Kravu pārvadājumi SkyWay stilā
Uzdevums: nogādāt kravu no punkta A uz punktu B. Risinājuma varianti, piemēram, ar kravas automašīnu. Bet, tā gadā patērē gandrīz 3000 tonnu dīzeļdegvielas, kuras cena nepārtraukti aug. Tad varbūt ar vilcienu? Bet, ja tur ir purvi, kā mēs uzbūvēsim sliedes? Paliek aviācija, bet tur cenas ir vēl augstākas. Vai ir vēl citi risinājumi? Kā pārvadāt kravas ar viszemākajām izmaksām priekš kompānijas.
Padoms: apstākļos, kad kravu pārvadātāja ceļā parādās sarežģīts reljefs, ūdens barjeras, elektrolīnijas, lauksaimniecības zeme, masveida apbūve un citi šķēršļi, visrentablākā ir kravas piekares trošu ceļu (KPTC) izmantošana. Vai tas ir galīgais lēmums, vai tikai sākumpunkts pārvadājumu optimizēšanai?
Kravas piekares trošu ceļu priekšrocības
Šādas trases var izvietot pat līdz 6 000 metru augstumā virs jūras līmeņa. Tās ir piemērotas gandrīz jebkura veida kravu pārvadāšanai, patiešām padara piegādes procesu daudz lētāku, ja runa ir par ilgtermiņa perspektīvām. Turklāt, KPTC palīdz samazināt pārvadāšanas attālumu, jo trases tiek veidotas pa īsāko ceļu. Šādus ceļus var izmantot jebkuros laika apstākļos, izņemot spēcīgu vēju.
Arī ekoloģijai KPTC ir atradums, tie darbojas ar elektrību, ļoti klusi, trašu būvniecības laikā nav nepieciešams izcirst mežus vai izrakt lielas zemes platības.
Tāpēc šādu ceļu izveides iespējas eksperti vērtē diezgan augstu. Piemēram, ja modernizē visu veidu trošu ceļu aprīkojumu, var palielināt produktivitāti līdz 750 – 1000 tonnām stundā. 1 tonnas kravas transportēšana pa vienas troses ceļiem izmaksā 0,5 – 1 ASV dolāru, divu trošu – no 0,7 līdz 1,5 ASV dolāriem.
Tomēr, KPTC izmantošana ir saistīta ar ļoti lieliem riskiem. Tie ir saistīti ar nesošās vai vilces trases pārrāvumu. Tas var izraisīt ne tikai materiālus zaudējumus, bet arī cilvēku upurus, īpaši, ja ceļš ved virs apdzīvotām vietām vai transporta ceļiem.
Citi kravas piekares trošu ceļu mīnusi
Pirmkārt, šādu ceļu būvniecības un montāžas augstās izmaksas kalnos, kur tos visbiežāk izmanto. Tie atmaksājas tikai ilgstošas lietošanas gadījumā. Turklāt, kravu pārvadāšana lielos attālumos, pat lielā ātrumā, prasīs daudz laika.
Vēl viens KPTC trūkums ir grūtības transportēt smalkas vielas. Zemā temperatūrā produkts var sasalt. KPTC ir diezgan grūti organizēt arī automātisku izkraušanu.
Attiecīgi, šī opcija nav piemērota problēmas risināšanai.
Pēc ekspertu aprēķiniem, ja mēs apkopojam pirkšanas, montāžas un ekspluatācjas izmaksas smalku materiālu transportēšanai ar KPTC, tad izrādās, ka lentes konveijeri būs izdevīgāki. Tomēr, projektējot lentes konveijerus, izstrādātāji atkal saskarsies ar zemes atsavināšanu, būvniecības izmaksām un maršruta izliekumu ierobežojumiem. Turklāt, palielinoties līnijas kopējam garumam, konveijera katra kilometra cena paaugstinās. Izmaksu pieaugums notiek eksponenciāli.
Citas kravu piegādes iespējas
Acīmredzot, problēmu palīdzēs atrisināt hibrīda variants – trašu - lentes konveijers. Tajā kustīgā troses un nesošā lentes daļa ir atdalītas. Tas apvieno abu veidu kravas transporta priekšrocības. Pārvadājumus var veikt lielos attālumos pa sarežģītu maršrutu. Turklāt, ar beramkravu materiāliem nekas nenotiks. Trošu - lentes konveijers garantē uzticamu transportēšanu, montāžas un ekspluatācijas izmaksu optimizāciju un augstu caurlaides spēju.
Tieši šādus ceļus būvē kompānija Doppelmayr. Viņu sistēmu sauc RopeCon. Tā sastāv no plakanas lentes, kas kalpo kā vilces elements, ar gofrētām malām. Lentu atbalsta asis, kas pieskrūvētas vienādos attālumos. Asu galos ir piestiprināti riteņi. Tie pārvietojas pa izstieptām un fiksētām nesošajām tērauda trosēm un virza lenti. Beigu punktos lente iet garām gan piedziņas, gan apvedceļam. Nesošās trases ar balstiem paceltas virs zemes. Maksimālais attālums starp balstiem – līdz 1 500 metri. Tomēr, arī šeit ir trūkumi.
Sistēmā RopeCon izmanto troses, kuru ekspluatācijas laiks ir ierobežots. Trošu ceļos tās maina vidēji ik pēc 6 – 8 gadiem. Viena no sistēmas galvenajiem elementiem atkārtota instalēšana, protams, būs dārga. Sava negatīvā puse ir arī plastmasas riteņu izmantošanai, lai samazinātu troksni. Šī materiāla izturība ir ievērojami zemāka, nekā metālam. Savienojuma «plastmasa – metāls» efektivitāte berzes dēļ ir zemāka, nekā savienojuma «metāls-metāls». Tāpēc enerģijas patēriņš palielinās. Izkraušana notiek tikai līnijas beigās, un to nevar veikt kādā no maršruta segmentiem. Turklāt, šādas līnijas ir šauri specializētas un piemērotas tikai beramkravu pārvadāšanai.
