local-stats-pixel

Par SAAB vēsturi8

59 6

Tā kā es esmu SAAB mīlis un ikdienā pārvietojos ar SAAB, tad vēlos jūs nedaudz iepazīstināt, kuri vēl nav pazīstami ar SAAB marku.

Tātad SAAB (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) no pašiem pirmsākumiem ir Zviedrijas aviācijas rūpnīca. Rūpnīca tika dibināta 1937 gadā Trollhättan'ā. Lidaparāti tika ražoti militārām vajadzībām. SAAB kompānija meklēja attīstības un biznesa ceļus, līdz atrada. Kompānija izvēlējās būvēt mašīnās.

(Bilde 1)  1947. gada 10. jūnijā tapa pirmās mašīnas koncepts. Šo modeli nosauca par SAAB 92001.
(Bilde 2) Pēc 2 gadiem iznāca jau taustāms SAAB modelis SAAB 92. Šo modeli sāka ražot no 1949. gada līdz 1956. gadam. Par paraugu ņēma 92001 modeli. Kā jau lidaparātu rūpnīcas inžinieriem asinīs bija pēc iespējas mazāka gaisa pretestība – aerodinamika. Tā nu tapat aerodinamiska mašīna, kur bija līdzvērtīga aerodinamikas ziņā ar Porsche 996 un Ferrari F40. Diezgan iespaidīgi ne? SAAB izpaltītāji cilvēkus bija tā izlutinājuši, ka viņi atteicās pirkt standarta modeli, bet gan tikai luksus. Tā beigās ražotāji nonāca pie slēdziena, beigt bāzes modeļa ražošanu un atstāt tik luksus. Šī modeļa dzinējs bija 2 cilindru, divtaktu, 764 kubikcentimetri un vesali 25  ZS (19 kW). Auto maksimālais ātrums 105 km/h. Ātrumkārbai bija 3 pārnesumi. Pirmais pārnesums nebija sinhronizēts. Ar šo auto 1952. gadā G. Molders uzvarēja Monte Karlo rallijā. Šis gan nebija rūpnīcas bāzes modelis, bet gan uzlabots, kura jauda jau bija 35 ZS. Beigu beigās nosauca par SAAB 92B. Viņam tika ielikts lielāks aizmugurējais logs un tapa lielāks bagāžas nodalījums ar atveramu vāku. Bija pieejams šādās krāsās: pelēks, zilgani pelēks, melns un zaļš. 1954. gadā ieguva jaunu Solex 32BI karburatoru un jaunu aizdedzes spoli, kas deva 28 ZS. Papildus kā ekstru piedāvāja tekstila jumtu. Gala rezultātā sanāca puskabriolets. 1955. gadā SAAB auto ieguva elektrisko degvielas sūkni un kvadrātveida lukturus, kuri tika uzstādīti uz aizmugurējā bampera. Pēdējie 92 modeļi tika saražoti 1956. gada beigās un 1957. gada sākumā. Beigās modeli papildināja ar pelēki zaļu un bēša krāsu. Kopējais 92 modeļa saražotais skaits bija 20 128 auto.

(Bilde 3) Nākamais SAAB evulūcijā bija SAAB 93 modelis. Šo modeli sāka ražot 92 modeļa norietā. Vienu brīdi 92 un 93 izdeva vienlaicīgi. Auto sāka ražot 1955. gada 18. augustā. Pirmo reizi plašākai publikai atrādījās 1955. gada 1. decembrī. Mašīnā mitinājās 3 cilindru 748 kubikcentimetru, divtaktu motors, kurš spēja dot 33 ZS (25 kW). Tā pat kā 92 modelim bija 3 pārnesmu ātrumkārba un pirmais pārnesums nesinhronizēts. 1957. gadā ieviesa divpunktu drošības jostu, kuru gan piedāvāja kā papildus aprīkojumu. SAAB 93 bija pirmais modelis, kuru eksportēja uz ASV.

1957. gada 2. septembrī divdaļīgais vēja stikls tika aizstāts ar vienu veselu. 1959. gadā tika iepazīstināt 93F modelis, kuram bija uz priekšu veramas durvis. 1960. gads bija pēdējais šim modelim. Kopumā tika saražoti 52 731 auto.

(Bilde 4) Nākamais modelis jau būs sportiskāks. SAAB 94 Sonett. Šo modeli izlaida priekš sacīkšu entuziastiem. Divietīgs roadster’s, kuram bija 3 cilindru 748 kubikcentimetru divtaktu motors ar 57.5 ZS (43 kW) un maksimālais ātrums bija 190 km/h. Šis modelis svēra tikai 600 kg. Beigu beigās 1957. gadā Sonettei bija lemts beigt pastāvēt dēļ dārgajām izmaksām un mazo noieetu. Pa 2 gadiem tika pārdoti tikai 6 modeļi.  

