local-stats-pixel

Blast from the past: melīgais mīts par "skolotāju trūkumu"8

Škrobe, kas radās izlasot kārtējo neko nepasakošo apcerējumu par izglītību, nav labs padomdevējs, bet tomēr...

Aplūkojiet, lūdzu, divas klāpieliktās bildes no IZM prezentācijas par skolu tīklu Latvijā. Pirmā attēlo Latvijas skolēnu attiecību pret skolotāju un to slodžu skaitu salīdzinājumā ar citām valstīm, otrā - skolēnu, skolotāju un skolu skaita izmaiņas no 1920. līdz 2008. gadam. Es apgalvoju, ka aplūkojot šīs bildes, katram saprātīgam labas gribas cilvēkam būs skaidras divas lietas:

1) skolotāju trūkums nu nekādīgi nevar būt problēmu cēlonis;
2) skolu tīkls ir problēma, tātad tur arī ir ietaupāmi līdzekļi.

"Skolotāju trūkums" Latvijā ir melīgs mīts, demagoģiska pseidoproblēma, kura ir radīta un gadiem ilgi atražota, lai tikai būtu kaut kas, ap ko sabiedrības apziņā veidot diskursu, kurš aizvietotu un izspiestu nepieciešamību sašaurināt izglītības sistēmu atbilstoši sarūkošajam izglītojamo skaitam. No šīs pseidoproblēmas tad tiek atvasinātas citas: "zems atalgojums", "labu cilvēku" nevēlēšanas strādāt izglītībā jeb "labo skolotāju" trūkums, utt.

Še būs piecās minūtēs atrastu citātu apkopojums no Dienas, kurš diemžēl nesniedz priekštatu par to, kurš un kā radīja šo mītu, bet toties parāda dažus cilvēkus, kuri spītīgi turējas pie tā līdz pēdējam. Ja jūs redziet šos cilvēkus atkal kaut ko sakam vai rakstam par izglītību, pirms viņi ir publiski atzinuši, ka ir kļūdījušies par "skolotāju trūkumu" - vienkārši neticiet viņiem, jo ir ļoti iespējams, ka viņi maldina apzināti, vai ir nejēgas.

"Skolotāju trūkums

Lai gan operatīvā informācija par skolotāju trūkumu Latvijas skolās gaidāma septembra sākumā un prognozes IZM neizsaka, tomēr IZM rīcībā nav informācijas, kas ļautu domāt, ka situācija atšķiras no iepriekšējiem gadiem, saka D.Jansone [Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāve]. Dz.Kohva [Latvijas Izglītības vadītāju asociācijas priekšsēde] gan uzsver, ka "neliels uzlabojums ir jūtams", taču tas ir rezultāts skolēnu skaita samazinājumam, kā dēļ samazinās nepieciešamo skolotāju slodžu skaits. Arī Rīgas domes izglītības pārvaldes skolu nodaļas vadītāja Modra Jansone akcentē, ka jaunu skolotāju ieplūdums izglītības sistēmā nav jūtams, taču skolotāju trūkums nebūs tik ass, jo skolēnu skaita samazinājums šogad pirmo gadu sasniedzis arī vidusskolas klases."
--Vita Dreijere, "1.septembris. Prasības vecās, pieeja jauna" 1. septembris (2008)

"Jaunas vietas bērnudārzos nerodas arī tāpēc, ka trūkst ap pustūkstoša pirmsskolas pedagogu

Tā kā tūkstošiem mazuļu palikuši bez vietas bērnudārzā, Rīgas Mežciema mikrorajonā atvērtajām četrām jaunajām bērnudārza grupiņām būtu jāpalīdz mazināt rindu par vairākiem desmitiem bērnu. Taču patiesībā jaunizveidotās grupas aptuveni gadu ir tukšas. Bērnu, kas tās aizpildītu, netrūkst, taču Rīgas dome (RD) saskārusies ar citu problēmu - nav pedagogu. Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) statistiku par pirmsskolas pedagogu trūkumu apkopo pirmo gadu, un izrādās - kamēr iepriekš pedagogu trūkums valstī ticis reducēts tikai uz skolotāju trūkumu vispārizglītojošajās skolās, bērnudārza audzinātāju vakanču skaits jau pietuvojies pustūkstotim."
--Vita Dreijere, "Bez audzinātājiem rindas neruks", 28. marts (2008)

