Čakras cita virs citas ir izvietotas ēteriskajā ķermenī gar visu cilvēka mugurkaula vertikālo asi un vainago galvu. Mācība par čakrām izveidojās Senajā Indijā starp hinduisma jogiem. Čakras – visuma enerģijas uztvērēji un raidītāji. Katra čakra darbojas noteiktajā visuma frekvencē. Muzikālās notis, krāsas, smaržas un pārējais var ietekmēt čakras.
Čakras mijiedarbojas ar elektromagnētisko lauku un transformē to enerģijā kas uzpilda mūs ar vitalitāti.
Katra no septiņām čakrām atbild par noteiktu dzīves aspektu un dažādām dzīves situācijām. Tas pats notiek arī ar apziņas līmeni, kur katrs no tiem iegūst pavisam jaunu nozīmi.
Čakras enerģiju var redzēt kā enerģētisku virpuli, kas griežas apkārt centrālajai asij, starojošu apļu veidā, kur katram no tiem ir sava krāsa. Jo ātrāk griežas virpulis, jo vairāk enerģijas tas spēj uztvert un pārraidīt.
Viszemākā frekvence ir pamata čakrai un pakāpeniski pārvietojoties uz augšu, frekvence kļūst aizvien augstāka. Šo krāsaino virpuļu kombinācija veido Jūsu Auru – čakru gaismas enerģijas plāns starojums. Darbojoties ar čakrām jābūt garīgi līdzsvarotam. Tā ir absolūta un bezierunu prasība, veicot kustības čakru sistēmā.
Dažādi Indijas avoti, norāda uz dažādu kopēju čakru skaitu cilvēkam, bet tradicionāli no šī kopējā skaita tiek izdalītas sešas:
1. Mūlādhāra – astes kauls, mugurkaula lejasdaļa. Sarkana.
2. Svadhistāna – zem nabas, vēderdobuma apakšdaļā. Oranža.
3. Manipūra – naba. Dzeltena.
4. Ānahata – sirds. Zaļa.
5. Višudha – kakls. Gaiši zila.
6. Ādžna – piere, „trešā acs”. Zila.
Dažkārt tiek pievienota septītā čakra – Sahasrāra – garīgā būtība, kosmiskā jeb augstākā apziņa, kas apvieno visas čakras.
Jogas tradīcijās un vēl agrāk Upanišadās, čakras tiek saistītas ar nadi sistēmu (savā ziņā tā ir analoga asinsrites sistēmai, kurā cirkulē prana). Nadi vada pranu, un čakras ir centri un savdabīgi „releji”, kur tā koncentrējas, veidojot „atvēršanas” vai „tīrīšanas” procesu, kas saistās ar cilvēka garīgās attīstības un ķermeņa atveseļošanas etapiem. Ar čakrām ir cieši saistīta arī tantriskā Kundalīnī koncepcija, kur „atmoda” un „pacelšanās” čakrās, no viszemākās (Mūlādhara) uz visaugstāko (Sahasrāra), tiek pavadīta ar radikālu garīgo evolūciju.
Kaut gan čakras atrodas cilvēka fiziskajā ķermenī, tomēr ir attiecināmas uz ēterisko ķermeni, bet anatomiskajā līmenī atbild galvenajiem nervu centriem un atrodas atbilstošajās vietās gar mugurkaulu.
1 čakra – Mūlādhāra
Krāsa: tumši brūna, sarkana
Akmeņi: rubīns, granāts, ahāts, aktinolīts, gāgāts, hematīts, rauhtopāzs
Atrašanās vieta: astes kauls (saknes, zemākā, pamata, krusta kaula rajonā)
Perspektīva: instinkts, izdzīvošana, drošība, veselība
Pirmā čakra – mūsu eksistences avots, ļoti cieši saista mūsu ķermeni ar zemi. Katram cilvēkam ir ķermenis un dzīvnieciskais instinkts. Katram ir acīmredzami, ka dzīvnieciskais instinkts ir mūsu eksistences neatņemama daļa.
