Jamaikā Amerikas radio dīdžeju ietekmē radās deju zāles dīdžeji, kas vadīja pasākumus ar runāšanu, kas bija dzejas formā. Šis fakts ir tālāko notikumu pamatā, kuru rezultātā radās Hip-Hop mūzika un kultūra. Jamaikas dīdžeju stils ietvēra sevī mūzikas gabalu salikšanu nepārtrauktā programmā atkārtojot vai mainot motīvus, komentējot ritmiski akcentētā dzejā. Jamaikas repa stils bija savādāks nekā Amerikas reperiem šodien. Jamaikieši šo savu runāšanu nosauca par "toasting". RAP ir saīsinājums no Rhythmically Accentuated Poetry - ritmiski akcentēta dzeja. Tas attīstījās, jo bija visiem pieejams. Tam bija neierobežotas iespējas. Nevajadzēja īpašu izglītību, naudas līdzekļus vai dotības. Nebija nekādu noteikumu, izņemot to, ka dzejai bija jābūt ritmiskai un oriģinālai. Reps spēja attēlot cilvēka personu. Mierīgie cilvēki repoja lēni, interaktīvie - ātri. Divi cilvēki nekad nerepoja vienādi, pat ja bija vienādi vārdi. 1960. gadā grupa “The Shadows” un “Kliff” Ričards uztaisa oriģinālo versiju Jamaikas grupas "The Incredible Bongo Band" gabalam "Apache". Šajā ierakstā ir pārtraukuma ritma (breakbeat) pamati - afrikāņu ritmi. Šis treks kļuva par dīdžeju bieži spēlēto gabalu un skan Hip-Hop vakaros pat šodien. Pēdējie mūsdienu populārie artisti, kas izmantoja šo gabalu savos ierakstos, bija Fatboy Slim un The Prodigy. 1955. gadā Jamaikā Kingstonā bija dzimis Kool DJ Herc, īstajā vārdā Klaivs Kempbells. Jamaikā viņš klausījās Amerikas mūziku. Viņa iecienītākais mākslinieks bija Džeimss Brauns. Viņš arī klausījās Jamaikas regeja mūziku, kurai bija raksturīgi smagie ritmi un basi. Šīs divas ietekmes sfēras vēlāk kļūst par Hip-Hop mūzikas pamatu. 1967. gadā viņš pārceļas ar ģimeni uz Ņujorku, Rietumbronksu. Skolā viņš saņem iesauku Herc, kas ir saīsinājums no "Hercules" vai Herakls, jo viņš ir bijis ļoti fiziski attīstīts - garš augumā un atlētisks. Viņš sāk darboties grafiti komandā. 1969. gadā viņš sāk spēlēt soul, R&B un funk mūzikas ierakstus Bronksas Bloku vakaros, jo Jamaikas regeja mūzika Ņujorkiešiem nepatika. No Kingstonas viņš sev līdzi atveda Jamaikas skaņu sistēmu un dīdžeju stilu ar dzejisku runāšanu. Kaut gan tolaik Bronksā Bloku vakarus apdraudēja ielu bandas, dīdžeju Kool Herc tas neskara, jo tām viņš bija savējais, tā kā kādreiz gāja kopā ar šo bandu dalībniekiem vienā skolā, un bija pazīstams ar to, ka visus cienīja, tāpēc cienīja arī viņu. Džeims Brauns šajā gadā kopa ar Funky Drummer ieraksta “funk” stila dziesmu "Say it Loud - I'm Black and Proud", kas kļūst par visvairāk spēlēto treku Hip-Hop vēsturē. 1970. gadā The Last Poets ieraksta plati, kur viņi runā dzejā pie džeza mūzikas, līdzīgi šodienas reperiem, kaut gan The Last Poets dzeja nav ritmiski akcentēta. Nav zināms, vai tas atstāja kādu iespaidu uz jauniešu kultūru. 1973. gadā tiek izveidoti mūsdienu regeja pamati. To paveic sitējs Sly Dunbar un bassists Robbie Shakespear. Jauns students Africa Bambaataa nodibina organizāciju "The Universal Zulu Nation", kas ir vērsta pret jauniešu bandu vardarbību, un balstās uz mieru, vienotību, mīlestību un jautrību. Šis ir punkts, kur Hip-Hop kultūra sāk zaudēt vardarbību sevī. 1974. gadā Kool DJ Herc sāk strādāt ar savu leģendāro mobilo sistēmu Bronksas labākajos klubos, kur izmanto Jamaikas stilu, kur dīdžejs runā dzejā un atkārto ieraksta lirikas pārtraukuma sekciju. Publikā tas izraisīja spēcīgu sajūsmu. Tas tiek uzskatīts par Hip-Hop sākumu. Nepagāja ilgs laiks, līdz jaunieši sāka paši sacerēt ritmiskas dzejas rindas. 1975. gadā Kool DJ Herc spēlē Bronksas klubā “Hevalo”, kur gūst lielus panākumus ar Jamaikas stilu. Viņš atkārtoti spēlē dziesmas pārtraukuma sekciju un tai pat laikā runā ar publiku. Viņš ir ievērojis, ka cilvēkiem patīk pārtraukuma daļas, un bībojiem trūkst laika, lai izdejoties. Tāpēc viņš sāka paildzināt pārtraukumus. 