Nu, vai nav labi - jauna problēma, kuru nevarot atrisināt "skolotāju trūkuma" dēļ - vardarbība skolās:

"Atsevišķi neaudzinās

Vairākkārt pedagogu vidū Latvijā bijušas diskusijas par to, vai nevajadzētu veidot klases audzinātāju kā atsevišķu amatu, kas nepasniegtu mācību priekšmetus un tikai audzinātu klasi. Daugavpils Krievu licejā ir atbrīvoto klases audzinātāju - kuratoru prakse. Par šādu praksi A.Aukšmuksta
[Valsts jaunatnes iniciatīvu centra direktores vietniece] teic - Latvijā kopumā to tuvāko gadu laikā ieviest neizdosies, jo ir ļoti liels skolotāju trūkums, taču viņa pieļauj - audzināšanas darba programmā, kas tiek šobrīd izstrādāta, to varētu iekļaut kā alternatīvu piemēru, kuru varētu atļauties bagātākas pašvaldības."
--
Laura Dzērve, Aleksandra Jolkina, "TERORS SKOLĀ", 29. februāris (2008)

"Tā kā no skolotājiem lielā mērā atkarīga visu izglītības līmeņu funkcionēšana, samilzušais pedagogu trūkums rada nopietnus draudus izglītības kvalitātei. Rīcības plānā norādīts, ka IZM analizēs pedagogu tālākizglītības vajadzības un nodrošinās nepārtrauktu skolotāju darba algas paaugstināšanu. Taču nekas nav teikts par augstskolu beidzēju piesaistīšanu darbam skolā, turklāt par algām minēta atsauce uz pašreizējo samaksas paaugstinājuma programmu līdz 2010.gadam. No tā var secināt, ka IZM pildīs vien pašreizējo programmu, ar ko pedagogi jau pauduši neapmierinātību."
--
Vita Dreijere, "Vērtēs skolu efektivitāti, eksperimentēs pašvaldībās", 31. janvāris (2008)

Un paskatieties, cik smukas "cēloņsakarības" ap "skolotāju trūkumu" spēj savērpt viens dr. phil, kurš, gods godam, vismaz nespēj apiet arī "skolu optimizācijas gaitu", vien nesaskatot kā "bezperspektīvu skolu likvidēšana" būtu saistāma ar viņaprāt krīzes "galveno cēloni" - atalgojumu:

"Par galveno krīzi izraisošo cēloni ir gana spriests un rakstīts. Neapšaubāmi tas ir jautājums par skolotāja darba finansiālo novērtējumu, proti, atalgojumu.
(..)

Pedagogu neadekvātais atalgojums ir radījis virkni smagu seku:
- skolās trūkst skolotāju, tāpēc ilgu laiku atsevišķi mācību priekšmeti vispār netiek mācīti;
- sabiedrībā strauji krities pedagoga profesijas prestižs;
- jaunie speciālisti, kuri ir pabeiguši augstskolu un ieguvuši pedagoga kvalifikāciju, izvairās no darba skolā;
- arvien pieaug skolā strādājošo pedagogu vidējais vecums;
- vērtību orientācija ievērojamu vecumu sasniegušajiem pedagogiem un jaunajai mūsdienu paaudzei ir krasi atšķirīga."

