local-stats-pixel

Īss ieskats šahā.15

61 6

Šahs ir radies Indijā, mūsu ēras pirmajos gadsimtos. pastāv leģenda, ka šahu izgudrojis kāds Brahmanis. Kurš par savu jauno izgudrojumu Radžam [kurš bij pārsteigts par jauno izgudrojumu] uz pirmo acu uzmetienu visai mazu samaksu: tik zirņu cik parādīs šaha dēlis, uzliekot uz pirmā lauciņa vienu zirni un pēc tam to skaitu dubultojot. Izrādās, ka nepieciešams 18446744073709551615 zirņu.

Nelielais šaha galdiņš ir laukums uz kura ir iespējams izveidot bezgalīgi daudz kombināciju. Kā piemēru var minēt pirmo šaha gājienu kur spēlētājs ar baltajiem kauliņiem var iziet 20 dažādos gājienos un spēlētājs ar melnajiem kauliņiem var atbildēt ar 20 dažādiem gājieniem uz katru pirmā spēlētāja gājienu. kas pirmajā spēles gājienā jau sastāda 400 dažādas kombinācijas.

No Indijas šaha spēle nonāca tuvējos austrumos.

Šinī spēlē pat ar neapbruņotu aci ir manāms kara raksturs, tādēļ arī to diezgan ātri pārņēma viduslaiku eiropas valstis. Šeit Šahu sāka ieviest X-XI gs. pēc tam kad arābi bija iekarojuši Spāniju un Sicīliju.

Desmitiem perfekti izgatavotu figūriņu, kuras ilustrēja Alfona Gudrā traktātu par galda spēlēm, liecina par lielu šaha izplatību XIII gs. beigās. Mākslinēki pie šaha galdiņa spēlējam šahu ilustrēja karaļus, bruņeniekus, muzikantus, meistarus, tirgotājus u.c.

No Spānijas un Sicīlijas šahs pamazām nonāca Francijā, Itālijā, Anglijā, skandināvijas un citās valstīs, neskatoties uz nežēlīgajiem centieniem aizliegt šaha spēli pielīdzinot to kauliņu spēlēm un citiem "Sātaniskajiem jauninājumiem".

XIV gs. beigās katoļu baznīca oficiāli noņēma no šaha aizliegumu un spēle tika atzīta par galma audzināšanas nepieciešamu sastāvdaļu.

Lielai šaha attīstībai Atdzimšanas laikā labvēlīgu augsni radīja dažādu kultūras nozaru un slāņu attīstība. Svarīgu lomu nospēlēja tas, ka tika izgudrota grāmatu iespiešana. XV gs. beigās sāka nākt klajā pirmie iespieddarbi par šahu un arī tika rīkoti turnīri starp labākajiem šahistiem.

Šie turnīri rika rīkoti karaļu galmos ļoti svinīgā gaisotnē, līdzīgi kā agrāk tika rīkoti bruņinieku turnīri.

XIX un XX gs. turpināja attīstīt šaha teoriju, kā arī tas notiek vēl jo projām mūsdienās.

Jau kopš seniem laikiem šahs ir uzskatāms kā sporta veids taču tas netraucē miljoniem cilvēku to spēlēt tā pat vien prieka pēc.

Tulkots no sportchess.ru

tulkoja Curse.

Tas bija vairāk par šaha vēsturi bet nu vairāk par pašu spēli.

Šaha galds sastāv no 8 * 8 laukuma, 32 baltiem un 32 melniem lauciņiem.

Šaha spēlē ir divas puses kur viena spēlē ar melnajām figūriņām otra spēlē ar baltajām figūriņām. Katrai pusei ir vienāds figūriņu skaits un tips.

katras krāsas figūriņu komplekts sastāv no: 8 bandiniekiem, 2 torņiem, 2 zirgiem, 2 laidņiem, vienas dāmas un viena karaļa.

Katram figūriņas tipam ir arī savs gājiena manevrs:

Bandinieki:

pārvietojas pa vertikālu līniju un kauj tikai pa diognāli virzienā uz priekšu blakus esošās figūriņas.

kamēr bandinieks nav izkustējies no sākumpozīcijas tam ir iespēja pavirzīties divus lauciņus uz priekšu, pēc izkustēšanās bandinieks var virzīties pa vienam lauciņam uz priekšu.

