Svarīga tēma jo daudzi jaunieši vairāk nesaprot priekš kam tā ir vajadzīga. Skola vairāk nav lai iemācītos kaut ko, tā ir lai noliktu eksāmenus un zināšanas vairāk nekur neizmantotu. Tas informācijas apjoms ko tur māca...Tas ir prātam neiedomājams apjoms kuru pat ja tu iemācies, tu to iegaumē maksimums uz gadu, neizmantojot to informāciju varbūt uz pāris mēnešiem tikai. Vainīga ir pati izglītības sistēma kas ir radīta pamatojoties uz to ka visiem jāzin viens un tas pats. Varbūt kāda talants ir matemātika un prastā skolā vai kādā no tehnikumiem tās zināšanas un intereses tiek ļoti sabojāts priekšstats un varbūt tādēļ pazūd vienīgās intereses. Protams ir iespēja privātskolotāji, privātās skolas vai ģimnāzijas. Ja vecākiem nav nauda tad nav iespēja mācīties to matemātiku pastiprināti. Par ģimnāziju runājot - lai vispār tur tiktu iekšā jābūt teicamām atzīmēm, bet ja tiešām, vienīgais talants ir matemātika? Kas atliek? NEKAS. Dzīvo tālāk un domā kā visi pārējie. Nav jau brīnums ka visi pieaugušie liekas vienādi, ar vienādām interesēm, vienādām domām un idejām, kaut gan paši domājot ka ir orģināli. Ja valdība domā ka izglītības programma ir domāta lai redzētu vispārīgās zināšanas un spējas, bet tie ir meli ko viņi stāsta paši sev. Piemērs: dzīvnieku pasaulē - zivs, mērkaķis, zilonis, žirafe. Gala eksāmenā ir jāuzkāpj kokā, kas to neizdarīs tiek uzskatīts par stulbu un vāju uz visu atlikušo mūžu, pat nepārbaudot pārējās iespējamās zināšanas, jo ja nemāk pat pašu "elementārāko" tad nemācēs arī neko citu. Tad kas īsti ir tas elementārākais? Tas ko māk gandrīz visi? Tas ko māk puse? Izglītības sistēma ir jāmaina, jo mēs augam visi vienādi. Vienīgais izņēmums - ja tu izaudz ar naudu, vai ja tu izaudz ar ievērojami lielu talantu, tikai tad tev būs 100% veiksme dzīvē un garantēts labs darbs un dārgs uzvalks.
Klau, atvaino, bet diezgan tukša ņaudēšana. Tā arī nesapratu, ko vēlies ar šo visu pateikt - ka skolās būtu jābūt specializētām klasēm ar interešu izglītību? Redzi, te ir problēma - jauniem cilvēkiem intereses un spējas mainās un atklājas diezgan ilgu laiku, arī vidusskolā. Protams, ir skolas, kurās eksistē dažādi novirzieni - piemēram, kad mācījos vidusskolā, gāju eksaktajā klasē, citi draugi dabaszinātnēs, vēl daži tā saucamajā "teātra" klasē. Jāsaka, ka beigās eksaktais novirziens izrādījās prātīgākais, jo bija daudzpusīgākais.
Es personīgi esmu par to, lai skolēniem pasniedz visu obligāto programmu (jo lai arī kāds matemātiķis neesi, nav attaisnojuma nezināt, kas izraisīja pasaules karus, nemācēt uzrakstīt teikumu ar mazāk kā 3 kļūdām vai nespēt atšķirt skābi no sārma. Teikums "bet es to tāpat neizmantošu" galvenokārt ir patiess tikai tāpēc, ka Tu to neiemācies, tāpēc arī neizmanto) un piedāvā iespēju attīstīt savus talantus. Man ir aizdomas, ka tieši tā arī šobrīd ir.
Nezinu, kas ir mainījies, bet pirms 4 gadiem vidusskolā man nebija problēmu attīstīt savas intereses. Bija pasniedzēji, kas konsultācijās gatavoja uz matemātikas, fizikas, latviešu valodas, informātikas olimpiādēm; par simbolisku naudu gāju zīmēšanas kursos; sarunājot ar skolas administrāciju, varējām ar draugiem vakaros spēlēt mūziku skolas bēniņos; nesaistīti ar skolu apmeklēju jaunsargu nodarbības, tā paplašinot redzesloku militārajā jomā. Tas viss kaut kā netraucēja arī apgūt obligātos priekšmetus un kārtot eksāmenus.
Redzi, te nav runa par to, ka katram jāatīsta savas spējas un intereses. Tā tiešām ir, un to darīt ir apsveicami. Cenšos pateikt vien to, ka nez kāpēc līdz šim brīdim neskaitāmiem skolēniem ir izdevies to darīt simbiozē ar skolu un bez esošās vispārizglītības sistēmas mums būtu ne tikai ķīmijas ģēniji, kuri nemāk nosaukt trīs latviešu dzejniekus, bet arī neskaitāmi skolēni ar tik specifiskām interesēm, ka tajās nez kāpēc neietilpst neviens eksaktais priekšmets (hint - neskaitāmi sliņķi, kurus jābaksta ar mietu).
Par to, ka skolā iemācīto atceras uz gadu - tas nu ir pilnībā atkarīgs no Tevis paša un nav loģiski piesaukt izglītības sistēmu kā vaininieci.
Par oriģinālumu un to, ka visi esam vienādi - kā jau augstāk minēju, skolas pienākums ir sniegt noteiktu izglītības līmeni un iemācīt tādas pamatspējas un īpašības kā spēja apgūt, spēja pielietot zināšanas praksē, atbildības sajūta utt. Brīdī, kad iegūsti šīs pamatlietas, Tev kā pieaugošam cilvēkam būtu jāsaprot, ka skola nelasa Tavas domas un nepareģo likteni - pašam ir jārīkojas un jāinteresējas par iespējām, kā attīstīt savu oriģinalitāti, prasmes un talantus.
Lai veicas!