielāks par 30%).
Fakti par smadzenem3
22
2