(Bilde 5) Kā nākamais ir SAAB 95. Salīdzinājumā ar Sonett šis modelis ir kā balts pret melnu. Šim auto ir tikai 2 durvis, bet septiņvietīgs! Bāzēts uz 93 modeļa. Šis modelis var lepoties jau ar 841 kubikcentimetru 3 cilindru divtaktu motoru. No 1967. gada bija pieejams četrtaktu Ford Taunus dzinējs. Mašīnā atradās 4 pārnesmu ātrumkārba. Pavelkot mazu rokturīti auto ripoja brīvgaitā. Laba lieta, ja ripo no kalna, bet ja jāripo augšup, tad uzreiz pielieto dzinējā spēku. 1976. gada modelī tika ievietotas parastās 5 sēdvietas. Modelis beidz pastāvēt 1978. gadā. Kopā tika saražotas 110 527 mašīnas.

(Bilde 6) SAAB 96 tika uzsākts ražot 1960. gadā. Šis modelis ir līdzīgs 93. Atšķirībā no sava priekšteča 93 modeļa 96 modelim bija lielāks bagāžas nodalījums, lielāks aizmugurējais stikls ar labāku pārredzamību. Pirmos 96 modeļus ražoja ar trīs cilndru motoru 750 kubikcentimetru, 38 ZS (28 kW). 1963. gadā dzinēja tilpumu palielināja uz 841 kubikcentimetru, 40 ZS (30 kW). Vēl savā īpašumā par lielāku samaksu varēja dabūt 57 ZS (43 kW) dzinēju. Pirmie V4 dzinēji ar 55 ZS (40 kW) un 65 ZS (48 kW) jaudu parādījā no 1977. gada. Auto no 0-100 km/h spēja uzņemt 16 sekundēs. Ātrumkārbas svira tika piemontēta blakus stūrei. Sākumā ātrumkārbai bija kā vecākiem modeļiem 3 pārnesumi un pirmais pārnesums nesinhronizēts, bet vēlāk jau sāka ražot 4 pārnesmu ātrumkārbu ar pirmā pārnesmu sinhronizēšanu. Ar laiku no ražošanas tika izņemt 3 pārnesmu ātrumkārba. Parādījās pārkaršana divtaktu motorā, sāka ražot četrtaktu dzinēju. No sākuma priekšējās bremzes bija dubultās wishbones (diemžēl latviskojumu neatradu). Ar laiku šīs bremzes nomainīja uz trumuļu. Beigu beigās priekšā uzlika disku bremzes. Pēdējā SAAB 96 pārdošana bija 1980. gada 3. janvārī. Kopējais auto saražotais skaits bija 547 221.

(Bilde 7) Sonett atdzimšana. 1966. gadā tika izlaists SAAB 97 Sonett II. No paša sākuma jaunajā Sonettē bija divtaktu dzinējs. SAAB ar šo dzinēju nespēja konkurēt iekš ASV tirgus un tāpēc tika izlaists četrtaktu V4. Dzinējs tirgū izgāja 1967. gada vidū. Sonett korpuss bija no stikla škiedras, motora pārsegs vērās uz priekšu, lai vieglāk būtu tikt klāt pie dzinēja, transmisijas un priekšējās piekares. Sonett II bija aprīkots ar 3 cilindru divtaktu motoru, kura jauda bija 60ZS (45 kW). Auto no 0-100 km/h lielu ātrumu spēja uzņemt 12.5 sekundēs. Maksimālais ātrums bija 150 km/h. Kā veidota maza ielu sacensību automašīnā Sonett II bija uzvarējusi vairākās Eiropas mēroga šoseju sacensībās. Auto beidz ražot 1969. gadā. Kopējais saražotais skaits bija 258 auto.

Pie 97 modeļa nāk nākamā Sonett paaudze Sonett III. Kā jau minēju iepriekš Sonett pārgāja uz V4 dzinēju. Dēļ dzinēja maiņas Sonettei piešķīra III versiju. Sonett III sāka ražot 1970. gadā. Sonett III bija aprīkots ar V4 1500 kubikcentimetru dzinēju. Auto beidza ražot 1974. gadā. Kopējais saražotais skaits 8368 auto.