Primārā asociācija ir – izdzīvošana. Pirmā čakra saistās ar instinktu. Ēdiens, apģērbs, pajumte, aizsardzība, teritorija – lūk par ko tā atbild. Sekss kā pēcnācēju radīšana un dzimtas turpināšana arī attiecās uz šo čakru. Katram dzīvniekam ir savs biotops, kur tam dzīvojas vislabāk. Cilvēkam arī ir vide, vislabvēlīgākā priekš viņa. Pamēģiniet to atrast un sajust kā viss, kas atrodas apkārt piepilda Jūs ar spēku un enerģiju, un tādā vietā Jūs spēsiet savienoties ar visuma enerģiju vispilnīgāk. Šī vieta var būt kalni, jūras krasts, mežs.
Mūlādhāra (no sanskr. mula – sakne, pamats un adhara – fundaments, bāze, balsts) – pirmā, sarkana enerģētiskā potenciāla čakra (Kundalīni), kas atrodas blakus dzimumorgāniem. Tiek uzskatīts, ka no šīs čakras iziet vissvarīgākās nadi: Sušumna (iziet cauri visam pārējām čakrām), Ida un Pingala.
Simboliski tiek apzīmēta kā tumši sarkans lotoss ar četrām ziedlapām uz kurām attēloti sanskrita burti Vam, Šam, Ssam, Sam. Lotosa centrā atrodas dzeltens kvadrāts, kas nozīmē emblēmu „zeme”, kurā iezīmēts trijstūris ar virsotni, kas virzīta uz leju – Kama-joni simbols. Trijstūra centrā – lingams, kas trīs ar pusi reizes apvijas, apzīmējot snaudošu čūsku – Kundalīni. Dažkārt šeit tiek attēlots zilonis kā spēka un stabilitātes simbols. Jantras iekšpusē var redzēt burtu Bidža (sēklas) – mantra Lam.
Mūlādhāra asociējas ar inerto, primitīvo pasauli tās viszemākajās izpausmēs (pašsaglabāšanās un komforts).
Fiziskajā ķermenī atbild par reģeneratīviem procesiem un imūnsistēmu.
2 čakra – Svādhisthāna
Krāsa: oranža
Akmeņi: serdoliks, dzintars, ahāts, hematīts, heliotrops, rubīns, špineļs
Atrašanās vieta: virs kaunuma kauliem (zem nabas)
Perspektīva: emocijas, seksuālā enerģija, dzīvesprieks, spontāna rīcība, baudas vēlme
Šī centra galvenais dzinējspēks ir labpatikas meklēšana. Jūtīgā un seksuālā aktivitāte kļūst par galveno mērķi. Justies pievilcīgam un varēt saņemt visu, ko gribās, - tā ir vēl viena otrās čakras vajadzība līdzās ar vēlmi iegrimt izjūtu okeānā. Tieši šī čakra ļauj mums izjust dzīvi pilnīgāk un sniedz visu emociju bagātību. Ja pirmo čakru apmierina vienkārša izdzīvošana, tad otrā čakra pieprasa vēl arī gandarījumu no procesa.
Svādhisthāna(no sanskr. sva – „personīgs” ta adhistana – „mājoklis”, burtiski – „personīgais mājoklis”. Šo čakru sauc arī par Džalamandālu („džala” – „ūdens”), tāpēc Svādhisthānu saista ar ūdens stihiju, vai arī par Medhradhāru (medhar – „penis”).
Čakra atrodas zemāk par nabu.
Svādhisthāna-jantra tiek attēlota kā gaiši-sarkans lotoss ar sešām ziedlapām. Lotosā ierakstīti sanskrita burti Bam, Bham, Mam, Jam, Ram un Lam. Lotosa vidū – balts pusmēnesis, kas mistiski tiek salīdzināts ar Varūnu un ūdens stihiju. Varūna tiek attēlota uz balta krokodila Makara. Šīs čakras Bidža (ģimenes)-mantra – Vam. Uz dažām jantrām var redzēt arī dievu Višnu ar nikno Čakini-Šakti.
Šī čakra asociējas ar materiālo labumu iegūšanas motīviem, tādiem kā ēdiens, sekss, alkohols un tml. Tai brīdī, kad Mūlādhāras čakras līmenī cilvēks ir norūpējies par savu drošību pasaulē, kā arī par elementāra komforta izveidošanu, tad Svādhisthānas līmenī pasaule un visas lietas tajā tiek uztvertas kā dažādu materiālo labpatiku avots.
