Kuģīša parametri:
Hercogs Jēkabs
būvēts 1995. gadā Holandē
garums – 26 m
platums – 4 m
iegrime – 1,7 m
maksimālais pasažieru skaits – 167
Ekskursiju kuģītis Hercogs Jēkabs ir būvēts pēc speciāla Ventspils brīvostas pārvaldes pasūtījuma 1995. gada Nīderlandes kuģu būvētuvē. Kuģītis uz Ventspils ostu tika atvests 1995. gada jūlijā, bet jau augustā sācis kursēt.
Kuģītis tika pasūtīts, jo uz doto brīdi deviņdesmito gadu vidū, Ventspilī visas pārceltuves bijušas slēgtas un cilvēkiem bija apgrūtināta tikšana no kreisā uz labo krastu, proti no pilsētas uz pārventu, tāpēc tika izlemts pasūtīt pasažieru kuģīti, kas varētu atrisināt problēmu un tas varētu cilvēkus bez grūtībām pārvadāt bet, kad kuģītis tika atvests uz Ventspili, pa pilsētu jau kursēja autobusi un kuģītis vairs nebija tik ļoti vajadzīgs cilvēku pārvešanai, bet tomēr to daži izmantoja. Bet starp sabiedriskā transporta funkciju starplaikiem, tas arī veda cilvēkus ekskursijās un laikam ejot, cilvēki labprātāk kuģīti izmantoja ekskursijām, nevis kā kuģīti, kas pārceļ pāri krastam, tāpēc 1996. gadā, kuģītis Hercogs Jēkabs uzsāka savu pirmo sezonu kā ekskursiju kuģītis. Pirmajā sezonā Jēkabs izvizināja 12000 pasažierus. Gribēju vēl pateikt, kad Jēkabs cilvēkus ne tikai pārvadāja uz pārventu un atpakaļ, bet arī līdz packules upei, kur ir mazdārziņu kooperatīvs un pat līdz Lečiem, kas atrodas 14km no pilsētas, tolaik brauciens notika 3 stundas un tas notika svētdienās plkst 10:00 un 15:00 atkal sāka braucienus. Lielākoties sabiedriskā transporta pakalpojumus izmantoja zivju apstrādes darbinieki, kuru darba vieta atradās labajā krastā, jeb pārventā.
Un tā laikam ejot Jēkabs ieguva lielāku popularitāti un vairāk braucējus un tagad jau bez Hercoga Jēkaba ir grūti iedomājama Ventspils, jo Jēkabs ir kā vizītkarte. Hercogs Jēkabs 2002. gadā izvizināja veselus 82000 pasažierus, kas bijusi vistreknākā sezona 17 gadu laikā. Kādreiz biļetes maksāja 0.10Ls bērniem un pensionāriem, bet Pieaugušajiem 0.50Ls. Šodien cenas ir augušas, bet tās vēljoprojam ir salīdzinoši zemas, bērniem un pensionāriem 0.40ls un pieaugušajiem 1.Ls Līdz 2003 gadam Hercogam Jēkabam nebija savas biļešu kases un biļetes varēja nopirkt pie matroža kāpjot kuģītī, bet 2003 gada septembrī tika izveidota kase, kura vēl nekur nav pazudusi.
Braucieni notiek septiņas reizes dienā, kādreiz kuģītis brauca uz jūras vārtu pusi, tad uz tiltu, bet tagad tas brauc otrādāk, bet dažreiz nē, jo dažreiz ir situācijas, kad ostā pa kanālu nāk kuģis un tam vajag apgriezties apgriešanās vietā, pretīm prāmja piestātnei, tāpēc lai to netraucētu, kuģītis brauc uz molu, bet kad, tas brauc atpakaļ uz tilta pusi kanāls ir brīvs un Hercogs var braukt garām! Brauciena laikā var apskatīt jauno paceļamo tiltu, konteineru terminālu, ogļu, sulas terminālus, vienu no lielākajiem kālija parka termināliem pasaulē, jo to nav daudz un protams ostas prominādi no kuģīša skata punkta, pili, ķīmiskos termināļus un ostas jūras vārtus.
Kad kuģītis beidz savu pēdējo reisu proti 19:45, vai neparedzētu laika apstākļu dēl, tas griežas atpakaļ uz savu nakts piestātni, ''vindtrāfenu'' jeb ziemas ostu, kur tas ziemas laikā stāv no novembra līdz aprīļa pēdejai dienai.
Uz kuģīša strādā 3 cilvēki - Kapteinis, matrozis un mehāniķis, matroži mainās ik pēc 24 stundām, jo tie paliek pa nakti uz kuģīša un to apsargā līdz rītam un sagaida jaunu maiņu.
Hercogam Jēkabam ir 167 pasažieru vietas, 2 klāji - augšējais un apakšējais, darbiniekiem ir sava kajīte, tualete, virtuve un vieta atpūtai ar gultu.
Kuģītis atklātā jūrā neiziet, jo tam nav jūras klases, pretējā gadījumā to lielā vējā var apgāzt. Jēkaba korpuss nav būvēts tā, kā velkoņiem, zemes smēlējiem vai loču kuteriem, bet sākotnēji, kad Jēkabs devās uz jūras vārtu pusi, tas mazlietiņ izbrauca ārā gar bāku, bet tad devās atpakaļ.
Ielikšu arī bildes un video, varbūt kāds nav braucis un pat kuģīti redzējis, tāpēc laiks paskatīties.