Krievu bruņotās ragavas vairāk atgādina zinātnisko fantastiku, tomēr tās ir sevi ierakstījušas arī vēstures lappusēs gan 1.PK, gan Ziemas kara, gan arī 2.PK laikā, kad, līdz ar pretinieku uzbrukumiem, radās nepieciešamība pārvietoties sniegotos apstākļos, kad ceļi ir neizbraucami un ar slēpēm tas notiek pārāk lēnu. Lūdzu -iemesls radīt Zvaigžņu karus atgādinošos tehnoloģijas brīnumus.
Pirmās versijas bija vieglas koka konstrukcijas ar veciem lidmašīnu dzinējiem, kas spēja pārvietoties nelielus attālumus pāri sniegam, tomēr konstrukcija nebija kara apstākļiem atbilstoša (detaļas pamatā koka), tāpēc 1.PK laikā šie Austrumu tehnoloģijas brīnumi vairāk kalpoja apgādes un ievainoto aizvākšanas nolūkos.
Pēc revolūcijas komunistu vadība savāca bariņu zinātnieku, kam lika izstrādāt un attīstīt ideju par šīm sniega kamanām un padarīt to izmantošanu kaujas apstākļos reālāku. Tā radās aerokamanas (eng. aerosleds), ko pamatā veidoja alumīnija konstrukcija, ko darbināja spēcīgs FIAT motors.
Pirmā iespēja pārbaudīt jauno radījumu radās Ziemas karā, kad PSRS armija apdraudēja Somijas neatkarību 1939. gadā (vēl pirms Latvijas okupācijas). Šīs kamanas sevi pierādīja par praktiskām un derīgām, palīdzot ievainoto transportēšanā un patrulēšanā grūti pieejamos apgabalos, kas noveda pie tā, ka tās tika aprīkotas ar biezākām bruņām, jaudīgiem ieročiem un tika izmantotas kaujas operācijās.
GAZ-98 sniegamobīļi jau bija daudz izturīgāki, aprīkoti ar ložmetēju un pienācīgām bruņām, taču aci pret aci ar tanku tie stāties joprojām nevarēja, tādēļ tos izmantoja pamatā pārsteiguma uzbrukumiem, piemēram, kamēr vācieši pārvietojās ar slēpēm, tikmēr sarkanā armija ar šiem sniegamobīļiem tos apbrauca un ienaidnieka aizmugurē nogādāja gan kareivjus, gan apgādes materiālus.
Visa šī tehnika, protams, tika krāsota balta, lai maskētos, tāpat arī kareivji nedaudz atgādina Zvaigžnu karu kareivjus.
Karam ievelkoties, 1942.-1943. Padomju zinātnieki radīja jau nopietnāku transporta līdzekli NKL-26, kas bija aprīkots ar 10mm bruņām un 7.62mm ložmetēju uz jumta. Šie transportlīdzekļi varēja pārvadāt aprīkojumu, piedalīties kaujas operācijās un bija ļoti noderīgi pārvietojoties, jo spēja vilkt arī kareivjus uz slēpēm.
Laikam ejot uz priekšu, aerokamanas un sniegamobīļus sāka izmantot arvien retāk, turklāt tos aizstāja arvien jauni izgudrojumi - daudz lielāki, masīvāki, nopietnāki, kas vairāk atgādināja amfībijas.
Diez kāds turpinājums motorizētajām sniega kamanām ir padomā mūsdienu Krievijas bruņotajiem spēkiem?