(Bilde 8) Nākamias modeli rindā ir SAAB 99. Šo modeli uzsāka ražot 1968 gadā. Laika gaitā tika izveidoti vairāki dzinēji un modeļa veidi. SAAB 99 varēja iegādāties ar 1.75L, 1.85L, 2.0L dzinēju. Bija pieejamas šādas ātrumkārbas: 4 pārnesumu rokas, 5 pārnesmu rokas un 3 pārnesumu atomātiskā. Runājot par izskatu, tad 99 ieguva 2 durvju kupeju, 3 durvju kombi kupeju (nošķeltas pa diognāli bagāžnieka durvis), 4 durvju sedanu, 5 durvju kombi kupeju. SAAB 99 bija pieejamas daudzas modifikācija: EMS, SSE, X7, L, GL, GLE, GLs, Turbo, Finlandia, Petro. Dažas bija pieejams tikai atsevišķās valstīs. SAAB 99 beidz ražot 1984 gadā. Kopējais saražotais skaits 588 643 auto.

(Bilde 9) Uzreiz pēc SAAB 99 tik laists klajā 1978 gadā SAAB 900 Classic. Motora uzlabojumos neiedziļināšos, jo motors praktiski ir mūsdienīgi sarežģīts. Īsumā SAAB 900 bija dabūjams ar 2.0L – B I4, B201 I4, B202 I4 un 2.1L - B212 I4 motoriem. Bija pieejamas šādas pārnesmu kārbas: 4 pārnesumu rokas, 5 pārnesumu rokas, 3 pārnesmu automātiskā. Virsbūves: 2 durvju kabrioleta tipa, 2 durvju Notchback, 3 durvju hečbeks, 4 durvju sedans, 5 durvju hečbeks. Modeli beidza ražot 1998 gadā. Kopējais saražotais skaits 908 817 auto.

(Bilde 10) Šim modelim būs neierasts modeļa numurs – SAAB 90. Mašīna uzsākta ražot 1984 gadā. SAAB 90 bija 2.0L dzinējs ar 100 ZS (74 kW). Bija pieejamas 4 pārnesumu un 5 pārnesumu rokas ātrumkārbas Ražoja tikai 2 durvju kupeju. 1987 gadā SAAB 90 beidza ražot. Kopējais saražotais skaits bija 25 378 auto.

(Bilde 11) Šis modelis jau ir lietojams arī šobaltdien. Tas ir SAAB 9000. Auto sāka ražot 1985 gadā. SAAB 9000 bija 4 durvju sedans un 5 durvju hečbeks.

Pirmā paaudze. 2.0L 130 ZS (97 kW), 2.0L ar turbīnu 160 ZS (120 kW), 2.0L ar turbīnu 175 ZS (130 kW), 2.3L 150 ZS (110 kW), 2.3L ar turbīnu 200 ZS (150 kW), 2.3L ar turbīnu 220 ZS (160 kW).  

Otrā paaudze. Otro paaudzi sāka ražot no 1992. gada. Šim modelim iznāca vairākas modifikācijas: CS, CSE, CS Turbo (zemspiediena turbīna), CSE Turbo (augstspiediena turbīna). CSE Turbo modifikācijai bija turbīnas pārspiediena opcija. Otrai paaudzei bija šādi motori (V4): 2.0L 130ZS (97 kW), 2.0L 150ZS (110 kW), 2.0L 175ZS (130 kW), 2.3L 150 ZS (110 kW), 2.3L 170ZS (130 kW), 2.3L 200ZS (150 kW), 2.3L 225ZS (168 kW) un 3.0L 210ZS (160 kW) V6 dzinējs. Daži dzinēji tika ražoti priekš konkrētām valstīm. Pats jaudīgākais no 9000 modeļiem bija SAAB 9000 Aero. Savkārt eksluzīvā modifikācija, kura tika ražota ierobežotā skaitā bija SAAB 9000 CD Griffin. Šajā modifikācijā iesēžoties varēja justies kā limuzīnā. Ar ādas apsildāmiem krēsliem, CD, autoklimata kontroli, prakstiski viss elektroniski vadāms. Spuldzītes dega katrā podziņā pat zaļa lampiņa drošības jostas klipsī. Abām paaudzēm bija piejamas 2 ātrumkārbas: 4 pārnesumu automātiskā un 5 pārnesmu rokas. Šo modeli beidza ražot 1998 gadā. Kopējais saražotais skaits 503 087 mašīnas.