Kravu pārvadājumi SkyWay stilā
SkyWay Technologies Co piedāvā universālu sistēmu ar modulāras konfigurācijas iespēju. Šādam transportam ir visas KPTC un konveijera priekšrocības, taču tam nav iepriekš minēto trūkumu. To var pielāgot gandrīz visiem apstākļiem un vajadzībām. Beramkravām – unitrans-s. Mēs par to jau stāstījām. Gabalu un šķidrām – sistēmas ar unitrack-u izmantošanu. Konteinerus var pārvadāt, izmantojot unicont-us. Šo pašu sistēmu ietvaros ir viegli organizēt arī pasažieru pārvadāšanu. Piemēram, strādājošais personāls atradnēs, ostās utt. Salīdzināsim Anatolija Eduardoviča Junicka izgudrojumus ar esošajiem risinājumiem.
Unitrans – tas ir nepārtraukts transportlīdzeklis ar riteņu pāriem, kurš var pagriezties horizontālā plaknē. Atšķirībā no parastajiem konveijeriem, unitrans-am nav garuma ierobežojumu. Sistēmu var viegli mērogot. Un, salīdzinot ar trošu ceļu, tas ļauj nodrošināt pārvadājamo kravu stabilu drošību. Iekraušana uz unitrans-a lentes tiek veikta brauciena laikā no īpaša termināļa, bet izkraušana — neapstādinot līniju, uz lentes nolieces horizontālā plaknē rēķina. Tāpēc, izkraušanu var veikt jebkurā ceļa nogabalā, kur ir uzstādīts īpašs aprīkojums.
Iekraušanas un izkraušanas procesu vienmēr kontrolē automātiskā vadības sistēma. Attiecīgi, izzūd cilvēkfaktors un nepieciešamība maksāt personālam. Bet arī tās nav ne tuvu visas priekšrocības:
Unitrans-a trasi var izveidot ar pagriezieniem, kas nav pieejams standarta konveijeru sistēmām un salīdzinoši jauniem izstrādājumiem, piemēram, RopeCon.
Sistēmas uzturēšanai nav nepieciešams būvēt ceļus. Personāla un elementu piegāde remontam un apkopei tiek veikta tieši pa pašu trasi.
Ja nepieciešams, pēc pasūtījuma var tikt izveidotas kombinētās transporta sistēmas. Piemēram, produktu cauruļvads, kas savienots ar gabalkravu (rezerves daļu vai materiālu piegāde būvniecībai) trasi, vai ar pasažieru transportu.
Unitrans-s ir izturīgs pret dabas katastrofām, vandālismu un terora aktiem, pateicoties estakādes konstrukcijas, ceļa struktūras un produkta cauruļvada nepārtraukto raksturu maršruta garumā, ar pieckāršu iepriekš nospriegotu stīgu elementu drošības rezervi.
Lente ir uzstādīta uz tērauda riteņiem, kas pārvietojas ne pa trosēm, kā RopeCon, bet pa tērauda stīgu sliedēm. Sakarā ar to palielinās sistēmas efektivitāte, uzticamība un izturība.
Vajadzības gadījumā unitrans-u var kombinēt ar unitrack-u, unicont-u un citiem SkyWay ritošā sastāva tipiem, kas ievērojami paplašina tā piemērošanas jomu.
Attālums starp visu kravas, pasažieru un kombinētā transporta kompleksu enkuru balstiem ir atkarīgs no reljefa un var būt apmēram 1-3 km. SkyWay kravas pārvadājumu sistēmu veiktspēja ir atkarīga no pārvadājamā materiāla. Šis skaitlis sasniedz līdz 1500 tonnām stundā. Parasti pasūtītājam ir iespēja iestatīt jebkurus veiktspējas parametrus, jo pārvadājumu apjoms var būt līdz 100 miljoniem tonnu gadā vai vairāk, un attālums līdz 500 km vai vairāk.
Veidojot visas SkyWay sistēmas, izstrādātāji cenšas samazināt būvniecībai nepieciešamo materiālu daudzumu un darbam nepieciešamo enerģiju, bet efektivitāti, gluži pretēji, paaugstināt līdz robežai. Anatolija Junicka know-how, kas saistīti ar iepriekš nospriegotu stīgu sliežu konstrukciju, ritošā sastāva aerodinamiku utt., ļauj šos uzdevumus veikt ar nepieredzētu efektivitāti.
Un, protams, SkyWay transporta sistēmu videi draudzīgums joprojām ir vislabākais: tās netraucē esošajai dabiskajai sistēmai, tām ir zemi trokšņa efekti un nav kaitīgu izmešu.
Tad kāda ir pareizā atbilde?
Aprēķinot ieguvumus no derīgo izrakteņu ieguves un pārstrādes projekta, galvenais izmaksu rādītājs ir transportēšanas izmaksas. Kā jūs jau sapratāt, pašlaik uzņēmumos visbiežāk izmanto:
– vilcienus;
– piekares gaisa- trošu ceļus;
– konveijerus;
– automobiļus.
Neatkarīgi no reljefa, kravas veida un attāluma, ekonomiski izdevīgāk ir izmantot SkyWay kravas sistēmas. Šī arī ir pareizā atbilde uz mūsu uzdevumu.