Lidojums uz Berlīni par 15eur? Lidojums uz Kanārijām par 20eur? Uz Barselonu par 10eur?
KĀ VIŅI TO DARA? KĀ TAS IR IESPĒJAMS?
Lidošana kļuva lētāka par braukšanu ar autobusu. Kā tas kļuva iespējams? Tūlīt Tev visu pastāstīšu
Kā mūsdienās lidojumi var būt tik lēti??? (fakti)53
Zināmas kā budžeta/lētās/zemo cenu vai "low-cost" aviokompānijas.
Pirmo reizi parādījušās ASV, 1980.-to gadu sākumā. Par low-cost aviokompāniju pionieri ir uzskatāma aviokompānija Southwest, kuru bieži piemin kā pirmo idejas realizētāju.
Kopš tiem laikiem, šāds aviācijas bizness kļuva populārs un ļāva parastiem vidējās klases ļautiņiem redzēt pasauli.
Low-cost stratēģija šobrīd tiek izmantota visā pasaulē, bet visveiksmīgākā tā ir tieši Eiropā. Nekur pasaulē ceļot nav lētāk kā Eiropā!
Kāpēc tad Eiropā ceļot ir lētāk, nekā ASV? Iemeslu ir ļoti daudz un par to var tapt atsevišķs raksts, kur es salīdzināšu budžeta aviokompānijas ASV un Eiropā. Rakstiet komentāros, vai šī tēma jums interesētu.
Tātad, kā aviokompānijas to dara? Kā rodas iespēja tirgot biļetes par tik zemām cenām?
Tad nu, sākšu atbildēt!
Pirmais iemesls - lidaparātu cena. Pilnīgi jaunas lidmašinas Boeing 737-800 (tāds kā Ryanairam) normāla cena ir 70 miljoni Eiro. Aviokompānijas negrib maksāt tādas summas un bieži mēģina apiet šo šaizi.
Risinājumi tam: 1) pirkt lidaparātus lielā daudzumā, par to pieprasot mazāku cenu (angliski: economy of scales); Tā piemēram, Emirates nesen nopirka 100 Boeing 787 Dreamliner gaisa kuģus. Lai gan, oficiāli, par cenām netiek runāts, avoti ar sakariem tur Boeing aizdomās par labu atlaides piedāvāšanu.
2) Gaidīt īstu brīdi, kad lidmašīnas izgatavotājs pazeminās cenas (iemesli tam: krīzes, lidmašīnas modelis ir morāli novecojis un ražošanā nepaliks ilgi vai konkurence). Piemēram, pēc 2001.gada 11.septembra notikumiem, lidmašīnu ražotājs Boeing bija ļoti satraukts ar situāciju aviācijas nozarē. Neviens nepirka viņu lidmašīnas! Viņi nolēma piedāvāt savus lidaparātus par ļoti zemām cenām. Tādā veidā, Ryanair pasūtīja 150 lidaparātu par nežēlīgi zemu cenu.
Cits piemērs - Boeing 767. Tehnoloģiski vecs modelis, kas tika projektēts 1970.-to beigās un 1980.-to sākumā, sen atpelnīja izstrādes izmaksas un tā pašizmaksa ir salīdzinoši lēta, lai to turpinātu ražot. FedEx nesen pasūtīja 50 Boeing 767-300 lidaparātu, kam būtībā bija jābeidz sava eksistence 2010.-to gadu sākumā.
3) Līzings. Tāpat kā mašīnām, lidmašīnas var arī iegādāties līzingā, jeb īrēt. Gan ar tiesībām paturēt lidaparātu pēc kontrakta beigām, gan atdodot to līzinga kompānijai. Šis variants atvieglo aviokompāniju biznesu, jo tām nav jāuzkrāj nauda (tātad, to naudu var ieguldīt citās avikompānijas jomās); kad ir vajadzība - var viegli atbrīvoties no konkrētiem lidaparātiem, jo aviokompānijām nav jāmeklē jauns lidmašīnas pircējs, tāpēc ka to var vienkārši atdod līzinga kompānijai 5-10 gadus pēc lidmašīnas lietošanas.