Svādhisthānas līmenis tāpat arī attiecināms uz samskaru aktivizāciju, zemapziņas un neapzinātām vēlmēm.
Fiziskajā ķermenī tā atbild par vielmaiņas procesu ātrumu un „šķidrumu” kustību.
3 čakra – Manipūra
Krāsa: dzeltena, sarkana
Akmeņi: dzintars, dzeltens turmalīns, citrīns un topāzs, ahāts, apatīts, berils, žadeīts, krams, malahīts, nefrīts, onikss, tīģera acs, hrizolīts, čūskakmens
Atrašanās vieta: saules pinums
Perspektīva: vara, kontrole, brīvība, karjera, pārliecinātība, izprašana
Trešā čakra - pašapziņas avots, savu spēku apziņa, spēja atvirzīties no apkārtējās pasaules ietekmes un vienlaicīgi spēt pašam ietekmēt šo pasauli. Tieši šis centrs atbild par Jūsu principu formēšanos, ētisko attieksmi un uzskatiem, par kuriem Jūs esat gatavs pastāvēt.
Trešā čakra palīdz Jums pateikt „nē”, kad Jūs nepiekrītat, un „jā”, piekrišanas gadījumā. Visas šīs īpašības atrod atspulgu intelektā. Rezultātā, Jūs varat virzīt savu gribu tur, kur Jums ir nepieciešams, un izvairīties no tā, kas Jums nav vajadzīgs. Spēja izvēlēties – svarīgākā trešās čakras īpašība.
Manipūra (no sanskr. mani – „dārglieta” un pur – „pilsēta”) – valdīšanas nabas čakra.
Manipūra tiek attēlota kā gaiši zils vai koši dzeltens lotoss ar desmit ziedlapām. Uz tām ir sanskrita burti Dam, Dham, Nam, Tam, Tham, Dam, Dham, Nam, Pam, Pham, lotosa centrā – sarkans trijstūris ar svastikām, kuram pa vidu – sarkans Rudra uz buļļa (vai auna – Agni) kopā ar Lakini-Šakti, „kura krūtis ir sarkanas no asinīm, kas tek no mutes”. Stihija, kas tiek asociēta ar šo čakru, ir uguns. Šīs čakras bidža-mantra – burts Ram.
Manipūras-čakras gara evolūcijas līmenī, cilvēku sāk interesēt tādi jautājumi kā dzīves jēga un tās vieta kopējā visuma shēmā. Tantriskajās tradīcijās tiek uzskatīts, ka, kad Kundalīni nonāk līdz šai čakrai, sākas patiesa garīgā evolūcija.
Fiziskajā ķermenī atbild par muskuļu sistēmu.
4 čakra – Anāhata
Krāsa: zaļa, dzeltena (rozā)
Akmeņi: rozā kvarcs, avanturīns, ahāts, aktinolīts, aleksandrīts, belomorīts, berils, heliotrops, smaragds, diopsīds, dioptazs, žadeīts, čūskakmens, kalcīts, mēness akmens, malahīts, nefrīts, rodonīts, rodohrozīts, rubelīts, rubīns, sagilīts, serafinīts, hrizoberils, hrizoprazs, čaroīts
Atrašanās vieta: sirds
Perspektīva: uzticība, mīlestība, līdzjūtība, empātija, prieks
„Sirds ceļš” - tā ir saskarsme ar mūžīgo mīlestības avotu. Tā nav dzīves stratēģija vai plāns, bet patiess, tīrs prieks. Tā ļauj Jums dzīvot savu dzīvi, atrodoties šajā apziņas līmenī un ietekmēt materiālo pasauli.
