Daudzi no mums ir dzirdējuši par Bermudu trijstūri - reģionu Atlantijas okeānā, kur vairāku gadu desmitu laikā noslēpumaini pazuduši daudzi kuģi un lidmašīnas, taču tikai retais būs dzirdējis, ka Nevadas štatā ASV ir līdzīga vieta. Sjerranevadas kalnos Kalifornijas un Nevadas teritorijā ietilpst reģions, kur pēdējo 60 gadu laikā ir pazuduši aptuveni 2000 lidaparāti. Šajā mazapdzīvotajā un nošķirtajā kalnu un tuksnešu reģionā, daudzu pazudušo lidmašīnas avārijas vietas nav atrastas. Daudzi no tiem, kas pazuduši šajā trijstūrī ir bijuši ļoti pieredzējuši piloti. Kas tad ir tas, kas liek lidmašīnām šeit šķietami izkūpēt gaisā? Versijas ir dažādas, sākot ar vienkāršām pilotu kļūdām un lejupejošām gaisa plūsmām, un visbeidzot ar teorijām, kas apgalvo, ka pazušanām ir sakars ar Zonu 51 un citplanētiešiem.
Nevadas trijstūris: lidmašīnu kapsēta kalnos10
Nevadas trijstūra austrumu stūris skatoties kartē atrodas nedaudz pat iekšā Arizonas teritorijā, rietumu stūris ir netālu no Fresno, Kalifornijā un augšējais stūris ir tuvu pie Rīno, Nevadā. Sjerranevdas kalnu grēdu stiepjas 400 jūdzes no Nevadas līdz Kalifornijai un atrodas tieši nāvējošā trijstūra sirdī. Trījstūrī ietilpst arī trīs nacionālie parki: Josemitu nacionālais parks, Sekvoju nacionālais parks un Kingsa kanjona nacionālais parks. Sjerranevadas kalnu grēda ir ļoti nomaļa teritorija ar vairāk nekā 2500 jūdzēm kalnu un neskartas dabas. Tur slienas daudzu augstu kalnu virsotnes, no kuriem augstākais ir 4418 metru augstais Vitnija kalns, kas ir ASV augstākā virsotne ārpus Aļaskas. Šis mežonīgais apvidus padara ārkārtīgi grūtu - ja ne neiespējamu - daudzu šeit gadu gaitā pazudušo lidmašīnu atrašanu.
Pēdējo 60 gadu laikā Nevadas trijstūrī ir pazudušas apmēram 2000 lidmašīnas. Tas ir vidēji trīs lidmašīnu pazušanas katru mēnesi. Vēl satraucošāks ir fakts, ka lielākā daļa no šīm lidmašīnām nekad nav atrastas - nav ne atrastu vraku, ne cilvēku mirstīgo atlieku. Tās burtiski izgaisa lidojuma laikā. Visslavenākais regions uz planētas, kur arī notikušas šādas lidmašīnu un kuģu pazušanas ir Bermudu trijstūris. Tomēr kopējais Nevadas trijstūrī pazudušo lidmašīnu skaits ir ievērojami pārsniedzis Bermudu trijstūri pazudušo lidmašīnu un kuģu skaitu. Bermudu trijstūrī kopš 19. gadsimta ir notikuši aptuveni 30 neatrisināti kuģu un lidmašīnu pazušanas gadījumi - tas ir niecīgs skaitlis, salīdzinot ar aptuveni 2000 lidmašīnu pazušanas gadījumiem Nevadas trijstūrī pēdējo 60 gadu laikā.
Slavenākā slepenā militārā bāze pasaulē ir Zona 51 un, kas ir interesanti, tā atrodas Nevadas trijstūra teritorijā. Viena iespējama teorija ir tā, ka lidmašīnu pazušanai šeit ir tieša saistība ar šo ārkartīgi apsargāto bāzi. Zonā 51 iekļūt ir neispējami, jo to dienu un nakti apsargā bruņoti sargi. Bet padomāsim, kas notiktu, ja kāda lidmašīna tai piekļūtu pārāk tuvu. Tā visticamāk tiktu notriekta. Vēl viena, mazāk ticama teorija, vēsta - ja jau Zonā 51, iespējams, ir uzturējušies NLO un citplanētieši tad arī tie kaut kādā veidā veicina lidmašīnu pazušanu šajā reģionā.