Torņi:

pārvietojas tikai horizontālā un vertikālā virzienā nelecot pāri citām figūriņām cik vien tālu to atļauj brīvā vieta tam apkārt. Kauj jebkuru figūriņu gājiena robežās.

Tornim ir viena speciālā kombinācija ko sauc par Rokādi. Šo kombināciju var izmantot tanī gadījumā kad no savas sākotnējās pozīcijas nav izkustējies nedz tornis [ar kuru plānots veikt rokādi], nedz karalis. Ir divi rokādes veidi, Garā rokāde - Karalis no e1 -> b1 un tornis no a1 -> c1, un Īsā rokāde Karalis no e1 -> g1 un tornis no h1 -> f1. Rokādi var veikt tikai tanī gadījumā, ja starp karali un torni nav nevienas citas figūriņas.

Zirgi:

zirgs ir uzskatāms par spēcīgāko šaha figūru. Zirgs pārvietojoties var lekt pāri jebkurai figūriņai un tas pārvietojas šādi divi lauciņi uz priekšu vertikāli vai horizontāli un tad viens pa labi vai kreisi, piem.:no b1 -> a3

Laidņi:

laidnis pārvietojas tikai pa diognāli cik vien tālu to netraucē cita figūriņa. Laidnis var pārvietoties vainu tikai pa tumšajiem vai gaišajiem lauciņiem, atkarīgs no tā lauciņa uz kura tas ir bijis sākuma pozīcijā.

Dāma:

dāma pārvietojas gan horizontāli gan verikāli cik tālu netraucē citas figūriņas.

Kungs:

kungs pārvietojas tikai pa vienam lauciņam jebkurā virzienā ja to netraucē cita figūriņa, kauj blakus esošu figūriņu jebkurā virzienā. Kungu nevar nokaut, ja kungs tiek apdraudēts t.b. pretinieks noliek savu kauliņu tā ka kungu nākamajā gājienā būtu iespējams nokaut, ir jādara viss iespējamais lai šādus draudus novērstu, jāliek priekšā citas figūriņas vai ar kungu jāpaiet malā. Apdraudot kungu pretinieka spēlētajs ir pieteicis Šahu. Bet situācijā kad nav iespējams novērst Šahu tad tiek noteikts Mats, kas nozīmē, ka pretinieks ir uzvarējis. Ja karalis ir palicis kā pēdējā figūriņa un tas ir nonācis bezizejas situācija [ situācijā kad nav iespējams izdarīt gājienu pašam sev nepiesakot Šahu] tiek pasludināts Pats. Ko var uzskatīt par neišķirtu.

61 6 15 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv
Reklāma

Komentāri 15

0/2000

1. kā jau Boriss minēja, dāma un tornis ir vērtīgāki par zirgu

2. Pēc Tava apraksta var nodomāt, ka dāma ne ar ko neatšķiras no torņa (ka dāma var pārvietoties pa diagonāli Tu neuzrakstīji)

3.  Labības grauds, nevis zirnis

Un rodas iespaids, ka šahu spēlēt Tev nekad nav sanācis. Spēles apraksts diezgan štruntīgs... Izlaisti apraksti diviem no trim īpašajiem šaha gājieniem

2 0 atbildēt

Nu, bet kāda gan jēga ielikt patu? Lai panāktu neizšķirtu pietiks arī ar karali pret karali.

Jautājumu par maiņu es biju domājis vispārīgā gadījumā, īpašā situācijā, protams var gadīties upurēt dāmu pret kādu mazvērtīgāku figūru. Ja es Tev spēles laikā piedāvāšu ar dāmu kaut zirgu, ko apsargā bandinieks: vai Tu to darīsi?

Nu tad spēlēsi ar mani?