Otrais iemesls. Lidaparātu vecums.
Pastāv vairākas zemo cenu aviokompānijas, kas lieto ļoti novecojušus lidaparātus un nevēlas investēt miljonus jaunajos. Piemēri: Jet2 un Allegiant Air. Vai šīs divas ir pierādījušas sevi kā veiksmīgas? Nē! Cilvēki parasti izvēlas šīs divas, jo to maršrutiem nav tiešas alternatīvas. Turklāt, abiem biļešu cenas ir dārgas, salīdzinājumā ar citām budžeta aviokompānijām.
Jūs drošvien nosecinājāt: "Ak tā? Tātad, jo jaunāka ir lidmašīna, jo lētākas būs biļetes?"
Tieši tā! Jūs neesat kļūdījušies.
Pasaules līderim, Ryanair, lidmašinu vidējais vecums ir 6.8 gadi.
EasyJet - 7.9 gadi.
Wizzair - 4.9 gadi.
Norwegian - 3.7 gadi (Norwegian Air UK - 0.8 gadi !!!)
Tradicionālajām aviokompānijām, vidējais lidmašīnu vecums ir apmēram divtik lielāks.
Tāds lidmašīnu vecums ir izskaidrojams ar mazākiem apkopes tēriņiem un mazāku degvielas patēriņu. Kā zināms, budžeta aviokompānijas cenšas, lai viņu lidmašīnas pavada gaisā tik daudz laika, cik iespējams. Ryanair gaisa kuģi katru reizi pavada TIKAI 25 minūtes, stāvot pie termināļa! Dienas laikā, tā ir norma, ja lidmašīna veic 8 lidojumus. Tātad, lidmašīnas noveco ātri! Risinājums tam, nevis ieguldīt apkopēs, bet pirkt/īrēt jaunākas lidmašīnas. Pietam, ar vecumu, aparātu energoefektivitāte pasliktinās un to nevar apiet.
Trešais iemesls - arī saistīts ar lidaparātiem.
Varbūt esat pamanījuši, ka daudzām budžeta aviokompānijām ir vienāda modeļa vai vienas saimes lidaparāti.
EasyJet`am tie ir - A319 un A320;
Ryanair - B737-800;
WizzAir - A320 un A321.
Kāpēc tā? Tā ir lētāk. Stjuartu un pilotu apmācība vienam lidmašīnas tipam maksā mazāk, jo tai ir nepieciešams mazāk cilvēku un platības resursu.
Piloti un stjuarti var vienkārši mainīt savus bortus. Stjuartiem pat nav jāveic apmācība. Savukārt, pilotiem apmācība uz tādas pašas saimes lidmašīnu aizņem pavisam maz. Izdevīgi!
Tiek ekonomēts uz apkopēm. Lai veiktu apkopes un remontētu gaisa kuģus, darbinieki ir jāapmāca. Ir daudz izdevīgāk apmācīt darbiniekus vienam gaisa kuģim. Līdz ar to, arī darbinieku skaits ir mazāks. Ja flotē ir dažādi gaisa kuģi, to remontē dažādi darbinieki, nevis vieni un tie paši.
Turklāt, pērkot rezerves daļas lielākā apjomā, tiek piešķirtas atlaides (to var panākt, ja aviokompānijai ir liels skaits vienādu lidmašīnu).
Šobrīd ir vērts pieminēt airBaltic. Kompānija paauda ideju atteikties no Q400 un ieviest savā flotē tikai CSeries lidmašinas, t.i. CS100 un CS300. Tās ir ļoti līdzīgas lidmašīnas, kam ir 95% kopīgu rezerves detaļu. Atšķirība ir tikai vietu skaitā. Tagad jūs saprotat iemeslu šādai idejai - ekonomija.
Ceturtais iemesls - interjers. Citā valodā runājot, lidmašīnas salons.
Atšķirībā no tradicionālājām aviokompānijām, zemo cenu a/k salonos jūs neatradīsiet izklaides ierīču. Neatradīsiet rozetes vai USB lādēšanas portus. Diezvai jūsu krēsls varēs atzvelties. Diezvai, kājām pietiks vietas. Pastāv liela iespēja, ka priekšā novietotam sēdeklim nebūs kabatiņu. Kāpēc gan tā?