Viens no slavenākajiem pazušanas gadījumiem Nevadas trijstūrī notika 1969.gada 18.februārī, kad ceļā no Longbīčas uz Bērbenku, bet pēc tam uz Hautornu pazuda aviokompānijas Nevada Airlines DC-3 lidmašīna ar 35 cilvēkiem uz borta. Meklēšanas operācijas laikā mira vēl 5 cilvēki. Vraks visbeidzot tika atrasts Vitnija kalnā, Sjerranevadas augstākajā kalnā. Diezgan dīvaini, ka pēc lidmašīnas vraka izpētes netika atrasti pierādījumi, ka lidmašīnas nokrišanas iemesls būtu kāda mehāniska vai elektriska ķibele, tāpēc nav skaidrs, kas izraisīja tās avāriju. Avārijas vietā tika atrastas vairākas zelta monētas, lūpukrāsa un cilvēku apavi.
Viens no pirmajiem pazušanas gadījumiem Nevadas trijstūrī notika 1943.gada 5.decembrī, kad pazuda ASV armijas B-24 bumbvedējs. Tā bija ierasta mācību misija, kas sākās Fresno, Kalifornijā, uz Beikersfīldu, Kalifornijā, pēc tam uz Tūsonu, Arizonā un atpakaļ. Bumbvedējā atradās sešu pieredzējušu vīru apkalpe. Pazudušā lidaparāta un tā pasažieru meklēšana sākās nākamā dienā un tajā bija iesaistīti deviņi citi B-24 bumbvedēji. Viss kļuva vēl traģiskāk, kad viens no šiem bumbvedējiem pazuda meklēšanas laikā. Šis bumbvedējs tika atrasts tikai 1955.gada, kad tika nolaists ūdens līmenis Hantingtona ezerā, lai veiktu dambja remontu. Visus šos gadus bumbvedējs bija atradies ezera dibenā, 190 pēdas zem ūdens. Bojāgājušie apkalpes locekļi joprojām sēdēja savās vietās lidmašīnas iekšpusē. Tomēr diviem apkalpes locekļiem izlēca no tās ar izpletni un izdzīvoja. Viņi vēlāk stāstīja, ka pilotam droši vien kļūdaini šķitis, ka ezers ir aizsalis un tā būtu laba vieta, kur nolaisties, tomēr tas tā nebija un lidmašīna nonāca ezera dibenā. B-24 bumbvedējs, kas sākotnēji bija pazudis 5.decembrī, beidzot tika atrasts 1960.gada jūlijā, kad ģeologi uzgāja tās vraku Hestera ezera krastā.
1957.gada 9.maijā pazuda vēl viena militārā lidmašīna, kad Gaisa spēku leitnants Deivids Stīvss vadīja savu Lockheed T-33 mācību lidmašīnu no Hamiltonas Gaisa spēku bāzes pie Sanfrancisko ceļā uz Arizonu. Pēc apjomīgiem meklēšanas darbiem, ne pilots, ne pati lidmašīna atrasti netika, un Stīvss tika oficiāli pasludināts par mirušu. Tomēr pēc 54 dienām viņš visiem par lielu izbrīnu uzradās dzīvs. Viņš teica, ka viņa lidmašīnā kaut kas esot uzsprādzis un viņam nācies katapultēties. Kritiena laikā viņš esot pamatīgi savainojis abas potītes. Knapi spēdams paiet viņš mēroja 20 jūdžu distanci, aukstās naktis kalnos paŗlaižot ieritinājies izpletnī, ko viņš visu ceļu sev stiepa līdzi. Stīvss bez pārtikas un pajumtes pavadīja 15 dienas, visbeidzot sasniedzot pamestu nacionālā parka dienesta kabīni, kurā viņš atrada nedaudz pārtikas. Uzkrādams pietiekami daudz spēkus viņš turpināja ceļu un galu galā atrada civilizāciju.
1941.gadā leitnants Leonards C. Lidons lidoja ar savu armijas iznīcinātāju skavdronu virs kalniem, kad viņam nācās katapultēties. Viņš piezemējās aptuveni jūdzi no vietas, kur viņa lidmašīna, domājams, avarēja, taču līdz šai dienai lidmašīnas vraks nav ticis atrasts. Leitnats pat apgalvoja, ka esot redzejis lidmašīnu krītam lejā, līdz ar to viņš bija pilnībā pārliecināts par vietu, kur tās vraks būs atrodams. Tomēr, kad viņš nonāca tajā vietā, tur nekā nebija. Lidmašīna bija izgaisusi. 1964.gada augustā bagāts nekustamo īpašumu magnāts Čārlzs Oglē no Oklendas, Kalifornijā pazuda lidojumā uz Lasvegasu, Nevadā. Viņš bija labi apmācīts pilots no ASV Jūras kājnieku korpusa, tāpēc viņam noteikti netrūka pieredzes. Ne viņš pats, ne viņa lidmašīna nekad netika atrasti.