1976. gadā DJ Afrika Bambaataa spēlē Bronksas Upes Mikrorajona Centrā, un publika viņu nosauc par "Ierakstu Meistaru", par viņa spēju mainīt mūziku (miksēt). Dīdžejs Grandmaster Flash ar Reju Čandleru atver klubu "The Black Door" Boston Road ielā. 1977. gadā ielu pasākumos spēlē ne tika deju mūziku, bet dīdžeji arī repoja, vai arī tiem līdzās bija reperis, kas runāja, kamēr dīdžejs spēlēja dziesmu pārtraukuma momentus. Tā darīja Kool DJ Herc un Grandmaster Flash. Grandmaster Flash izstrādā pārtraukuma momentu atkārtošanas "Backspin" tehniku. Viņš to nosauc par "The Cutting". Grand Wizard Theodore attīstīja skreču (scratch) tehniku. 1978. gadā tika izgudrota ritma mašīna Roland 808. Ar šīs mašīnas palīdzību var atsevišķas skaņas salikt secībā un veidot mūzikas gabalus. 1981. gadā Grandmaster Flash izlaiž "Adventures on the Wheels of steel". Tas ir pirmais ieraksts ar dīdžeja prasmes darbu dzīvajā. Šo ierakstu viņš izmantoja, lai skrečot. Vēl šajā gadā tiek izgudrota jauna elektroniskā ritma mašīna "Beat Box", kas rod pamatus jauniem mūzikas stiliem, piemēram, Electro Funk, un grupām kā Run DMC, Steady B, LL Cool J, Dana Dane un citiem. 1982. gadā Grandmaster Flash izlaiž "The Message", kas ir viens no pirmajiem ierakstiem “Gangsta Rap” stilā. Afrika Bambaataa un Soul Sonic Force izlaiž dziesmu "Planet Rock", kas ir Electro Funk versija Kraftwerk gabalam "Trans Europe Express". Tā izveidojās pamats Electro Funk stila Hip-Hop mūzikai. Notiek tūre uz Eiropu kurā piedalās Afrika Bambata, Grandmixer D ST & The Infinity Rappers, Fab 5 Freddy, Rock Steady Crew, Rammellezee, Phase II, Futura & Dondi. 1983. gadā firma Technics izlaiž SL-1200MKII plašu atskaņotāju, kas kļūst par dīdžeju standartu. Run DMC izlaiž dziesmas "It's like that", "Sucker MC's", tās izmaina rep stilu uz visiem laikiem. Šajos un līdzīgos gabalos smagi skan sitamie instrumenti un ģitāras frāzes. 1984. gadā Losandželosā tiek izveidota pirmā radiostacija, kur spēlē tikai repu - KDAY. 1985. gadā sākas ierakstu karš "The Bridge". KRS One sāka aizvainot The Juice Crew no Dienvidbronksas par to, ka tā paziņoja, ka Hip-Hops sākās Kvīnsas Tiltā, bet vēsture saka, ka Hip-Hops dzima Bronksā. Kā atbildi MC Shan izlaiž gabalu "Kill That Noise", kur viņš aizvaino KRS One Komandu BDP, kas atkal atbildēja ar gabalu "The Bridge is over". Šī cīņa turpinājās līdz 1987. gadam. 1988. gadā grupas Public Enemy dalībnieks Flavor Flav darīja bītboksingu, kamēr Džessija Džeksone repoja Apollo Teātrī. Bītboksings ir, kad cilvēks mēģina atskaņot sitamo un citu instrumentu partijas ar savas mutes un balss palīdzību. Šāda parādība noteikti pastāvēja iepriekš, tikai neviens tai nepievērsa uzmanību, kamēr Flavor Flav to neizpildīja priekšnesumā. 1995. gadā reperis 2Pac izlaiž treku "Hit 'Em up" kur aizskar daudzus rietumu krasta reperus. 1996. gadā reps ir punktā, kad tas kļūst par visvājāko Hip-Hop elementu. Palika mazāk brīvā stila (freestyle) reperu un gandrīz vairs nav MC batlu. Reps kļūst tikai veids kā pelnīt naudu. Šajā gadā tiek nošauts reperis 2Pac. Kaut arī daudzu cilvēku sirdīs, tāpat arī manējā, viņš vel ir dzīvs. 1997. gadā tiek nošauts reperis Notorious B.I.G., un ar to beidzas karš starp Rietumu un Austrumu krastiem. Šis karš izskatās līdzīgs mafijas konfliktiem par ietekmes sfērām vai politiķu priekšvēlēšanu cīņai, tikai te iespējams notiek cīņa par repa klausītāju atbalstu.
Pāris Vārdos
http://www.globalbenefit.lv/filma.html
Filmā piedalās: Kurts, Gustavo, Gacho, Wiesturz, bū-š, Armands, Āķis, Boxel, Žaks, Ashaiz, Ozols, Artis Volfs, Guntars Račs, Edgars Lazdiņš.
"Trīs Palmas" veidotā dokumentālā filma "Pāris vārdos" - vēstījums par hip-hop kultūru, tās attīstību un notikumiem Latvijā tās "veidotāju" redzējumā.