Šāda pieeja pieprasa ticību, jo mēs esam pieraduši pie tā, ka dzīve ir cīņa, un uzskatam par nepieciešamu izstrādāt aizsardzības un sevis nodrošināšanas plānu. Šis uzskats rodas no mentalitātes, kas pamatota uz bailēm – nabadzības bailēm. Ja Jūs izvēlēsieties „sirds ceļu”, tad Jūsu prātā nepaliks vietas bailēm. Jums ir jānotic tam, ka atrodoties magnētiskās pievilcības izplatījumā, Jūs varat rēķināties dzīvē uz pārpilnību, un uz to, ka dzīve būs laimīga un pilnvērtīga.
Anāhata(no sanskr. „neaizskarams” vai „tāds, kurš neizjuta sitienu”, kā arī „dievišķa skaņa”) – mīlestības sirds čakra.
Anāhata - čakra tiek attēlota kā gaiši zils (vai zelta) lotoss ar divpadsmit ziedlapām un burtiem uz tām: Kam, Kham, Gam, Gham, Nam, Čam, Čham, Džam, Džham, Džnam, Tam, Tham. Tam pa vidu – divi sakrustoti trijstūri. Trijstūris ar virsotni uz augšu simbolizē garīgo attīstības ceļu (Šivu), bet trijstūris ar virsotni uz leju – materiālā krituma ceļu (Šakti). Sakrustotie trijstūri simbolizē garīgās attīstības „sirds punktu”. Centrā attēlots mirdzošs banalingāms. Virs tā – Išvara ar sarkano Kakini-Šakti, „kas apvīta ar cilvēku kaulu vītni un, kuras sirds kļūst mīkstāka, dzerot nektāru”. Anāhati bidža-mantra – burts Jam. Uz zīmējumiem bieži vien var redzēt arī baltu antilopi. Šīs čakras stihijas simbols ir gaiss.
Fiziskajā ķermenī tā atbild par asinsrites sistēmu.
5 čakra – Višudha
Krāsa: gaiši zila
Akmeņi: celestīns, hrizoprazs, ahāts, azurīts, akvamarīns, amazonīts, apatīts, tirkīzs, pērles, kaķa acs, halcedons, čaroīts
Atrašanās vieta: kakls
Perspektīva: sazināšanās, pašizteiksme, radošais potenciāls, harmonija, „patiesības iekšējā balss”.
Atliek Jums tikai atvērt piekto čakru un Jūs iemācīsieties noved Jūs līdz vēlēšanai sajust transcendentālo realitāti, kas ir noslēpta aiz ikdienas realitātes, un tāpēc, arī pie sestās čakras atmodas. Iztēle – transcendentalitātes dzinējs. Sestās čakras augstākais mērķis – iedvesma un žēlastība, bet, ja Jūs virzīsieties uz tās zemākajiem mērķiem, tad nonāksiet līdz eskapizmam (no angl. escape – aiziet, aizbēgt, glābties – personības tieksme, krīzes, bezpalīdzības un atsvešināšanās situācijās, aizbēgt no realitātes uz ilūziju un fantāziju pasauli). Abi ceļi aizved mūs prom no realitātes un noved līdz savienošanās brīdim ar tās augstākajām formām.
Višudha (no sanskr. „višudha” – „attīrīšana”) – harmonijas kakla čakra.
Čakra tiek attēlota kā lotoss ar sešpadsmit ziedlapām, uz kurām ir attēloti burti Am, Am (ar izelpu), Amh, Aam, Im, Iim, Um, Uum, Rim, Riim, Lrim, Lriim, Em, Aim, Om, Aum.
Lotosa centrā – nektāra pile, kas notek no Bindu iekšā Višudhā. Pilē ierakstīta Bidža-mantra – Ham. Zem tās – Akaša baltā apģērbā uz balta ziloņa. Tiek uzskatīts, ka dievišķais nektārs notek Višudhā-čakrā no vietas, kas atrodas nedaudz augstāk un saucas Bindu (sanskr. bindu). Šis simboliskais nektārs personificē patiesību, Satčianandu un rodas Sahasrārā.
Tas ir centrs, kur Šiva uzsūc nektāru un indi. Tas nozīmē, ka visas emocijas, kā labas, tā arī sliktas, tiek izskatītas kā viena vesela izpausmes.