Elmārs Vēbers, dr. phil, "Krīzes centrā - skola", 4. septembris (2007)

"Latvijas skolu pedagogu resursi lēnām, bet neizbēgami tuvojas totālam izsīkumam – skolēnu iespējas iegūt kvalitatīvu izglītību apdraud arvien jūtamākais skolotāju trūkums."
--Sandis Kolomenskis, "Vēlreiz par izglītību Latvijā", 28. septembris (2007)

Nedomājiet, ka tikai Diena atražoja šo mītu:

"Dar man tēvis pastaliņas, skolā ieti man gribās..." Es, mazais ķipars, ar gladiolu zobenu rokās labprāt došos uz skolu un pirmajā skolas dienā dziedāšu visiem tik pazīstamo skolas himnu... Bet kas notiks tālāk? Latvijas skolās trūkst apmēram 400 skolotāju. Jaunie skolotāji izvēlas labāk apmaksātas un prestižākas darbavietas. Cik ilgi izglītību balstīs pedagogi, kurus direktori neatlaidīgi pierunā vēl palikt skolā kaut vai vienu mācību gadu? Vai Latvijas kvalitatīvā izglītības sistēma ir apdraudēta? Kur meklēt vaininieku? Vai tas ir skolotāju profesionalitātes trūkums vai valsts vienaldzība? Raidījumā tiks uzklausīti abu pušu viedokļi. LTV1 19.30"
--
TELEVĪZIJAS IZLASE, 6. septembris (2007)

Atkārtošos, šie ir vien daži uz ātru roku no Dienas paķerti piemēri: google atrod tūkstošiem vien "skolotāju trūkumu" vai "pedagogu trūkumu".

Es protams neesmu speciālists, bet tik daudz, ka "skolotāju trūkums" kā kaut kā cēlonis ir triviāla lobiju, "sistēmai" piederīgo un citu klaji ieinteresētu personu krāpniecība, es ja ne saprotu, tad paskatoties uz pievienotajām bildēm vismaz nojaušu. Pietiks pseidointelektuālas spriedelēšanas, pietiks koncepciju, kongresu un vaidēšanas, pietiks ar aizbraukšanu baidīšanas, pietiks pretīgu publikas jūtas un emocijas manipulējošu akciju - sāciet darīt un skaidrot to, kas acīmredzami ir darāms.
5 6 8 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv
Reklāma