(Bilde 11) Atgriežamies atpakaļ pie SAAB 900, bet ne gluži. Šo modeli sauc SAAB 900 NG (New Generation). SAAB 900NG sāka ražot 1994 gadā. Kā mums visiem labi zināms, tad ASV SAAB kādu laiciņu jau bija iegādājies. Tātad 900NG tiek būvēts uz Opel Vectra bāzes. Mašīna bija pieejama šādās virsbūvēs: 2 durvju kabriolettipa, 3 durvju hečbeks, 5 durvju hečbeks. Ātrumkārbas tā pašas, kas bija SAAB 9000 – 5 pārnesumu rokas un 4 pārnesmu automātiskā. 900NG ripoja ar šādiem motoriem: 2.0L, 2.3L (V4), 2.5L V6. Tika ieviesta viena interesanta lieta – nakts panelis. Ieslēdzot šo funkciju visa konsule izdziest. Mērinstrumentu panelis paliek tumšs izņemt spidometru. Šī jaunievedums noder braucot tumsā, lai netraucētu citi ne tik vitāli svarīgi mērinstrumenti. Šī jaunā lieta ir pārņemta no aeronaltikas. Kā jau mēs zinām SAAB automašīna cēlusies no lidmašīnas. Vēl maza iezīmē no lidmašīnas ir kustīgā lampiņa, kuru var grozīt pa 360 grādiem. Šis modelis ir ieguvis daudz dažādu balvu dažādās izstādēs un no laikrakstiem. Šo modeli beidza ražot 1998 gadā.

(Bilde 12) Šis modelis ir pēctecis SAAB 900 - SAAB 9-3.

Pirmā paaudze. Pirmo paaudzi sāka ražot 1998 gadā. SAAB 9-3 bija pieejams šādās virsbūvēs: 2 durvju kabriolettips, 3 durvju kupeja, 5 durvju hečbeks. Ar šādiem motoriem: 2.0 L B204 I4, 2.0 L B205 I4, 2.0 L B205R I4, 2.3 L B235R I4, 2.2 L Turbodiesel I4. Ātrumkārbas tās pašas 5 pakāpju rokas un 4 pakāpju automātiskā. SAAB 9-3 iznāca arī augstas veiktspējas mofikācija tā saucās SAAB 9-3 Viggen. Šis nosaukums cēlās no SAAB 37 Viggen lidmašīnas. Šai modifikācijai ir 2.3L turbodzinējs ar 225ZS (168 kW) un vēlāk izlaida 230ZS (172 kW). Paātrinājums no 0-100 km/h ir 6.4 sekundēs un maksimālais ātrums 249 km/h. Pirmās paaudzes beigas bija 2002 gadā. Viggen modifikācijas kopējā produkcija bija 1305 auto. Un kā tādu SAAB 9-3 pirmo paaudzi saražoja 326 370 vienībās.

Otrā paaudze. Otro paaudzi sāka ražot 2002 gadā. Izskata ziņā ir redzamas krasas pārmaiņas. Šai paaudzei ir šādas virsbūves: 2 durvju kabriolettipa, 4 durvju sedans un 4 durvju universāls. Motoru gamma arī ļoti atšķiras: 1.8L V4, 2.0L Turbo, 2.8L V6 Turbo, 1.9 V4 turbodīzels, 2.2L V4 turbodīzels. Ātrumkārbas: 5 pārnesumu rokas, 6 pārnesumu rokas, 5 pārnesumu "sentronic" automāts, 6 pārnesumu "sentronic" automāts. Pašlaik ir pieejami vēl SAAB 9-3 SportCombi, SportWagon, Sport-Hatch. Visi SAAB 9-3 ir veidoti uz Opel Vectra bāzes. Jaunie 9-3 ir pieejami ar BioPower. Tas nozīmē, kad šī mašīnā ēd arī bioetanolu. 2008 gadā parādījās arī 4x4 piedziņa (standartā visiem SAABiem ir priekšpiedziņa). Ir pieejami vēl ducis dažādu motoru, bet ja kāds padziļināti ieinteresēsies, tads pats atradīs. Otro paaudzi ražo vēljoprojām.

(Bilde 13) Otrās paaudzes SAAB 9-3 ir mini variants populārajam SAAB 9-5. Šo modeli sāka ražot 1997 gadā.

