Daudzi gribētu savu portretu- īpaši, ja to ir gleznojis pazīstams mākslinieks, bet reizēm glezna dzīvo pati savu dzīvi un tās ietekme uz apkārtni un tajā attēlotajiem cilvēkiem var būt dažāda...
Gleznu lāsts8
Kloda Monē glezna "Ūdensrozes" ir viens no pasaules kultūras šedevriem. Vai mākslinieks, gleznodams so gleznu, nojauta, ka šai gleznai kādreiz būs ļoti slikta slava?
Dīvaini, bet šī glezna ir saistīta ar virkni ugunsgrēku vietās, kur ta ir atradusies. Pirmais ugunsgrēks notika paša makslinieka mājās, pie tam gleznu viņs bija tikko pabeidzis.Ugunsgrēku izdevas veiksmīgi nodzēst, un pati glezna tajā necieta.Drīz par gleznas īpašniekiem kļuva kabarē īpašnieki Monmartrā, bet vēl pēc mēneša kabarē ēka nodega.
Viena no nedaudzajām lietām, kuras izdevās izglābt, bija glezna ar ūdensrozēm. Pēc tam gleznu iegādājas Parīzē dzīvojošs mecenāts Oskars Šmitcs. Viņam paveicās vairāk- ar viņa maju viss bija OK veselu gadu. Pēc gada no viņa mājas palika tikai pelnu kaudzīte. Lai arī ugunsgrēks sākās tajā ēkas daļā, kur atradās glezna, tā atkal bija viena no nedaudzajām lietām, kuras izdevās izglabt. Pēc tam ta nokļuva Ņujorkas Modernās mākslas muzejā. Un arī tur neiztika bez ugunsgrēka, kurā šoreiz cieta arī pati glezna.
Vēl viena glezna, kuru nemitīgi vajā nepatikšanas, ir Velaskēza "Venēra ar spoguli." Pirmais gleznas īpašnieks- tirgotājs izputēja, viņa pasākumi gāja grīstē ar katru dienu trakāk, viņa kravas sagrāba pirāti, un vairāki viņa kuģi nogrima. Viss, kas viņam piederēja, aizgāja zem āmura. Gleznu nopirka cits tirgotājs, ostas noliktavu īpašnieks. Tiklīdz viņš bija nopircis gleznu, viņa noliktavas nodega, aizdegušās no zibens spēriena. Nākošais gleznas īpašnieks tika nogalināts laupītāju uzbrukumā. Kādu laiku glezna bija hercogienes Albas īpašumā- gan viņa, gan viņas vīrs mira agri, neatstājuši pēcnācējus. Nākošais gleznas īpasnieks bija Spānijas karalienes favorīts un Spānijas bagātākais cilvēks Manuels Godojs. Pēc tam, kad glezna nokļuva pie viņa, viņam tika konfiscēti visi īpašumi un viņš dzīvoja Parīzē no nelielas pensijas. .Beigu beigās glezna nokļuva Londonas Nacionālajā galerijā, kur psihiski slima feministe gleznu sagrieza ar nazi.
Pazīstamā Leonardo da Vinči glezna "Džokonda" arī dīvaini iedarbojas uz tiem, kas uz šo gleznu ilgi skatās. To atzīmēja vēl 19 gs rakstnieks Stendāls, kurš bija noģībis šīs gleznas priekšā. Luvras zāļu uzraugi apgalvo, ka Monas Līzas portreta priekšā nereti cilvēki ģībst. Ari pats da Vinči pēc laikabiedru atmiņām, esot bijis kā apsēsts ar šo gleznu, bezgaligi labodams detaļas, un darba laikā nonācis līdz spēku izsīkumam..
Mākslas pētnieki uzskata, ka Munka gleznā "Kliedziens" ir attēlotas eksistenciālas šausmas, skaudras un paniskas (gleznas autors Munks slimoja ar maniakāli depresīvo psihozi). Tās ir tik spēcigas, ka burtiski gāžas pār skatītāju, kurs pats pārvērsas par figūru priekšplānā.
Ir ticējums, ka visas "Kliedziena" versijas ir nolādētas. Kā apgalvo makslas zinātnieks un Munka speciālists Aleksandrs Prufroks, tas reāli apstiprinās ar patiesiem notikumiem. Desmitiem cilvēku, kuri nonaca kontaktā ar gleznu, salima, sabojāja attiecības ar tuviniekiem, krita depresijā vai pēkšņi nomira. Tas viss radīja Munka gleznām sliktu slavu. Reiz muzeja kalpotajs Oslo nejauši nometa zemē gleznu. Viņam sākās drausmīgas galvassāpes, lēkmes kļuva arvien stiprākas, un beigu beigās viņš izdarīja pašnāvību.
Kaut gan gleznas cena ir 120 miljoni dolāru, grūti iedomāties cilvēku, kurs šo gleznu gribētu turēt mājās.
Daudzi noslēpumaini stāsti ir saistīti ar portretiem. Reizēm portretā attēlotā cilvēka pēkšņa nāve vai smaga slimība pat nebija negaidīta.
Viena no Perova gleznas "Trijjūgs" modeļiem- puisiša vidū- radinieki bija kategoriski pret to, ka zēns pozētu maksliniekam. Viņi bija cieši pārliecināti-tas būs uz nelaimi. Viņš tomēr pozēja gleznai, tā kļuva ļoti slavena, bet zēns tiešam pēc īsa laika nomira.
Līdzīgu stastu ir daudz. Piemēram, gleznotāja Borovikovska gleznotais Marijas Lopuhinas portrets- drīz pēc tā uzgleznošanas viņa nomira ar tuberkulozi.
Ari šo portretu saistīja ar vairāku jaunu muižnieču nāvi, kuras bija raudzījušās uz portretu. Patreiz portrets atrodas Maskavā Tretjakova galerijā, un nekas īpašs gleznas tuvumā nav novērots.
Pēkšņa nāve mēdzaa pārsteigt tādu slavenu mākslinieku modeļus Ka Modiljani, Rubenss un Rembrants. Paši ppopulārākie Modiljani darbi atspoguļo viņa mūzu- Žannu Ebutjēnu, kura drīz pēc tam nositās, izlecot pa logu.
Nomira arī Saskija, Rembranta sieva, kuru viņš loti daudz gleznoja, un četri viņu bērni, kurus viņam ļoti patika zīmēt- pie tam trīs- pavisam agri..
Pāragri aizgāja arī otra mākslinieka sieva- Hendrike, kuru viņš gleznoja vairāk par visiem.
Līdzīgs stasts ir par gleznotāja Rubensa sievu un meitu. Abas mira ļoti pēkšni- sieva 34 gadu, meitiņa- 12 gadu vecumā.