Lalana-čakra – tā ir mazāk nozīmīga čakra, kas cieši saistīta ar Bindu un Višudhi-čakru. Tā atrodas mugurkaulā mēles pamata līmenī. Pēc tam, kad nektārs atstāj Bindu, tas, pirms sasniedzot Višudhu, glabājas Lalana-čakrā. Šajā čakrā nektārs vai nu kļūst par indi, vai kļūst par svētlaimi, atkarībā no tā, cik ļoti ir nomodā Lalana un Višudhu čakras.
6 čakra – Ādžna
Krāsa: violeta, indigo
Akmeņi: fluorīts, indigo turmalīns, ahats, azurīts, ametists, kvarcs, malahīts, safīrs
Atrašanās vieta: pieres centrs
Perspektīva:ektrasensoriskā saskarsme, intuīcija, prāta funkcionalitāte, apziņas augstākā pakāpe
Tieksme saprast maģiju un dzīves jēgu, noved Jūs līdz vēlēšanai sajust transcendentālo realitāti, kas ir noslēpta aiz ikdienas realitātes, un tāpēc, arī pie sestās čakras atmodas..
Iztēle – transcendentalitātes dzinējs. Sestās čakras augstākais mērķis – iedvesma un žēlastība, bet, ja Jūs virzīsieties uz tās zemākajiem mērķiem, tad nonāksiet līdz eskapizmam (no angl. escape – aiziet, aizbēgt, glābties – personības tieksme, krīzes, bezpalīdzības un atsvešināšanās situācijās, aizbēgt no realitātes uz ilūziju un fantāziju pasauli). Abi ceļi aizved mūs prom no realitātes un noved līdz savienošanās brīdim ar tās augstākajām formām.
Ādžna (no sanskr. – burtiski „pavēle, komanda”) – bezbailīguma un pārdabisku spēju (gaišredzība, hipnoze) starpuzaču čakra. Ādžna-čakrā atkal savienojas trīs galvenās nadi – Sušumna, Ida un Pingala
Šī čakra tiek attēlota kā lotoss ar divām ziedlapām, kur uz vienas ir – Saule, bet uz otras – Mēness, un vēl burti Ham un Kšam. 49 un 50, kopumā atskaitot, norāda uz visu 6 čakru ziedlapiņām kopā, kas nozīmē pilnu sanskrita alfabētu. Lotosā ir balts trijstūris ar virsotni uz leju – Ione simbols, bet trijstūra iekšpusē – melns (citās tradīcijās balts) lingams – Interalingams („vēl viens, savādāks, cits”). Šīs čakras Bidža-mantra – Aum. Ādžna saistīta ar starpuzaču centru, kas tradicionāli saucas par Bhrumadhju (no sanskr. bhru – uzacis un madhja – centrs) ar īpašas nadi – Mahanadi palīdzību. Šie divi centri ir ļoti svarīgi meditēšanas praksē un, kopumā, tos var uzskatīt par vienu veselu – „trešo aci”.
„Trešās acs” atmošanās – Ādžna-čakras – ļoti populārs motīvs daudzās reliģiozās un psiholoģiskās tradīcijās, un attiecīgas metodikas tiek ļoti plaši atspoguļotas attiecīgajā literatūrā. Galvenokārt, Buddas statujas bieži veido ar dārgakmeni starpuzaču centrā. Šis centrs ir iezīmēts arī daudzām citam hinduisma dievībām (un ne tikai) un mitoloģiskajiem varoņiem.
Ādžna-čakra (un vispār „trešā acs” neatkarīgi no jebkāda papildus simbolisma) ļoti bieži tiek saistīta ar čiekurveidīgo dziedzeri (epifīzi, pineālo dziedzeri) – īpašo dziedzeri, kas ir zirņa lielumā (apmēram 8 mm cilvēkam), kas atrodas starp lielajām smadzeņu puslodēm iepretim starpuzaču centra vietai. Čiekurveidīgajam dziedzerim ir ganglioza saistība ar tīkleni. Piekrītot mūsdienu zinātniskiem pieņēmumiem, tā kalpo harmona – melatonīna izstrādāšanai, kas piedalās diennakts ritmu regulācijā. Kaut gan, dažādi ezotēriskie praktiķi piedāvā vairākas metodes „čiekurveida dziedzera atmodināšanai”, kā tiešu nosacījumu, lai cilvēkā noteiktu psihisku pārdabisko spēju esamību, pirmkārt, gaišredzību.