Pirmā paaudze. Pieejams ar šādiem motoriem. 1.9L turbodīzels, 2.0 V4, 2.3L V4, 3.0 V6, 3.0 Isuzu dīzels V6. Ātrumkārbas ir trīs: 5 pakāpju automātiskā, 4 pakāpju automātiskā un 5 pakāpju rokas. Virsbūves: 4 durvju sedans un 5 durvju universālis. No 1999 – 2003 gadam SAAB 9-5 tika uzlabots. Gan motora ziņā gan nedaudz izskatā. Viens ir skaidrs – auto kļuva kvalitatīvāks. SAAB ir izcēlies ar drošību, kura tika arī novērtēta saņemot nesakitāmas balvas. Kā jau SAAB 9000 bija Aero modifikācija, tad arī SAAB 9-5 ir. Pirmā Aero midifikācija parādījās 2000 gadā. 2.3L 230 ZS augstspieda turbīna ar pārspiediena funkciju. 2002. gadā parādījās uzlabots modelis ar 247ZS. Kopš 2006. gada  kad parādījās drastiskas 9-5 izmaiņas (tas vairs nebija SAAB, bet gan amerikāņu standarta mašīna) Aero tik uzlabots uz 260ZS. Bez tā arī ir SAAB 9-5 Griffin, kuram ir V6 3.0L benzīnmotors. Kā jau Griffinam pienākas ir saliktas visas iespējamās tā laika SAAB ekstras.

Otrā paaudze. Nesen pasaulē ja var tā izteikties atdzima SAAB. Tika vaļā no ASV jūga. SAAB pārpirka Spyker un turpina SAAB ražošanu un attīstību. Šogad iznāca jaunais SAAB 9-5. Šis modelis ir ļoti pietuvināts Opel Insignia, bet tajā pašā laikā dažas raksturīgas SAAB iezīmes. Jaunajam 9-5 ir šādi motori: 1.6L Turbīna V4, 2.0L Turbīna V4, 2.8 Turbīna V6, 2.0 Turbodīzels V4. Pārnesumu kārbas: 6 pakāpju automātiskā un 6 pakāpju rokas. Vairāk par šo jaunāko SAAB 9-5 var parakņāties internetā, ja kādam ieinteresējas.

 

Es uzkaitīju modeļus, kurus reāli izmantoja. SAAB dizaineri ir sazīmējuši neskaitāmas skices un inžinieri sataisījuši vairākus prototipus, kurus es izlaidu šajā rakstā. Ir vēl SAAB 9-2x parodija ar kuru braukā ASV iedzīvotāji un tas pats attiecās uz SAAB 9-7x. Šo abus modeļus es neaprakstīju, jo es neuzskatu, ka tie ir SAABi, bet gan parodēta Subaru Impreza wagon un attiecīgi 9-7x parodēts kāds no amerikāņu standarta markas džipiem. Ja redzat SAAB 9-5 uz ielas 2.3t un 2.3T, tad „T” nozīmē karsā augspiediena turbīna, bet turpertī „t” zemspiediena aukstā. Ir arī oficiālas SAAB ķūninga firmas kā - Hirsch Performance, MapTun Performance un Nordic Uhr and BSR AB. Kā jau katrai mašīnai ir savi plusi un mīnusi. Sāksim ar to, kad SAAB 9000 ir gan jaudīgs, gan izturīgāks un mazāk plīst, bet turpretī SAAB 9-5 ir Aero ziņā jaudīgāks vairāk dažādu mums pašsaprotamu ekstru, bet šis modelis ir tendēts uz servisu. Remonti nav no tiem lētākiem un ja pērk lietotu, nepārbaudītu 9-5, tad var ieberzties! Bet lai nu kā es iesaku kaut dzīvē vienu reizi izbraukt tieši ar Aero. Var jūst lidmašīnas dvēseli.

 

Šo visu es sarkstīju kopumā kādas 10 stundas un koncetrējos vairāk uz informāciju (kura varbūt arī šur tur neprecīza). Tāpēc lūdzu piedodiet par manām garamatiskajām un stilistiskajām kļūdām.

 

Ceru es jūs ieintriģēju un varbūt kāds ir izdarījis izvēli par labu SAABam :)

              

Reklāma
Reklāma
Reklāma
« 1  2  3 »
59 6 8 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv
Reklāma

Komentāri 8

0/2000

NAV CHAPY UN PASTĒTE?

1 0 atbildēt

NUu ja negrib lasīt, paskaties bildītes! kur problēma??

1 0 atbildēt

AHUJEC , es tač nelasīšu pārkopētu tekstu no vikipedijas !!! -1

0 0 atbildēt

kursh shito penteri lasiis??

0 0 atbildēt

teksts čist no vikipēdas :D

0 0 atbildēt

Man pirms 2 mēnešiem nozaga 9000, gribu atpakaļ  emotion emotion

0 0 atbildēt

Jābut baigajam fanātiķim lai ko tādu lasītu :D Varēji izkopēt tik svarīgāko !!! Diemžēll -1 ;)

0 1 atbildēt