Izklaides ierīču un rozešu ieviešana maksā dārgi. Tām vajadzīgas apkopes, kas arī nav lēts prieks. Atzvelšana nav lēts prieks - sēdekļu mehānismi var izlietoties un prasīs apkopi. Tādi sēdekļi ir vienkārši lētāki.
Savukārt, jo mazāk vietas kājām, jo vairāk sēdekļu var ietiplst salonā. Jo vairāk sēdekļu ietiplst salonā, jo vairāk ienākumu no biļešu tirgošanas var iegūt.
Par kabatiņu neesamību Ryanair`am - tas paātrina lidmašīnas salona tīrīšanas procesu.
Piektais iemesls - darbinieki.
2017.gada beigas un 2018.gada sākums atzīmējās ar ko neparastu. Ryanair pirmo reizi mūžā piedzīvoja streikus. Iemesls - pārāk maza alga priekš tik grūta darba.
Angļu valodā vārds "steward" (stjuarts) jau sen tika aizvietots ar flight-attendant. Diemžēl, mēs, latviešu valodā, šo teicienu lietojam nepareizi. Jo aviācijā, stjuarts ir persona, kas ir apmācīts nodrošināt augstākās klases apkalpošanu. Tāda apkalpošana mūsdienās notiek tikai tradicionālajās aviokompānijās un tikai biznesa vai pirmajās klasēs. Kāpēc tā? Neviens negrib maksāt lielas algas "stjuartiem". Neviens negrib ieguldīt naudu "stjuartu" apmācībās. "Stjuarti" (šajā kontekstā, domāts par flight-attendants), kas strādā mūsdienu budžeta aviokompānijās, saņem salīdzinoši zemu algu un ir savas karjeras sākumā (jeb apakšējā daļā).
Pilotiem arī nācās paciesties. Piemērs, 2017.gadā, Air Berlin piloti vidēji nopelnīja 110 tūkst. eiro gadā. Kad kompāniju pārņēma budžeta aviokompānija Eurowings, pilotu alga sarūka līdz 32 tūkst. eiro gadā.
Kāda alga ir airBalticā? Informācija tiek slēpta, un protams, alga ir atkarīga no pieredzes un operētās lidmašīnas tipa. Taču bieži internetā parādās šis skaitlis - 65 000 eur gadā.
Kas vēl ir saistīts ar "stjuartiem"? Viņi paši tīra lidmašīnas salonu no gružiem, mazgā tualeti un pārbauda pasažieru biļetes.
6. iemesls.
Palīgdarbība/papildienākumi/nestandarta ienākumi. Piedodiet, bet tuvāku zinātnisku nosaukumu šai darbībai nav. Angliski tā sauktos "ancillary" vai "non-operational revenue".
Tie ir ienākumi, kas tiek gūti no ne prīmārās aviokompānijas darbībām. Tātad, ne no biļešu tirgošanas. Šobrīd šāda darbība ir ļoti populārs un veiksmīgs peļņas avots.
Piemēri: aviokompānijas mēdz piedāvāt nopirkt "duty-free" produktus, tiek tirgoti ēdieni un dzērieni, tiek ievākta nauda par papildus bagāžas pārvadāšanu, prioritārā iekāpšana lidmašīnā, maksa par sēdvietas izvēli, apdrošināšana, atlaižu programmas (par kurām jāmaksā), debet/kredītkartes nodevas, u.c. Ja padomā, tad katrs no mums izmanto daļu šo piedāvājumu. Daudzi nemaz nav tik lēti.
7. iemesls. Par un ap lidostām.
