Krīzes laika mācības – ko darīt, ja uzņēmuma dators 3
44
4
Pārbaudām elementārākās tehniskās lietas
Šodien paliek aizvien mazāk to uzņēmumu, kas savā ikdienā var iztikt bez datortehnikas. Un līdz ko birojā pastāvīgi uz dzīvi apmetusies vismaz četri pieci un vairāk datori, tā rūpes par šo aprīkojumu kļūst par būtisku uzņēmuma ikdienas darbības sastāvdaļu. Ja vien kolektīvā nav kāds zinošāks datorspeciālists, tad katram darbiniekam pašam vajadzētu censties uzturēt savu datoru labā kārtībā. Un līdz ko tas paliek lēnāks, vajag nevis uzreiz bļaut pēc jaunas datorkastes, bet gan pārbaudīt dažas elementāras tehniskās lietas. Inese Lenša no IT pakalpojumu uzņēmuma “1 un 2” iesaka vispirms palūkoties, kādas programmas ir datorā sainstalētas. Droši derētu izmest laukā tās, kuras sen jau vairs netiek lietotas, vai arī tādas programmas, kuras datorā nokļuvušas lietotājam nezinot. Reizēm noder arī izdarīt tik elementāru lietu, kā iztīrīt miskasti – šāda darbība arī spēj atbrīvot vietu uz cietā diska. Un visbeidzot, ik pa laikam būtu nepieciešams cieto disku arī defragmentēt – tas ir, ļaut datoram sakārtot pēc saviem ieskatiem cietajā diskā esošo failu struktūru.
Uzņēmuma IT politika
Vēl Inese Lenša iesaka uzņēmumā izveidot un noteikt tādu kā IT politiku, kurā uzņēmuma vadība un darbinieka vienojas, kā vispār pie datora ir jāuzvedas un ko datorā drīkst uz savu galvu instalēt un ko nē. Pavisam lielās kompānijās šādam nolūkam, protams, pastāv ļoti strikta sistēmadministratoru armija, kas gluži vienkārši fiziski nogriež pieeju pie visādām instalēšanas un iestatījumu veikšanas iespējām. Nelielā uzņēmumā bez šāda “sargsuņa” varbūt var arī iztikt, godīgi vienojoties par to, kas ir atļauts un kas nē. Tas nepieciešams ar nolūku, lai darbinieki paši pēc tam nebļautu, ka viņu dators neiet vai velkas, jo patiesībā tajā ir sainstalētas visvisādas darbam nevajadzīgas lietas.
Reklāma
Cīņa ar putekļiem
Šīs iepriekšminētās lietas nav nekas tāds, ko ierindas datorlietotājs nespētu paša spēkiem paveikt. Ir labi datoru ik pa laikam gan virtuāli iztīrīt, izmetot un izdzēšot laukā nevajadzīgās programmas un failus, gan arī fiziski iztīrīt, noslaukot putekļus no korpusa un palūkojoties, kas notiek tā iekšienē. Datora kaste, stāvot uz grīdas vai vēl trakāk, ja uz paklāja, darbojas gluži vai kā putekļusūcējs, un savelk sevī ļoti daudz putekļu, kas ar laiku datoram var likt pārkārst un nobeigties pavisam. Tāpēc ik pa laikam ir ieteicams iztīrīt arī datora iekšpusi, ko jāveic gan būtu ļoti uzmanīgi.
Nebūtu ieteicams datora iekšpusi tīrīt ar putekļusūcēju, jo tas var radīt nopietnus statiskās elektrības draudus – un ar šo mazo elektrisko dzirkstelīti smalkā datora elektronika nu nepavisam nedraudzējas. Datora iekšpuses tīrīšanai labāk izmantot kādu saspiesta gaisa baloniņu vai pat kompresoru, kas tos putekļus no datora korpusa, vadiem un mikroshēmojuma platēm gluži vienkārši nopūtīs nost. Ja pašiem šādas darbības izveikt bail – nav šaubu, labāk tad datoru nest uz servisu vai arī saukt pie sevis speciālistu.
Datorparka maiņa
Ja nu uzņēmums tomēr ir nolēmis savu datorparku nomainīt pilnībā, tad šādā gadījumā ir pāris nianses, ko būtu vēlams apdomāt ļoti rūpīgi. Vispirms jāsaplāno finanses, un tad ieteicams izvēlēties tehniku no viena ražotāja un ar vienādu programmatūru, lai būtu pēc iespējas mazāka saskarsme ar dzelžu un programmatūras savietojamības problēmām. Un tad jāizlemj, vai pērkat galddatorus vai klēpjdatorus. Pēdējie, protams, aizņem mazāk vietas un ir praktiskāk izmantojami, taču tie ir arī dārgāki un tiem laika gaitā veikt jelkādus uzlabojumus ir stipri sarežģīti.
Galddatorus nešaubīgi laika gaitā ir vieglāk papildināt un uzlabot, piepērkot klāt operatīvo atmiņu, papildus iekšējo cieto disku vai pat nomainot video karti, ja ir tāda nepieciešamība. Turpretim klēpjdatoru laika gaitā uzlabot ir stipri sarežģīti un dārgi. Labākajā gadījumā varēsiet ielikt datorā vairāk operatīvās atmiņas. Arī problēmu un remontu gadījumā ar galddatora kaitēm būs daudz vienkāršāk un lētāk tikt galā.
Skopais maksā divreiz jeb nebaidieties no ekspertu palīdzības
Un vēl jāatceras viena būtiska lieta. Nekad nevajag baidīties izmantot kāda speciālista vai eksperta palīdzību. Labāk vienu summu samaksāt par konsultācijas pakalpojumiem, nekā pēc tam daudzkārt lielāku ciparu atdot par pieļautajām tehnikas uzturēšanas vai, nedo Dies, iegādes kļūdām. Kā komentē Inese Lenša no IT pakalpojumu uzņēmuma “1 un 2”, tad labs eksperts nebūt neieteiks vienmēr iegādāties jaunāko un dārgāko iekārtu. Labs eksperts centīsies izprast jūsu vajadzību un arī finansiālo varēšanu un tad jau sameklēs atbilstošāko risinājumu. Ir lietas, ar kurām datoru uzturēšanas jomā cilvēki tiešām mierīgi var tikt galā paši, lai arī reizēm baidās par to domāt un tam pieķerties, taču ir arī situācijas, kad lētāk un vienkāršāk būs tomēr paaicināt talkā ekspertu.
Laicīgi kopā ar ekspertu izvērtējot un saplānojot sava uzņēmuma datortehnikas parka apkopes, uzlabojumus un jaunas tehnikas iegādi, sapratīsiet, ka ilgtermiņā tie izdevumi nav tik lieli, kā tas būtu tad, kad pēkšņi viss patiešām jūk un plīst un nu jāpērk kaudze jaunas tehnikas. Ne velti ir teiciens – skopais maksā divreiz. Būsim gudri, apdomīgi, un rūpēsimies par sava uzņēmuma datoriem laicīgi!