Slavenākā pazušana Nevadas trijstūrī ir amerikāņu uzņēmēja Stīva Foseta noslēpumainā pazušana 2007.gada septembrī. Fosetam piederēja vairāki aviācijas rekordi, tostarp, viņš bija pirmais cilvēks, kurš aplidoja apkārt pasaulei gaisa balonā. Viņš bija piedzivojumu meklētājs, kurš aizrāvās arī ar burāšanu. 2007.gada 3.decembrī 63 gadus vecais S. Fosets ar vienmotora lidmašīnu Bellanca Super Decathlon no ASV Nevadas štata pacēlās labos laika apstākļos. Viņš plānoja atgriezties tās pašas dienas vidū. Izlidojot viņam pietika degviela četras līdz piecas stundas ilgam ceļojumam. Plašie Stīva Foseta meklēšanas darbi nevainagojās panākumiem, lai gan meklētāji atrada vairāku citu šajā apvidū pazudušo lidmašīnu vrakus. Pēc meneša Foseta meklēšana tika atsaukta. Nākamajā gadā kāds tūrists kalnos atrada viņa identifikācijas dokumentus. Dažas dienas vēlāk tika atrasta Foseta lidmašīnas avārijas vieta, kas bija 65 jūdžu attālumā no vietas, kur viņš bija sākotnēji pacēlies. Mēnesi vēlāk tika atrasti divi kauli, kas atradās nepilnas jūdzes attālumā no avārijas vietas. Šie kauli tika pārbaudīti un tie izrādījas Foseta kauli. Pēc lidmašīnas vraka izpētes netika atrasti pierādījumi, ka tā būtu cietusi no jebkāda veida iekārtu darbības traucējumiem. Tad, kāpēc tik pieredzējis pilots nesavaldīja savu lidmašīnu ierasta lidojuma laikā? Ir teorija, ka lidmašīnas avāriju, visdrīzāk, izraisīja spēcīgas vēja brāzmas un gaisa bedres, kas šajos kalnos ir ierasta parādība.
Daži cilvēki uzskata, ka šajos kalnos ir sastopama dabas parādība, ko sauc par "kalnu viļņiem", kas liek daudzām lidmašīnām avarēt Nevadas trijstūrī. Kalnu vilnis būtībā ir spēcīga un neparedzama virziena vēja brāzma, kurā lidmašīnai nonākot tā var kļūt nevadāma un avarēt. Virs kalniem pavisam noteikti ir neparedzami laikapstākļi, kas var izraisīt pēkšņus un spēcīgus negaisus. Negaisa mākoņu izraisītās zemās gaisa plūsmas (angliski-downdraft) pavisam noteikti ir spējīgas ieraut mazas lidmašīnas aizā. Ir pat reģistrēts gadījums, kad šīs gaisa plūsmas ir izraisījušas lielas pasažieru lidmašīnas avāriju.
1985.gada 2.augustā Dalasas Fortvērtas lidostā nolaisties gatavojās aviokompānijas Delta Air Lines lidmašīna Lockheed L-1011. Lidmašīnā atradās 152 pasažieri un 11 apkalpes locekļi. Tuvojoties skrejceļam, virs lidostas savilkās spēcīgi negaisa mākoņi. Lidmašīna aptuveni 260 līdz 165 metru augstumā iekļuva negaisa mākoņu izraisītā zemās gaisa plūsmas jeb vēja virziena maiņas apgabalā, kas lika lidmašīnai strauji zaudēt ātrumu un sākt krist. Augstumu zaudējošā Lockheed L-1011 lidmašīna pret zemi atsitās aptuveni jūdzes attālumā no nolaišanās skrejceļa, saspiežot pa šoseju braucošu automašīnu (vadītājs gāja bojā notikuma vietā), un tad atkal uz īsu brīdi pacēlās gaisā. Pēc tam lidmašīna sasvērās pa kreisi un nokrita uzartā laukā 800 metrus no tās vietas, kur tā pirmoreiz pieskārās zemei. Lidmašīna sadūrās ar divām milzīgām lidostas teritorijā esošām ūdenstvertnēm, uzsprāga un aizdegās. No 163 lidmašīnā esošajiem izglābās tikai 28.
Vai šajā apvidū patiešām notiek kaut kas mistisks? Droši vien, ka nē, tomēr līdz nebūs atrasti visu pazudušo lidmašīnu vraki un noskaidroti patiesie avārijas iemesli, vismaz daļa cilvēku turpinās tā uzskatīt.