"Smart" vēsture ir īsa, tie radās 1993. gadā, bet nozīmīgs ir fakts, ka to dibināja uzņēmums "Daimler – Benz" un pulksteņu ražotājs "Swatch". Par šo auto saka, ka tā ir pilsētas mašīna ar kvalitātes un inženieru zīmogu apzīmogota no "Mercedes Benz" un dizaina filozofiju ieguvusi no "Swatch". Mašīna tika radīta ar domu, ka tā piestāv mūsdienu cilvēkiem, kuriem vietu skaits mašīnā nav nozīmīgs, bet kuri par prioritāti izvirza degvielas taupīšanu un stāvvietas ātru atrašanu pilsētas steidzīgajā ritmā.
Jau gadu viens zilpelēks "Smart" braukā arī pa Cēsu ielām. Tā īpašnieks Kaspars Grēns stāsta, ka mašīna viņam iepatikusies no pirmā acu uzmetiena, bet pirms pirkšanas viņš tomēr vilcis plusus un mīnusus, plusu izrādījās vairāk, un nu jau gadu viņš ir "Smart" brālībā.
"Šis gads pierādījis, ka izvēle bijusi pareiza. Tā ir ideāla mašīna šim laikam. Protams, ja ir liela ģimene, "Smart" nederēs, bet vienam vai diviem – ļoti labs. Uz ceļa turas labi, ātruma pietiek, arī ziemā nebija problēmu. Braucu uz Strīķiem, dažviet ceļš trakāks kā Ādažu poligonā, bet izbraukāju pa visiem lediem, bedrēm. Degvielas patēriņš neliels. Runājot par auto kvalitāti - nav mazsvarīgi, ka mašīnu ražo Eiropā," uzsver Kaspars.
Tīkama esot arī cilvēku attieksme, jo gandrīz ikviens šo mašīnu pavadot ar smaidu. Gada laikā neesot nācies dzirdēt, ka kāds būtu sacījis – šis auto viņam nepatīk. Tomēr lielākoties cilvēki "Smart" neizvēlas, vispār mazlitrāžas braucamie vēl nav latviešu iecienīti.
"Mēs nespējam mainīt domāšanu. Kāpēc bagātās Eiropas valstīs – Vācijā, Itālijā, Francijā - brauc ar šādām mašīnām, bet nabaga latviešiem obligāti vajag džipu? Būtu pēdējais laiks nolaisties no saviem augstumiem. Nav māksla paņemt līzingā biezu džipu, bet benzīntankā degvielu ieliet par latu vai braukt tikai algas dienā, pārējās ar velosipēdu. Nevaram taču dzīvot pāri saviem līdzekļiem, jāsāk domāt citādi," ir pārliecināts K. Grēns.
"Smart" aprīkots mūsdienu prasībām atbilstoši - gaisa spilveni, pretizslīdēšanas sistēmas, triptronik automātiskā ātrumkārba. Ražotāji izceļas arī ar zaļu domāšanu. Pirms diviem gadiem ielās parādījās "Hybrid Smart", kas izceļas ar īpašu degvielas ekonomiju. Sastrēgumos dzinējs automātiski pārslēdzas uz elektromotoru, turklāt auto izmanto elektrību, kas saražota braucot un bremzējot. Ko piebilst, īsts lielpilsētas braucamais.
"Der arī, lai pilsētnieks apciemotu laukus radus, jo trīs maisus kartupeļu var vest bez problēmām," piebilst Kaspars.
Īpašs notikums ir "Smart" auto salidojumi. Kaspars stāsta, ka šogad jau bijuši divi, kuros viņš piedalījies. Nupat aizvadīts salidojums Kurzemē, kurā pulcējušies Latvijas un Igaunijas smartisti. "Smart club Baltic" apvienojot visus trīs Baltijas valstu "Smart" īpašniekus, bet lietuvieši šoreiz neesot tikuši.
"Ir forši satikt savējos, bet pārāk daudz jau mūsu vēl nav. Kurzemē bija apmēram 15 mašīnas, taču tāpēc pasākums nebija mazāk jauks. Salidojumā nācās veikt dažādus interesantus uzdevumus, bet galvenais – satikt līdzīgi domājošos. Un tur redzam, cik šīs mašīnas ir daudzveidīgas. Daži savus braucamos cenšas interesanti izkrāsot, bet tie jau ražoti tiek visdažādākās krāsās, tāpēc kolonna ir ļoti koša. Esmu ļoti apmierināts ar savu izvēli un ceru, ka latvieši beidzot sapratīs - arī šādi var ekonomēt, tad smartistu pulciņš taps arvien lielāks," saka K. Grēns.