Fiziskajā ķermenī tā atbild par nervu sistēmu.
7 čakra - Sahasrāra
Krāsa: balta, violeta; ir iespējams, ka pieņem dominējošās čakras krāsu
Akmeņi: ahāts, dimants, angidrīts, kalnu kristāls, pērles, kaholongs, kalcīts, kvarcs, topāzs, fluorīts, cirkons, čaroīts
Atrašanās vieta: augšējais galvas punkts
Perspektīva: garīgums, savienošanās ar kosmosu, pilnīga atbrīvošanās
Septītā čakra, kroņa čakra pārstāv tīru, neaptraipītu kosmisko enerģiju. Vēlme izjust Dievu kaut vai tādā veidā, kāds ir pieejams Jums – septītās čakras dominējošā dziņa.. Ja rodas nepieciešamība, tad Jums pilnībā ir jānododas dievišķīgajam. Šajā līmenī mums vairs nepietiek tikai ar zināšanām par garīgo dzīvi, mēs cenšamies savienoties ar Dievu un tālāk dzīvot viņa rīcībā. Šī čakra iniciē enerģijas saņemšanas procesu un, tai pašā laikā, ir čakra, kas pabeidz evolūcijas procesu. Enerģija, ko iegūst no visuma, lai rosinātu Jūsu eksistenci, tagad atgriežas caur personīgās pieredzes vienotību ar kolektīvo. Tā ir Jūsu dāvana visumam – Jūsu būtības enerģētika.
Sahasrāra (no sanskr. burtiski – „tūkstotis”). Kā jau bija teikts iepriekš, Sahasrāra netiek uzskatīta par čakru, bet gan ir augstākā būtība, kas zināmā mērā iekļauj visas pārējās čakras. Tā tiek attēlota kā lotoss ar tūkstošs ziedlapiņām, uz kurām atrodas visas iespējamās artikulācijas no sanskrita alfabēta, kas sastāv no 50 burtiem (50 x 20), kaut gan, tā varētu būt tikai metafora, lai patiesībā apzīmētu tā bezgalīgo ziedlapiņu skaitu. Lotosa iekšienē attēlo pilnu mēnesi, kas sevī iekļauj trijstūri. Simboliski šeit notiek pilnīga Šivas un Šakti savienošanās, beidzamais garīgās evolūcijas punkts, šeit Kundalīnī beidz savu ceļu, izejot cauri visām sešām čakrām, un saskaņā ar vairākiem komentāriem, šeit atrodas Nirvāna, un tie, kas pilnībā iepazīst Sahasrāru, vairs neatgriezīsies Sansaras ritenī un sasniegs atbrīvošanu.
Citas čakras
Daži avoti piemin arī citas, mazāk nozīmīgas, čakras. Ka nozīmīgākās starp tām, jāpiemin Lalana-čakru un Bindu, kā arī Manas-čakru un Soma-čakru, tās, kuras izvietotas blakus Ādžna-čakras, Joništhanu, kas atrodas Mūlādhāras tuvumā un citas.
Kā arī tiek izskatītas vēl piecas, tā saucamās, „neattīstītās” čakras, kurām nav savas atrašanās vietas cilvēka (un dzīvnieka) fiziskajā ķermenī un, kas atrodas „augstāk” par Sahasrāras līmeni savā garīgajā attīstībā. Tās ir centri, kas sevī apvieno Zemes Apziņu (un visus tās iemītniekus), visu Saule sistēmas Planētu Apziņu (ieskaitot Saules Apziņu) un citas. Tām nav konkrētu nosaukumu sanskritā, tāpēc tās izšķir pēc speciāliem „Kosmiskiem kodiem”, kas viennozīmīgi nosaka to uzdevumu un to veidojošo enerģiju struktūru. Atsevišķas meditācijas skolas un tantras (senas un mūsdienīgas) var izskatīt savas čakru sistēmas, iekļaujot tajās mazos centrus, kur, dažkārt, to skaits sasniedz desmitus.