Ryanair neveidos bāzi (tā sauc lidostas, kur bāzējas aviokompānijas lidmašīnas, piloti un stjuarti) dārgā lidostā. Tāpēc jūs neredzēsiet Ryanair lidmašīnas, teiksim, Amsterdam Schipol, Frankurtas-pie-Meinas, London-Heathrow lidostās. Var būt pāris izņēmumi, bet lielā mērā, budžeta aviokompānijas izvēlas lidostas, kas atrodas tālāk no pilsētu centriem. Kāpēc? Jo noslogotajās lidostās ir ļoti dārgi tarifi. Tieši tāpēc Ryanair lido uz Stanstedu. Savukārt, bez Ryanair, tādai attālai lidostai kā Stanstedai gandrīz nebūtu reisu un lidosta būtu tukša. Ryanair priekš Stanstedas ir svarīgs sabiedrotais, bez kura viņi nevarēs pastāvēt. Tāpēc, Stanstedas lidosta nevar celt cenas par saviem pakalpojumiem, jo citādi, Ryanair aizies pie citiem.
Tā notika Glasgovas lidostā. Lidosta pacēla maksas par pakalpojumiem. Īsi pēc tā, Ryanair pārbāzēja savas lidmašinas citā lidostā (skat.- http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-scotland-business-43209126)
Cits piemērs - Frankfurt Hahn lidosta Vācijā. Tā atrodas 130km no Frankfurtas centra. Šai lidostai nav nekāda sakara ar Frankfurti. Šāds nosaukums ir mērketinga triks. Taču, šāda lidosta, kas atrodas nekurienes vidū, neprasīs daudz par saviem pakalpojumiem. Aviokompānijas to izmanto.
Turpinot lidostu tematu....
Aviokompānijas negrib maksāt par reģistrācijas galdiem... tāpēc Rīgas lidostā jūs varat atrast tikai 1-3 Ryanair reģistrācijas galdus, pie kuriem vienmēr ir garas rindas. Lai kaut kā to kompensētu, Ryanair piedāvā reģistrāciju saviem pasažieriem par brīvu tikai internetā. Tātad, ja vēlies reģistrēties lidostā, tev būs jāsamaksā 55 eur. Savukārt, citas aviokompānijas piedāvā reģistrāciju internetā vai terminālī - ar elektronisko reģistrācijas termināļu palīdzību. Mazāk darbinieku - lētākas biļetes.
Daudzās pasaules lidostās ir pat pašapkalpošanas bagāžas nodošanas ierīcības. Tas šķiet grūti saprotamas, taču padara tavu biļeti lētāku.
Lētās aviokompānijas atsakās no t.s. piedurknēm (angliski - jetways), jo par to izmantošanu ir jāmaksā. Tai vietā, cilvēki iekāpj lidmašīnā tieši no rampas. Ryanair`a lidmašīnām pat ir savas trepes, kas izlaižas ārā no lidmašīnas fizelāžas.
8. iemesls, ko es personīgi iesaucu par budžeta aviokompāniju paradoksu.
Piemēram, ja tradicionāla aviokompānija atver jaunu maršrutu, tas var pastāvēt tikai ar nosacījumu ka cilvēki būs gatavi labi samaksāt , lai tik nopirktu biļeti. Tātad, lai atvērtu jaunu maršrutu, šīm aviokompānijām ir vajadzīgs iepriekšs pieprasījums.
Savukārt, lētās aviokompānijas strādā otrādi. Tās mēdz lidot galamērķos, kuriem nav pieprasījums. Bet tās spēs veidot pieprasījumu un piepildīt lidmašīnas pilnas, pateicoties spējai piedāvāt ļoti zemas cenas.
Interesanta parādība - budžeta aviokompānijas labi nopelna, jo viņu lidmašīnas piepildās pilnas. Kāpēc lidmašīnas piepildās pilnas? Jo biļešu cenas ir zemas. Kāpēc tās ir zemas? Jo aviokompānijas prot piepildīt lidmašīnas pilnas. Tā lūk
Ceru, ka bija interesanti!!! Noteikti iekomentē, tas mani motivēs veidot līdzīgus rakstus!
Ja tu kaut ko nesaprati, vēlies vairāk info vai vēlies zināt informācijas avotus - jautā. Esmu smelies šo informāciju no dažādiem avotiem, ka apkopot tos visus šeit būtu grūti. Taču, pēc pieprasījuma, varu dot avotu nosaukumus par konkrētajiem faktiem.
Visu gaišu