Komentāri 8

0/2000
Izskatās, ka Tu absolūti neesi izpratis problēmas būtību. Lielais skolēnu skaits uz vienu pedagogu ir radies dēļ situācijas lauku skolās. Rīgā patiesi bija problēmas ar skolotāju trūkumu. Esmu strādājis vairākās skolās un no savas pieredzes saku, ka skolotāju pietrūka. Pats esmu semestri strādājis ar 2 grupām vienlaicīgi, jo nebija iespējams atrast kolēģi. e-skola.lv bija pilna ar skolotāju vakancēm. Lauku skolās toties situācija ir citādāka. Bieži vien skolotāju tur netrūkst, jo bieži vien šis ir retais amats, kurā ir iespējams iegūt stabilus ienākumus. Lauku skolās trūkst audzēkņu, tādēļ klases tiek nokomplektētas ar pavisam nelielu audzēkņu skaitu. Tā vietā lai klasē būtu 30 skolēni, bieži vien tajās ir tikai 10 vai pat mazāk. Protams, mēs varam uz situāciju skatīties matemātiski, un visas skolas, kurās ir mazs audzēkņu skaits vienkārši aizvērt. Šādā veidā mēs varam Tevis minēto statistiku uzlabot. Bet līdz ar skolu aizvēršanu tiek degradēti tā jau panīkušie lauku apgabali. Skolotāji, kuri tur dzīvojuši parcelsies dzīvot citur, skolēni dosies mācīties uz citām skolām. Ir dzirdētas situācijas, kad dēļ skolu slēgšanas vecāki pārceļas dzīvot citur. Daudzviet lauku apgabalos skolas ir kultūras centri, kuros norisinās kultūras un dažādi citi svinīgie pasākumi. Jājautā, kas notiks kad šīs skolas slēgs. Mums ir izvēle. Slēgt skolas, tādā veidā graujot jau tā panīkušos reģionus, vai ieekonomēt naudiņu un uzlabot statistiku.
0 0 atbildēt
Bļin, un patiesībā kretinē, kad cilvēks nav kārtīgi iedziļinājies jautājumā un davai agresīvi visus saukt par pimpjiem, krāpniekiem un pseidointelektuāļiem.
0 0 atbildēt
> Izskatās, ka Tu absolūti neesi izpratis problēmas būtību. Lielais skolēnu > skaits uz vienu pedagogu ir radies dēļ situācijas lauku skolās. Pārbaudāmus datus, lūdzu - nevis apgalvojumus: "Šobrīd dažās skolās paralēlklases veidotas nepamatoti. Piemēram, Lomonosova vidusskolā 11.c klasē ir tikai deviņi bērni, bet 71. vidusskolā paralēlklasēs ir mazāk par 18 skolēniem un vienā pat tikai astoņi mācāmie. Sergeja Žoltoka vidusskolā ir četras 9. klases, bet bērnu skaits tajās – 14, 15, 7 un 7. Līdzīgs skolēnu skaits arī četrās 8. paralēlklasēs. Skolēnu skaits strauji sarūk Dz. Ābiķis norādīja, ka var nākties reorganizēt arī skolas, kur mācās 500 bērni, jo tās mēdz atrasties telpās, kas paredzētas 1000 skolēniem. Daudzās skolās pēdējo gadu laikā skolēnu skaits strauji sarucis. Piemēram, Rīgas 71. vidusskolā 2003. gadā bija 1069 skolēni, bet 2007. gadā – vien 770. 96. vidusskolā skolēnu skaits attiecīgi samazinājies no 1009 līdz 834, bet Rīgas Krievu vidusskolā – no 643 līdz 395, 30. vidusskolā – no 402 līdz 273, 63. vidusskolā – no 751 līdz 482. Rīgas Universālajā vidusskolā skolēnu skaits sarucis pat no 1276 līdz 860. Mežaparka vidusskolā skolēnu skaits krities no 390 līdz 165." http://www2.la.lv/lat/latvijas_avize/jaunakaja_numura/latvijas.zinas/?doc=49862 > Skolotāji, kuri tur dzīvojuši parcelsies dzīvot citur Ļoti labi - un vēlams tur, kur skolotāju "trūkst". > Mums ir izvēle. Slēgt skolas, tādā veidā graujot jau tā panīkušos reģionus, > vai ieekonomēt naudiņu un uzlabot statistiku. Tā nav izvēle, nu jau tas ir imperatīvs. Es atļaušos apgalvot - dēļ tiem, kuri gadiem ilgi ir uzskatījuši sevi par to sabiedrības progresīvāko, saprotošāko daļu, un kā papagaiļi atkārtojuši: skolotāju trūkst, trūkst skolotāju. Un kāpēc trūkst? Tāpēc, ka citur sistēmā to ir acīmredzami, ne ar kādiem saprātīgiem apsvērumiem neattaisnojami (vienīgi ar iracionālu apelēšanu pie degradētajiem, panīkušajiem apgabaliem un publikas līdzjūtības un citām emocijām) daudz.
