Ja paskatās uz PAZ autobusiem, gan veciem padomju, gan salīdzinoši jauniem modeļiem, jūs pamanīsit vienu interesantu īpašību. Atšķirībā no lielākās daļas citu autobusu, tam ir neliela lūka aizmugurē. Kāpēc tas ir izgatavots un kam to var izmantot? Gandrīz katram militārpersonam vajadzētu zināt atbildi uz šo jautājumu.
Avots: https://novate.ru/blogs/040122/61747/
Kāpēc ПАЗ autobusiem aizmugurē ir lūka, kamēr citiem padomju autobusiem nav?6
20. gadsimtā Padomju Savienība gandrīz pastāvīgi gatavojās karam. Pēc pilsoņu kara beigām valsts gatavojās jaunai intervencei. Tas notika Otrā pasaules kara formā. Tūlīt pēc lielākā bruņotā konflikta cilvēces vēsturē beigām valsts sāka gatavoties Trešajam pasaules karam, kas jau bija kodolkarš. Šādos apstākļos liela nozīme ekonomikas organizācijā tika piešķirta lietām ar divkāršu mērķi. Mūsdienās daudzi pat neapzinās, ka ievērojamai daļai padomju preču bija "dubultais dibens".
Nestuvju pārnēsāšanai.
Tas attiecas arī uz PAZ autobusiem, kuriem aizmugurē ir neliela lūka ar mūsdienu cilvēkam nesaprotamu mērķi. Šodien par viņu zina tikai glābēji, ārsti un militārpersonas. Un viss tāpēc, ka PAZ autobusu dizains tika izstrādāts, ņemot vērā civilās aizsardzības prasības. PSRS vadība pieprasīja, lai valstī būtu vismaz viens autobusa modelis, kuram būtu divi mērķi: civilais un militārais.
Autobuss ar dubulto apakšu.
Lūka autobusa aizmugurē ļauj to izmantot kā ātrās palīdzības mašīnu ievainoto transportēšanai. Vajadzības gadījumā ar parasto skrūvgriezi viegli un ātri tika demontēta autobusa pasažieru salona aizmugurējā sēdekļu rinda (dīvāns). Aizmugurējo lūku varēja izmantot, lai transportētu nestuves ar smagi ievainotiem. Tajā pašā laikā lūkas pārsegs pilda arī aizsargfunkciju un spēj nosegt nestuves no krītošām gružiem, netīrumiem vai stikla no paša autobusa.
Patiesībā autobuss armijai. ¦ Foto: rad.lot-online.ru.