1 0 atbildēt

Tu nu gan esi bailīgs emotion

1 0 atbildēt

Uz manu jautājumu par apmaiņu vispārīgā gadījumā, Tu tā arī neatbildēji

1 0 atbildēt

Nu es katrā ziņā varu pateikt, ka vispārīgā gadījumā atdošu zirgu, pret pretinieka dāmu (nerunājot par īpašām situācijām, kad maiņa ar to vien vēl nebeidzas)

1 0 atbildēt

Labi, te Tev mazliet konkrētāka situācija:

Baltajiem: karaļa bandinieks uz E3, dāma uz F3, pārējās figūras kā spēles sākumā

Melnajiem: zirgs uz G5, pārējās figūras kā spēles sākumā

Gājiens melnajiem

Vai Tu, spēlējot ar melnajiem, upurēsi zirgu, lai nokautu dāmu?

Cita situācija:

Baltajiem: karaļa bandinieks uz E3, dāma uz H5, pārējās figūras kā spēles sākumā

Melnajiem: zirgs uz G5, bandinieks uz H6, pārējās figūras kā spēles sākumā

Gājiens baltajiem

Vai Tu, spēlējot ar baltajiem, upurēsi dāmu, lai nokautu zirgu?

Atbildes, lūdzu, pamatot.

1 0 atbildēt

Ko es varu secināt no Tavām atbildēm - par spīti Taviem apgalvojumiem, ka zirgs ir vērtīgāka figūra par dāmu, Tu tomēr izvēlies atdot zirgu pret dāmu (un ne otrādi)...

1 0 atbildēt

Vispār jau rīsa graudus nevis zirņus.

1 1 atbildēt

Pamēģini pieteikt matu, kad Tavā rīcībā ir tikai karalis un zirgs! Tas ir neiespējami! Toties ar dāmu vai torni - bez problēmām.

Un vai Tu tiešām atdodot dāmu pret zirgu to uzskatītu par izdevīgu maiņu? Un arī sasniedzot ar bandinieku pretinieka sākuma līniju (šo gājienu arī aizmirsi pieminēt, tāpat kā sitienu garāmejot), Tu droši vien izvēlēsies zirgu, nevis dāmu? Ja tā, tad es labprāt ar Tevi uzspēlētu.

0 0 atbildēt

Nu to gājienu ar bandinieku līdz pretinieka sākuma līnijai es uzskatu kā parastu gājienu tapē ar laikam aizmirsu bet to kaušanu garām ejot es īsti neizprotu tapēc tā arī trūkst.

Ar karali un zirgu ielikt matu, hmm matu nav iespējams toties Patu gan.

Nu mainītu arī dāmu pret zirgu, atkarībā no situācijas, un to kurš stāv man izdevīgākā pozicijā! Man visi kauliņi ir vienādi, es pat dāmu bandinieka dēļ atdotu ja bandinieks man stāvētu kur vajag! Zirgu uzskatu par vērtīgāko jo spēles sākumā viņš var likt pretiniekam diez gan pamocīties!

1 1 atbildēt

Es baidos no tevis emotion

1 1 atbildēt

atbildot uz Math komentāru " Uz manu jautājumu par apmaiņu vispārīgā gadīj... "

nevarēšu pateikt jo vienmēr ir sava veida situācija!   

1 1 atbildēt

Pirmajā gadījumā es kautu bet kā zirgs ar vienu gājienu tiks uz G5? :D

Otrajā gadījumā nē nekautu jo es neredzu nekādu izdevīgu situāciju kas man varētu izveidoties + atkal zirgs ar vienu mistisku gājienu ticis līdz G5 :D

un vispār es spēles pašā sakumā kā arī visā spēlē īpaši ar kaušanu cenšos nenodarboties!!

Pretinieka figūras man palīdz vairāk nekā savējās!

1 1 atbildēt

atbildot uz Jesha komentāru " Vispār jau rīsa graudus nevis zirņus. " Vispār jau pupa, vai labības grauds nevis rīsa grauds tā ir indija nevis Japāna!  

1 2 atbildēt

atbildot uz Math komentāru " 1. kā jau Boriss minēja, dāma un tornis ir vē... "

par to dāmu tas gan :D :D tik tagad pamanīju!!!

Nekad nepiekritīšu ka dāma vai tornis ir vērtīgāki! Paprovē nobloķēt zirgu kad viņš piesaka šahu nepakustoties ar karali vai nenokaujot viņu!  

1 2 atbildēt