0 0 atbildēt
Kas - nepatika? Ļoti labi, jo "skolotāju trūkst" arguments valstī, kur ir viena no zemākajām ja ne pati zemākā skolēnu skaita pret skolotājiem attiecība "OECD", IR pseidointelektuāla krāpniecība. Un tās vienīgis nojaušamais mērķs ir maskēt "strukturālo problēmu" - par daudz skolu. Fakti un skaitļi (un man nav izdevies atrast pamatu tos apšaubīt) ir nepielūdzami; vienkārši pieņemiet tos, ja nav pamata apšaubīt.
0 0 atbildēt
Eh, nav laika pašlaik ar Tevi diskutēt. Uzrakstīšu šovakar rakstu ar pretargumentiem.
0 0 atbildēt
beidziet cepties, mīļie! ja labākajos laikos Latvijā dzima virs 16 000 bērnu gadā, tad šobrīd skolas vecums pienācis tiem, kas dzima vien ap 10 000 gadā. problēmai ir 2 reālas dalas: 1) skolas kļūst tukšākas reālā bernu skaita dēļ 2) kautcik jēdzīgie cilvēki no skolām par 60% ir prom (ēst taču arī vajag!!!), palikuši sovietiski vraki un tizli ļurbaki rezultātā izglītības kvalitāte ir dramatiska. sobrīd pat Rīgas "elitārās skolas" ražo studēt nespējīgus fruktus, kam par matemātiku vai logiku nav vairāk priekšstata kā Vērmanes parka balodim. tādi var tīrīt ielas vai vadīt tramvajus, bet ne reāli apjēgt un vadīt procesus, kut nu vēl RADĪT kautko. arhitekti, inženieri, ārsti, zinātnieki no tādiem gluži vienkārši nesanāk. tāpat kā no sēnalām labu maizi neizcepsi.
0 0 atbildēt
Saceļam brēku, jo uz vienu skolotāju, lūk, esot tik un tik skolēnu. Meļi un krāpnieki, lūk, visi. Bet tā ir statistika, un statistika ir vislielākie meli, jo darbojas tikai ar skaitļiem, bet neņem vera daudzus un dažadus būtisku aspektus, piemēram, jau Zupča minētās lauku skolas. Vēl netiek ņemts vēra tas, ka daļa no tiem šausmīgi daudzajiem skolotājiem noteikti ir pusslodznieki. Un gan jau ka ir vēl kaut kas, kas netiek ņemts vērā, ja labi aizdomātos. Tāda, lūk, "ģēla" ar to statistiku. Turklāt mans personīgais viedoklis ir, ka normālā klasē vairak par 20 skolēniem nevajadzētu būt, liela klase ap 30 tiešā veidā negatīvi ietekmē izglītības kvalitāti.
0 0 atbildēt
Pāāāreizi - statistika un "primitīva", būtiskos sistēmiskos aspektus vērā neņemošā loģika, kura diktē, ka izglītojamo un pārvaldāmo skaitam sarūkot, izglītotāju un izglītošanas vietu skaitam ar' tā kā būtu jāsamazinās - citādi sistēma kopumā kļūst arvien nēfektīvāka, - ir tikai statistika vai tai balstīti spriedumi - t.i. meli un krāpniecība. Tikai "skolotāju tŗjūkuma" bēdu dziesma nav skaitlis vai statistika un tāpēc ir pareiza. Es redzu, ka vēlāk izlasīji arī otru rakstu ( http://www.tribine.lv/zinas/Meliga-mita-par-skolotaju-trukumu/9811 ), kur ir iekšā statistika pa rajoniem, kura kopumā pa Rīgu neko diži labāku kā lauku skolās nerāda. Lielpilsētā tā kā skolēnu/pedagogu attiecībai būtu jābūt krietni virs valsts vidējā, ja jau tikai lauku skoliņas pie vainas - vai ne? It sevišķi, ja "skolotāju tŗjūkst"? Bet nekā - vismaz daļā Rīgas tā ir vien aptuveni valsts vidējā līmenī, kas nozīmē, ka tur ar' būs atrodamas kādas "lauku skolas". Nu vismaz komentāros iepriekš nosauktās? Kāpēc Lembja Ventspilī var iztikt ar vienu skolotāju uz 11 skolēniem (kas ir IZM nosauktā Eiropas vidējo rādītāju intervāla lejasdaļā), bet Rīgā - nē? Stipri neizglītoti viņi tur tagad Ventspilī?
0 0 atbildēt